דו"ח המועצה לצרכנות: למעלה ממליון שקל הושבו בתביעות קטנות ב-2013
מדובר בתביעות שנוסחו על ידי המועצה לצרכנות - 94% מתוכן הסתיימו לטובת הצרכן. 41% מכלל התביעות עסקו במוצרים לבית כמו ריהוט. סכום הפיצוי הממוצע עמד על 4,011 שקל
בשנת 2013, הושבו מעל מיליון שקלים לצרכנים שהסתייעו במערך ״אכיפה אזרחית״ שמפעילה המועצה לצרכנות המסייע לאזרחים בניסוח כתבי תביעה לבתי המשפט לתביעות קטנות. מדו"ח המועצה עולה כי סכום הפיצוי הממוצע לצרכן עמד על 4,011 שקל וכי 94% מהתביעות שנוסחו ע"י המועצה הסתיימו לטובת הצרכנים בפסק דין או בהסדר ללא פסק דין שהיה לשביעות רצונו של הצרכן.
- מחקר: הצרכנים בישראל הכי "מודעים חברתית" בעולם
- אשליית הצרכנות החופשית: מפת התאגידים ששולטים בכל מה שאנו קונים
- למרות המחאה: באים לדיסקאונט אבל ממשיכים לקנות ביוקר
מרבית התביעות הקטנות (247) שהוגשו עסקו בתחום המוצרים לבית ובהם ריהוט ואלו היוו 41% מכלל התביעות. בתחום החשמל לבית הוגשו 131 תביעות המהוות 22% מהתביעות. התביעות מנוסחות על ידי סטודנטים למשפטים, שגויסו לעבוד במועצה לצורך כך ואשר עברו הכשרה מקצועית, הן בטיפול בתלונות צרכנים והן הכשרה משפטית בתחום הרחב והכולל של דיני הגנת הצרכן ואופן ניסוח כתבי תביעה לבתי המשפט לתביעות קטנות.
לדברי שר הכלכלה, נפתלי בנט: "אני מאמין שצרכנים מודעים וערים לזכויותיהם יסייעו בהפחתת יוקר המחייה. אנחנו נגד התנהגות של עסקים שפוגעת בצרכן. למערך "האכיפה האזרחית" חלק חשוב בהורדת יוקר המחייה – אם העסקים יבינו ששיטת מצליח לא מצליחה הם יפסיקו לנסות. מדינת ישראל הקימה עבור האזרחים כלי לטיפול בעוולות שנגרמו על ידי בתי עסק שונים. תשתמשו בו ואל תצאו פריירים".
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אמר היום: "המועצה הישראלית לצרכנות, המהווה את ארגון הצרכנים היציג, נאבקת על זכותו של הצרכן להגינות ושואפת להביא לו פתרון אפקטיבי לבעייתו, בכל האמצעים העומדים לרשותה. 94% ההצלחה, ומיליון השקלים שהוחזרו לצרכנים בשנת 2013, ממחישים כי בידינו תשובה ניצחת לשיטת "מצליח" המגונה הנקוטה בידי בתי- עסק רבים.בהפעלת שירות התביעות הקטנות, אנו מצליחים לשנות את משוואת יחסי הכוחות בעולם המסחר, לכיוון הוגן יותר ומכבד יותר את זכויות הצרכנים".
פרויקט "אכיפה אזרחית" מתקיים בעידוד ובתקצוב משרד הכלכלה והחל מיושם במועצה הישראלית לצרכנות במהלך שנת 2012.