צרות גם בדיוטי פרי החדש: ג'יימס ריצ'רדסון מחויבת גם לטרמינל 1
החוזה של ג'יימס ריצ'רדסון בטרמינל 3 כולל חנות גם במתחם המסחרי בטרמינל 1, שנמצאת בבינוי לקראת פתיחתו ביולי 2017. אך לאחר שסוכם כי ריצ'רדסון תצא מנתב"ג בסוף 2017, החנות החדשה עשויה להיסגר בתוך כמה חודשים
האם רשות שדות התעופה צפויה למצוא את עצמה ללא חנות ג'יימס ריצ'רדסון בטרמינל 1 החדש בתוך כמה חודשים מפתיחתו ביולי 2017? כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", הרשות צפויה לפרסם מכרז חדש לחנות הקוסמטיקה והטבק, לאחר שסיכמה עם ג'יימס ריצ'רדסון על יציאתה מהחנות בסוף 2017, לפני תום החוזה. ברשות סירבו להתייחס לתנאי ההשתחררות של ריצ'רדסון מהחוזה וגם לסוגיה מהותית יותר - האם ג'יימס ריצ'רדסון תוכל להשתתף במכרז הבא על החנות, שצפוי להיות בתנאים טובים יותר מהמכרז האחרון בו זכתה.
- התפוצץ המו"מ בין ג'יימס ריצ'רדסון לרש"ת
- רשות שדות התעופה בוחנת הקלת תנאי הזיכיון לג'יימס ריצ'רדסון
- ג'יימס ריצ'רדסון דחתה תשלום תמלוגים לרשות שדות התעופה
כעת מסתבר כי הנושא יכול להשפיע מהותית גם עבור טרמינל 1 החדש. השוכרים שזכו במכרזים האחרונים בטרמינל 3, ובהם ריצ'רדסון, כבר חתומים במסגרת אותו המכרז על פתיחת חנות בטרמינל 1. "במכרז שבו זכינו בטרמינל 3 כבר מוגדרים מראש כל התנאים גם לפתיחת חנות בטרמינל 1, כולל התמלוגים שיועברו לרשות", טוען אחד השוכרים בטרמינל 3. "כבר לפני מספר שנים רשות שדות התעופה החלה לדבר על פתיחת טרמינל 1 ולכן בחוזים על טרמינל 3 היא התנתה את הזכייה בפתיחת חנות גם בטרמינל הישן והודיעה מה יהיו התנאים גם שם, במידה והיא תפתח אותו לפעילות. הוא אכן נפתח לפעילות ביולי 2017, והחנויות שם כבר החלו בשיפוץ".
החנויות שמחויבות לפתוח בטרמינל 1 הן ג'יימס ריצ'רדסון, חנות הספרים של סטימצקי, חנות חשמל של א.ל.מ, חנות שוקולדים של סקאל לים, תכשיטי ה. שטרן, וחנות ספורט שעליה ייצא מכרז חדש מכיוון שהחוזה שלה בטרמינל 3 יסתיים בסוף 2017. בנוסף יוקמו במקום שני בתי עסק מתחום ההסעדה.
בדיקת המכרז שעליו חתמה ג'יימס ריצ'רדסון אל מול רשות שדות התעופה מגלה כי במכרז של ריצ'רדסון קיים סעיף שמאפשר לה לדון אל מול רשות שדות התעופה בביטול החוזה בתנאים מאוד ספציפיים ולא לפני 1 בינואר 2018. סעיף 27.3 בחוזה, שמפורסם תחת הכותרת: "ביטול החוזה על ידי המפעיל", קובע כי אם ב־12 החודשים האחרונים שקדמו לתאריך ה־1.1.18 סך התמלוגים ששילמה החנות לרש"ת גבוה מ־53% מהמכירות של החנות באותה תקופה (כלומר, החנות מפסידה כסף רב — א"י), אז המפעיל יכול רק ב־1.1.18 לבקש להיכנס למו"מ עם רש"ת בנושא התמלוגים וביטול החוזה. לפני מועד זה, לפי החוזה, הצדדים מנועים מלדון בכלל בנושא.
אלא שבמקרה של ריצ'רדסון, כבר ב־2016 התנהל מו"מ בינה לבין רשות שדות התעופה, בניגוד לתנאי המכרז. אם רש"ת תאפשר לריצ'רדסון לצאת לפני תום תקופת המכרז ותאפשר לה להשתתף במכרז החדש, היא תפעל בניגוד לתנאי המכרז ותפלה לרעה שוכרים אחרים שבעבר יצאו מהדיוטי פרי ונענשו בחילוט ערבויות ובכך שלא
יכלו לגשת למכרז החדש. ביציאה של ריצ'רדסון מהדיוטי פרי בסוף 2017 למעשה מדלגת רשות שדות התעופה על המחויבות עליה חתומה ריצ'רדסון.
ברשות שדות התעופה היו מעדיפים לאפשר לריצ'רדסון להשתתף במכרז החדש, כיוון שהחנות שלה בטרמינל 1 כבר החלה בשיפוץ וצפויה להיפתח ביולי. ל"כלכליסט" נודע כי רשות שדות התעופה היא זו שמשלמת עבור בינוי החנויות בטרמינל 1 ולא השוכרים עצמם, בשל העובדה שפתיחת טרמינל 1 תוביל לירידה בסל הקנייה הממוצע בטרמינל 3 ולהתמרמרות מצד השוכרים בטרמינל 3 על פגיעה במכירות.
אם ריצ'רדסון לא תזכה במכרז החדש היא תיאלץ גם לסגור את החנות החדשה שהרשות בונה לה כיום בטרמינל 1, כיוון שהמכרז על טרמינל 3 ועל טרמינל 1 הוא מכרז משולב ומי שיזכה בחנות בטרמינל 3 יהיה חייב לפעול גם בטרמינל 1.
על פי נתוני רשות שדות התעופה, בטרמינל 1 עוברים 70 טיסות בינלאומיות מדי שבוע, שהן כ־10% מכמות הנוסעים בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג. ולמרות שהנתונים מלמדים על גידול שנתי של 10% בכמות הנוסעים בנתב"ג, טוענים השוכרים לירידה בסל הקנייה פר נוסע. "נוסעי טרמינל 1 מופנים כיום לבידוק בטרמינל הישן וחוזרים לטרמינל 3 בהסעה, כאשר הזמן הפנוי שלהם לפני הטיסה מצומצם והם מוציאים פחות כסף בשדה", טוען אחד השוכרים.