$
בארץ

מכרז הניקוז שיאפשר הקמת מסילה רביעית באיילון יוצא לדרך

המכרז של נתיבי ישראל בהשקעה של כ־1.4 מיליארד שקל, אמור לפתור את בעיות הניקוז בתעלת איילון, ולשחרר את התנגדותה של עיריית תל אביב להקמת המסילה. המסילה הרביעית לא תיחנך לפני 2026, אם לא יהיו עוד עיכובים נוספים

ליאור גוטמן 06:5217.01.21

חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) מוציאה לדרך מכרז לפרויקט ניקוז ענק במרכז, בהשקעה של כ־1.4 מיליארד שקל. מטרת הפרויקט היא לאפשר הכפלה של מספר הרכבות שעוברות באזור תל אביב ומחברות בין הצפון לדרום, בתוך חמש שנים, מ־14 בשעה כיום ל־25 בשעה. הפרויקט מהווה תנאי סף בדרך להקמת מסילת רכבת רביעית לאורך נתיבי איילון, אזור שנחשב מזה שנים לחסם מסילתי. פרויקט הניקוז שצפוי להסתיים בתוך כארבע שנים, ינוהל ויתוחזק כשבע שנים על ידי הזכיין. לדברי צחי גורה, סמנכ''ל תשתיות רכבת בחברת נתיבי ישראל, מדובר בפרויקט תשתיות תחבורתי קריטי לתושבי ישראל, "משום שכל רכבת שיוצאת מהתחנה תלויה ב'צוואר הבקבוק' במרכז".

 

כ־75% מהשירות הרכבתי בישראל מתנקז כיום לציר איילון שמכיל שלוש מסילות בלבד, עבור רכבות מהירות ורכבות פרבריות. בעשור האחרון גדל משמעותית מספר הנוסעים ברכבת, ובנטרול שנת הקורונה, ברכבת רשמו זינוק מ־41 מיליון נסיעות בשנת 2012 לכ־69 מיליון נסיעות ב־2019, זינוק של 68%. ואולם, במקביל לא נרשם שינוי מהותי במערך התשתיות באזור המרכז. המשמעות היא עומס עצום על שלוש המסילות שעוברות לאורך תל אביב, ובהעדר מסילה חלופית לצפון, כל תקלה או עבודות תשתית, מנתקות לא פעם את צפון המדינה מדרומה.

 

לפני כארבע שנים ביקשה הממשלה להקים מסילת רכבת רביעית באזור המרכז, שאף תחצה את השטח של בית הספר מקווה ישראל באזור חולון. ואולם התברר באותה עת כי מכוח חוק מקווה ישראל משנת 1976, נדרשים אישורים של ארבעה משרדי ממשלה (חינוך, פנים, חקלאות ותרבות), כדי לאפשר לפרויקט כזה לצאת לדרך. במשך שנתיים פעלו הגורמים כדי להגיש את אישורי המשרדים, אולם בספטמבר האחרון ראש עיריית תל אביב חולדאי בחר לעצור את תכנון פרויקט המסילה הרביעית בטענה שיש לפתור ראשית את בעיות הניקוז לאורך נחל איילון, לפני שהוא יאשר את התקדמות הבנייה.

 

רכבת על תוואי איילון. פרויקט הניקוז יאפשר הקמת מסילה נוספת רכבת על תוואי איילון. פרויקט הניקוז יאפשר הקמת מסילה נוספת צילום: ערן גרנות

 

 

פרויקט הניקוז אמור לאפשר כאמור את הקמתה של מסילת הרכבת הרביעית, עשור וחצי אחרי שהמדינה החלה במציאת פיתרון לבעיה. הפרויקט של נתיבי ישראל יכלול הקמת שטח ליצירת אגם מלאכותי, עבודות עפר בהיקף כולל של כ־10 מיליון קוב, והקמת סכר באמצעותו ניתן יהיה לווסת באופן מבוקר ובזמן אמת את כמויות המים שמגיעות מאזור הרי ירושלים, כמו גם נחלי שפירים ואיילון, אל תוך תעלת איילון. עוד נקבע שבמסגרת הפרויקט יושקעו מאות מיליוני שקלים בפיתוח נופי של פארק אריאל שרון.

 

המהנדס ארז פרייס, מנהל אגף ביצוע המסילה הרביעית בחברת נתיבי ישראל, מעריך שבשל מורכבותו של הפרויקט, תידרש העתקה עתידית של חלקים מכביש מספר 1 (תל אביב–ירושלים), העתקת תחנת המשנה המספקת חשמל לעיר תל אביב, והקמת סכר מלאכותי שיצמצם משמעותית את שכיחות ההצפה בנחל. לדבריו, "בסיום הפרויקט, תתאפשר הכפלה של מספר הרכבות אשר יוכלו לעבור בפרוזדור התחבורתי החשוב במדינה".

x