יפה נוף ומשרד התחבורה רבים, ופרויקטים של מיליארדי שקלים בחיפה עלולים להידחות
לפני כחודשיים הפסיק המשרד את ההתקשרות עם החברה בפרויקטי תחבורה קריטיים לתחבורה בעיר. במכתב שהעבירה מנכ"לית יפה נוף סאלי גליצנשטיין למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, נכתב כי "למרות החשש לפגיעה בלו"ז, הנחיתי על העברת פרויקטים בצורה מסודרת. נכון להיום כחודשיים לאחר ההחלטה טרם התקיימה פגישה"; במשרד התחבורה דוחים הטענות: "החברה מתחמקת מאחריותה בהעברה סדורה"
- משרד התחבורה: הפרויקטים התחבורתיים של יפה נוף יחולקו בין כלל החברות הממשלתיות
- משרד התחבורה מסיים את ההתקשרות עם חברת יפה נוף
- משרד התחבורה לא החליט על עתיד חברת "יפה נוף", וחמישה מכרזי מטרונית נתקעו
לפי משרד התחבורה בין הפרוייקטים שהועברו לחברות הממשלתיות ניתן לציין את סלילת כבישי הגישה והיציאה מנמל המפרץ החדש שמוקם שם, פרויקט בהיקף של כשני מיליארד שקל שעבר לנמלי ישראל; פרויקט המטרוניות, עם הרחבת נתיבי נסיעה ייחודיים להסעת המונים, שהועברו לחברות "חוצה ישראל" ו"נתיבי ישראל" בהתאמה, ובעלות של כמיליארד שקל; ופרויקט הרכבל בחיפה, שהועבר לביצוע חברת "נתיבי ישראל". פרויקטים בנושא ניהול תנועה הועברו לאחריות חברת "נתיבי איילון".
תחלופת תכתובת בין שני הגופים, שהגיעה לידי כלכליסט, מעלה חשש שהפרויקטים השונים עלולים לצאת לדרך באיחור ניכר. מנכ"לית יפה נוף סאלי גליצנשטיין טענה שלשום (ב') במכתב שנשלח למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ש"למרות החשש מפגיעה בלוחות הזמנים הנחיתי על העברת פרויקטים בצורה מסודרת. נכון להיום כחודשיים לאחר ההחלטה טרם התקיימה והוא גם פגישה אחת על מנת לקדם את ההסכם בין משרד התחבורה ליפה נוף".
לפי גליצנשטיין "עיכוב זה מצד משרד התחבורה גורם נזק בלתי הפיך לפרויקטים לנותני השירותים", כאשר היא מוסיפה שהיא קיבלה מידע מקביל לפיו "חברת נמלי ישראל מנהלת משא ומתן עם קבלנים לשינוי תנאי החוזה (לפרויקטים מול נמלי הים - ל"ג) כאשר החוזה המקורי הוא בין הקבלנים לבין יפה נוף, אירוע חמור שעובר על כללי המינהל התקין". גליצנשטיין דרשה ממלכה לקבל תשובה תוך מספר ימים בודדים איפה הדברים עומדים כדי שהפרויקטים השונים לא יתקעו.
מנגד, במשרד התחבורה דוחים את הטענות מכל וכל, ובתגובה לטענות מסרו במכתב תגובה לגליצנשטיין שמי שדחה את מועד העברת השליטה היא לכאורה גליצנשטיין עצמה, שמעדיפה לעכב את השיח מול משרד התחבורה וזרועות הביצוע שלה תוך עיסוק "בעיקר בהתכתבות סרק באמצעות התקשורת".
עוד נטען מולה ש"נציגי משרדנו מקיימים במקביל עשרות דיונים עם זרועות הביצוע הקולטות בנושאים המגיעים לפתחו של משרדנו וזאת מאחר והחברה מתחמקת מאחריותה בהעברה סדורה כמתבקש ובמסגרת אחריותה לתהליך".
מלכה מסכם ש"פניותיך למשרדנו, במנותק מהעובדות המתוארות לעיל, מוכיחות כאלף עדים את אוזלת ידך בטיפול ביישום ההסכמות", ואף מאשים אותה ש"קלות בה פניותייך מוצאות דרכן לתקשורת, במקום לשקוד על מילוי תפקידך בהעברה סדורה של פרויקטים בעלי ערך ציבורי משמעותי אינה יוצרת אמון ומקשה על קידום תהליך קונסטרוקטיבי".
כך או כך, עד שהצדדים יגיעו לעמק השווה, הפרויקטים הגדולים של חיפה עלולים כאמור לסבול מדחיה קשה ועל חשבון הציבור. המטרונית היא אחד מאמצעי התחבורה הציבורית הבולטים בעיר עם יכולת נדירה לעבוד גם בשבתות, והארכת המסלול לערים ושכונות חדשות היא אינטרס של כלל הגורמים, בוודאי של התושבים.
במקביל, שער הכניסה החדש לנמלי הים אמור לשרת את הנמל הקיים ואת זה של חברת SIPG הסינית הממשלתית שאמורה להכנס לשם עוד כשנה, והעדר סידור תחבורתי פקקי הכניסה לנמל וממנו החוצה, עם תובלה הכרחית של אלפי משאיות בשבוע, יגרמו לפקקי תנועה קשים באזור.