$
רכב

בלעדי לכלכליסט

על הכוונת של רשות המיסים: מחזיקי רכבי הפלאג אין הייבריד

העלייה הניכרת במספר רכבי הפלאג אין הייבריד בציי הרכב הגדולים תפסה את תשומת לבה של הרשות, שהחלה לאחרונה בהליך בחינה של הטבות שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד המחזיקים במכוניות מסוג זה. בניגוד למכוניות היברידיות או רגילות, מידת ה"ידידותיות לסביבה" של הפלאג אין הייבריד - ממנה נגזרות ההטבות - תלויה גם בהרגלי השימוש של העובד ובתשתיות הטעינה

תומר הדר 10:0220.12.20

העלייה הניכרת במספר רכבי הפלאג אין הייבריד בציי הרכב הגדולים תפסה את תשומת לבה של רשות המיסים, שהחלה לאחרונה בהליך בחינה של הטבות שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד אשר מחזיקים במכוניות מסוג זה - כך נודע לכלכליסט.

 

 

מכוניות פלאג אין הייבריד, כדוגמת קיה נירו פלאג אין הייבריד, המכונית הנמכרת ביותר בישראל אשר מצוידת במערכת הנעה כזו, טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד וגם מרצדס E קלאס פלאג אין הייבריד, הן מכוניות אשר מצוידות בשתי מערכות הנעה: אחת חשמלית ואחת מבוססת על מנוע בנזין או דיזל. אלא שבניגוד למכונית היברידית 'רגילה', מכונית פלאג אין הייבריד מצוידת בסוללה בעלת קיבולת יותר משמעותית ולכן, בניגוד למכונית היברידית אשר מסוגלת לנסוע כמה קילומטרים בודדים בכוחו של חשמל, מכונית בעלת מנוע פלאג אין הייבריד מסוגלת לנסוע כמה עשרות קילומטרים בכוח חשמל, זאת לאחר שהיא נטענת כמה שעות בעמדת טעינה לרכב חשמלי.

 

קיה נירו פלאג אין הייבריד קיה נירו פלאג אין הייבריד צילום: עמית שעל

 

בניגוד למכונית ההיברידית שמנועה החשמלי מאפשר בדרך כלל נסיעה במהירות נמוכה, במכונית פלאג אין הייבריד ניתן לנסוע בכוח חשמל עד למהירויות של כ-100 קילומטר לשעה ואף יותר. אחרי שהחשמל בסוללה נגמר, המכונית עוברת לנסוע בכוח מנוע הבנזין ומתנהגת כהיברידית לכל דבר. בפועל, אותם עשרות קילומטרים בודדים יכולים להספיק לרוב מחזיקי הרכב הצמוד לצורכי נסיעתם היום יומית.

 

כך לדוגמה, אם עובד אשר מחזיק במכונית פלאג אין הייבריד צמודה גר בתל אביב ונוסע מדי יום לראשון לציון או להרצליה, הוא יכול לטעון את המכונית בביתו ולנסוע לעבודה בכוח חשמל בלבד בלי לשרוף טיפת בנזין. לאחר טעינה נוספת במקום העבודה, אותו עובד יכול לשוב לביתו בלי לשרוף בנזין, כך שלמעשה רק אם תידרש נסיעה ארוכה מחוץ לעיר, מכונית הפלאג אין הייבריד תשרוף בנזין. במהלך השנה האחרונה הפכו מכוניות הפלאג אין הייבריד לנפוצות במספר ציי רכב גדולים, החל באורבוטק וכלה בבזק בינלאומי. יש להדגיש כי מכוניות פלאג אין הייבריד צמודות אינן נחלתם של מחזיקי מכוניות הליסינג העממיות בלבד: כיום משווקים בישראל דגמים יוקרתיים רבים המצוידים במערכת פלאג אין הייבריד, החל במרצדס וכלה בב.מ.וו.

 

משום שמכוניות הפלאג אין הייבריד נקיות להפליא, רשות המיסים מעניקה למחזיקיהן הטבת מס נאה בשווי השימוש החודשי (כלומר, הסכום אשר מצטרף למשכורת הברוטו ומגלם את טובת ההנאה של השימוש ברכב). כך, מחזיק מכונית רגילה משלם מדי חודש שווי שימוש בגובה 2.48% מערך הרכב. מחזיק מכונית היברידית רגילה, למשל יונדאי איוניק, מקבל הטבה בגובה 500 שקל נוספים ואילו מי שמחזיק מכונית פלאג אין הייבריד מקבל הטבה משמעותית של אלף שקלים בגובה שווי השימוש. לדוגמה, עובד אשר בוחר בקיה נירו הייבריד רגילה שעולה 145 אלף שקל ישלם שוי שימוש בגובה 3,596 שקל מהם ינוכו 500 שקל - כלומר 3,096 שקל המצטרפים למשכורת הברוטו לחישוב מס. לעומת זאת, עובד שיבחר באותה נירו בגרסת פלאג אין הייבריד אשר עולה 153 אלף שקל ישלם בחודש 3,794 שקל, מהם ינוכו כאלף שקל, כלומר 2,794 שקל המצטרפים למשכורת הברוטו לחישוב מס.

 

הפחתת שווי השימוש לרכבי הפלאג אין מעוגנת בהוראת שעה עד סוף 2021. עם זאת, הבעיה היא שבניגוד למי שקיבל מכונית היברידית או מכונית רגילה ממקום העבודה, מידת ה"ידידותיות לסביבה" תלויה במקרה של מכונית הפלאג אין הייבריד גם בהרגלי השימוש של העובד וגם בתשתיות קיימות לטעינה. כלומר - המכונית יכולה לנסוע עשרות קילומטרים בכוח חשמל, אבל אם העובד בכלל לא מחזיק בביתו עמדת טעינה או שהמעסיק כלל אינו מספק עמדת טעינה, אזי מדובר במכונית שיכולת הנסיעה החשמלית שלה אינה רלוונטית, ולכן היא פולטת זיהום בדיוק כמו מכונית היברידית שאינה פלאג אין הייבריד; משום שכך, אין כל סיבה להעניק לה הטבת שווי שימוש מוגדלת.

 

מרשות המיסים נמסר: "איננו נוהגים למסור מידע על בדיקות שהרשות מבצעת".

x