נתיבי ישראל בדרך להתקין 130 עמדות טעינה מהירות
החברה הממשלתית פרסמה קול קורא בבקשה לקבל מידע על תנועת כלי הרכב ברחבי המדינה לקראת התקנה של עמדות טעינה לרכב חשמלי
חברת נתיבי ישראל יצאה בימים האחרונים בקול קורא לחברות בענף הרכב החשמלי שבו היא מבקשת לקבל מידע לקראת התקנה של כ־130 עמדות טעינה. מדובר בעמדות טעינה מהירות בלבד, שמסוגלות לטעון כ־80% מסוללת רכב חשמלי בתוך כחצי שעה או כרבע מהקיבולת שלה בתוך כעשר דקות.
היוזמה של נתיבי ישראל בתחום, שמנוהלת על ידי סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות הילה חדד, מגיעה לאחר שורה של שולחנות עגולים שהחברה קיימה כדי להבין את צורכי המשק. החברה הממשלתית אחראית על כ־8,500 ק"מ של כבישים ברחבי המדינה, ונדרש לה מיפוי של תנועת כלי הרכב באזורי הביקוש. הצבת עמדות טעינה דורשת הימצאותו של קו מתח של חברת החשמל.
עיון במפה שהופצה עם הקול הקורא מלמד שמרבית העמדות מיועדות לקום במרכז המדינה ובצפונה. נתיבי ישראל כללה בין השאר גם את אזור יהודה ושומרון, והציבה יעד לרשת גם את כביש 90 לכל אורכו עד אילת. החברה טרם החליטה על מודל כלכלי: האם לתת למי שיקימו את עמדות הטעינה גם לתפעל את הפרויקט או שהיא בעצמה תמכור את החשמל אחרי שהעמדות יותקנו. כך או כך הכוונה היא שבעוד שנה יחלו התקנות ראשונות בכבישים בינעירוניים.
- סונול EVI תתקין ברעננה 400 עמדות טעינה לרכב חשמלי בעשור הקרוב
- עיריית חיפה דוחקת את קאר טו גו מהעיר אחרי 3 שנים
- אלקטריאון מקווה שהכביש החכם יתדלק את שווייה
על פי משרד האנרגיה, בעוד כתשע שנים תיאסר מכירת מכוניות בנזין ודיזל בישראל, ועד אמצע העשור כרבע מהמכירות של המכוניות החדשות יהיו חשמליות או היברידיות נטענות.
מצאי המכוניות החשמליות וההיברידיות הנטענות כולל היום עשרות דגמים בלבד, שכן בהיעדר עמדות טעינה אין תמריץ לרכוש רכב חשמלי. בשנה שעברה החל להסתמן שינוי, ולפני נתוני הלמ"ס, בדצמבר 2019 נעו בכבישי ישראל כ־1,200 מכוניות חשמליות ומספרן הולך וגדל עם ירידת המחירים. עד היום רוב המכוניות החשמליות היו יקרות, אולם בשנה האחרונה החלו לשווק בישראל מכוניות חשמליות מתוצרת סין במחיר של משפחתית ממוצעת, סביב 130 אלף שקל. בחודשים האחרונים נכנסו מספר דגמים אירופיים (פיג'ו, אופל) במחיר של כ־150 אלף שקל. טווח הנסיעה הריאלי של הדגמים החדשים הוא כ־300 ק"מ בין טעינות. עמדות הטעינה הנפוצות ממלאות את סוללת הרכב בתוך 8 שעות, פתרון שמתאים לחניית לילה אבל לא לטיול או נסיעה ישירה, ולכן בנתיבי ישראל רוצים עמדות מהירות שיעניקו עשרות אחוזי שימוש בתוך כמה דקות.