ניתוח כלכליסט
אירופה תפתח סוללות לרכב חשמלי - כיצד זה ישפיע על ישראל?
האיחוד האירופי הודיע שיקצה 2.9 מיליארד יורו לפיתוח סוללות רכב חשמלי, במה שמהווה יריית פתיחה בקרב על הענף. מדוע נושא יצור הסוללות מדיר שינה מעיני היצרנים, כיצד קשורה סין לסיפור - ומה משמעות המהלך עבור השוק הישראלי?
האיחוד האירופי הודיע בשבוע שעבר על מהלך שמהווה "יריית פתיחה" בקרב על אחד התחומים החשובים ביותר בפיתוח של רכב חשמלי: הסוללות.
- הלקוחות הסתערו - וטסלה 3 תסופק שוב רק בקיץ
- עם הרוח של ביידן: ג'נרל מוטורס מתכננת למכור רכב חשמלי בלבד עד 2035
- מדוע הפקקים ישובו בקרוב בגרסה נוראית מאי פעם
יש לציין כי גם כיום סוללות של רכבים חשמליים מגיעות בעיקר מסין. כמו כן, בניגוד למכוניות בנזין או דיזל, הסוללה מהווה חלק חשוב ובלתי נפרד מן הרכב החשמלי ובשל כך היא למעשה מרכיב מאוד משמעותי ממחירו של הרכב.
על רקע הדברים האלו הודיע האיחוד האירופי על מהלך שנקרא IPCEI, כלומר important project of common European interest שבמסגרתו יוקצו 2.9 מיליארד יורו על ידי מספר גדול של מדינות החברות באיחוד (לדוגמה בלגיה, יוון, איטליה, קרואטיה, ספרד ושבדיה) לצורך פיתוח של סוללות רכב חשמלי. התנאי העיקרי של המהלך: הפיתוח יהיה באירופה וכך גם הייצור.
לפי הודעת האיחוד האירופי, השקעות אלה של מדינות האיחוד מיועדות להביא להשקעה של 9 מיליארד יורו נוספים מיזמים שונים. רשימת יצרני הרכב הצפויים להשתתף במהלך, כלומר ליהנות מיצור של סוללות לרכב חשמלי בעוד ארבע שנים באירופה, ארוכה במיוחד וכוללת את סטלאנטיס, טסלה, ב.מ.וו, דיימלר, וולוו ויצרניות נוספות.
נושא יצור סוללות הרכב החשמלי באירופה מדיר שינה מעיני יצרני הרכב. תעשיית הרכב האירופית, בניגוד לתעשיה הסינית, לא השכילה לפתח רכבים חשמליים בהיקף דומה לזה של הסינים ולכן חברות סיניות וקוריאניות כבשו בקלות את שוק יצור הסוללות, מה שדורש כיום מיצרני רכב אירופיים לרכוש את הסוללות היקרות - והמורכבות - מיצרנים סינים.
ליצור הסוללות באירופה יש השפעה קריטית גם על שוק הרכב הישראלי: כיום, במקרים רבים רכבי פלאג אין הייבריד וכן רכבים חשמליים מתוצרת אירופית המשווקים בישראל הם רכבים יקרים יותר ממקביליהם שאינם בעלי מערכות הנעה נקיה. דוגמאות כאלה ניתן לראות בקלות בקרב יבואני רכב אשר משווקים מכוניות מתוצרת יצרן מסוים גם בגרסה חשמלית וגם בגרסת בנזין.
יבואני הרכב, מצדם, מאשימים את מנגנון המיסוי הישראלי ואת הסכמי הסחר. כלומר - כיום כאשר יבואן רכב מייבא ארצה מכונית חשמלית מאירופה הוא זוכה להטבת מס בהיקף של 7% ממחיר הרכב. אך חלק מרכזי ברכב - הסוללה - אינו זוכה להטבה זו מכיוון שבניגוד לאירופה, לסין אין הסכמי סחר חופשי עם ישראל, מה שמייקר את הרכב החשמלי האירופי.
כעת, לכשהסוללות ייוצרו באירופה, הן ייכללו במסגרת הסכמי הסחר החופשי וכך רכיב חשוב ומשמעותי בכל רכב חשמלי יזכה גם הוא להיכלל ברשימת הפרטים אשר זכאים להטבת מס, מתוקף הסכם הסחר החופשי. סביר להניח שלאור העובדה ששוק הרכב הישראלי נכנס לתחרות על הצרכן החשמלי, בין היתר עקב חדירת טסלה, יוכלו בעתיד יבואני הרכב החשמלי האירופיים להוריד את המחירים.