$
בארץ

המכרז לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים: 5 קבוצות בינלאומיות ניגשו לשלב המיון

הקו הכחול יתפרש על פני כ-31 ק"מ, כשמתוכם 2.5 ק"מ תת קרקעיים בין הרחובות יפו ובר אילן ו-53 תחנות; מקטע העבודות הראשון מוערך ב-183 מיליון שקל, מתוך עלות הפרויקט כולו שצפויה לעמוד על כ-10 מיליארד שקל

ענת רואה 15:4808.03.21

5 קבוצות בינלאומיות הגישו בשבוע שעבר את מועמדותן לשלב המיון המוקדם במכרז לעבודות תשתית לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.

 

 

 

משרד האוצר עדיין לא מסר מי החברות אלא רק נמסר כי הקבוצות מורכבות מחברות בינלאומיות מובילות בתחום הרכבות ממדינות אירופה ומזרח אסיה, וכן חברות ישראליות מובילות בתחום התחבורה הציבורית, הבינוי והפיננסים.

 

מדובר בפרויקט להרחבה של הרכבת הקלה בירושלים והפיכתה לרשת קווי רכבת קלה באמצעות הוספת הקו הכחול ויצירת 8 קווים תפעוליים ברחבי העיר. ועדת המכרזים תבחן את ההצעות ולאחר מכן תכריז על המועמדים שעמדו בתנאי הסף, הכוללים ניסיון בינלאומי בתפעול רכבות קלות, יכולת בנייה והקמה, איתנות פיננסית ועוד.

 

 

הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים צילום: עטא עוויסאת

 

הפרויקט שיבוצע בשיטת ( PPP (Public Private Partnership יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו. ביצוע התשתיות המקדימות לפרויקט כבר החל.

 

הקו הכחול עתיד להתפרש על פני כ-31 ק"מ, כשמתוכם 2.5 ק"מ תת קרקעיים בין הרחובות יפו ובר אילן במרכז העיר ו-53 תחנות, כשמתוכן 3 תחנות תת קרקעיות. הפרויקט יכלול הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). תקופת הזיכיון צפויה לעמוד על 25 שנים כאשר בסיום התקופה, יועבר הפרויקט לידי המדינה.

 

ועדת המכרזים הבין-משרדית היא ועדה משותפת למשרדי האוצר, התחבורה, עיריית ירושלים, חברת ענבל ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה.

 

ממשרד האוצר נמסר כי ההיקף הכספי של מקטע העבודות הראשון מסתכם בכ-183 מיליון שקל. בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם גם המכרז על מקטע העבודות השני של הקו החדש בהיקף כספי של כ-257 מיליון שקל. האומדן הכספי הכולל של הקו הכחול הוא כ-10 מיליארד שקל.

 

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג מסר: "משרדי הממשלה ממשיכים בקידום פרויקטי התשתית הלאומיים מחוללי הצמיחה, שחשיבותם מתעצמת בתקופה זו, כשהקו הכחול בירושלים הוא מהמרכזיים שבהם". ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "המכרז הראשון לקו הכחול הוא צעד חשוב בדרך להשלמת מערך הרכבות הקלות של ירושלים והפיכתה לעיר בעלת התחבורה הציבורית הירוקה והמתקדמת בישראל". מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, זוהר זולר: "המכרז לקו הכחול פורץ דרך במבנה ובחלוקת הסיכונים שבין המדינה ובין הזכיין שיבנה ויפעיל את הקו".

 

x