בלעדי לכלכליסט
המדינה תחזיר מאות שקלים לבעלי רכבים חשמליים שנקנו בשלוש השנים האחרונות
ל"כלכליסט" נודע, כי בעלי מכוניות חשמליות שנרכשו בין אוגוסט 2017 לינואר 2020 יקבלו בקרוב החזרי אגרות מהמדינה בגלל טעות חישובית של משרד התחבורה
בעלי רכבים חשמליים שנרכשו בין אוגוסט 2017 לינואר 2020 יקבלו בקרוב החזרי אגרות מהמדינה בגלל טעות חישובית של משרד התחבורה, כך נודע ל"כלכליסט". היקף ההחזר נאמד במאות שקלים לכל בעל רכב. תחילתה של הפרשה בשנה שעברה, עם הגשת תביעה יצוגית על סך 45 מיליון שקל ,על ידי צמד בעלי רכבים חשמליים שהגישו באוגוסט 2019 את התביעה היצוגית בגין גביית יתר של אגרות רישוי.
- ב.מ.וו חושפת רכב כביש-שטח חשמלי ראשון
- משרד התחבורה יאריך את ההיתר המיוחד ליבוא רכב חשמלי מסין
- בוטל מיזם המוניות החשמליות הראשון שתוכנן בתל אביב
כיום לפי חוק, מכונית חדשה שעולה על הכביש ונמצאת בבעלותו של לקוח פרטי אומנם אינה צריכה להגיע אל מכון הרישוי כדי לעבור פיזית טסט - אך את אגרת הרישוי צריך עדיין לשלם למשרד התחבורה מדי שנה. בישראל אגרות הרישוי של רכבים חשמליים נמוכות באופן משמעותי מאלה של רכבי בנזין או דיזל ועומדות על 540 שקל בלבד (זאת לעומת מעל 1,500 שקלים לרוב המכוניות המשפחתיות). ועם זאת, לפי לשון התביעה הייצוגית טענו התובעים כי אגרות הרישוי שנגבו מהם היו אגרות רישוי של רכבים רגילים ולא של רכבים חשמליים.
כעת נערך משרד התחבורה לזכות את בעלי המכוניות החשמליות שעלו על כבישי ישראל בין 2017 לינואר 2020. הסיבה שהזיכוי ניתן משנת 2017 ואילך היא שמשרד התחבורה לוקח בחשבון שמדובר בבעלי רכבים שבמשך שלוש השנים האחרונות שילמו אגרות של רכבים רגילים - ולא אגרות רכב חשמלי. למרבה האירוניה, חלק ניכר מבעלי הרכבים האמורים מחזיקים ברכבים יוקרתיים, כדוגמת אאודי ETRON או יגואר i pace, ועם זאת, להחזר זכאים גם בעלי דגמים עממיים יותר כגון ניסאן ליף או רנו זואי.
ממשרד התחבורה נמסר: "התביעה הייצוגית הוגשה בתקופת הבחירות, בגין גביית יתר של אגרת רישוי לרכב פרטי חשמלי. במהלך תקופה זו, נמנע מהמשרד לתקן את תקנות התעבורה ולקבוע אגרות מתאימות לסוג רכב זה. החל מה-29 בינואר 2020, נגבות אגרות רישוי מרכב חשמלי בסכום מופחת בהתאם לתקנות הקיימות. בנוסף, המדינה תשיב לאותם בעלי רכב ששילמו אגרה גבוהה מדי, את ההפרש בין הסכום ששילמו לסכום שאמורים היו לשלם, החל משנתיים מלפני הגשת התובענה הראשונה מבין השתיים (מאוגוסט 2017). יצוין, כי הדברים אינם חלים על רכבי פלאג-אין והיברידי, בהם נגבתה אגרה כדין, אלא רק על רכב חשמלי מלא".