בלעדי לכלכליסט
משרד התחבורה יאריך את ההיתר המיוחד ליבוא רכב חשמלי מסין
תוקף ההיתר המאפשר לייבא לישראל מכוניות חשמליות מדגמים שאינם עומדים באופן מלא בתקינה המקומית, יפוג במרץ 2021; במשרד התחבורה מעוניינים להאריכו בשנתיים נוספות
משרד התחבורה יאריך את תוקף ההיתרים לייבא ארצה מכוניות חשמליות מסין, כך נודע ל"כלכליסט".
- מחקר: מכוניות חשמליות מפיקות פחות פחמן דו-חמצני ממכוניות רגילות
- הקורונה לא עצרה את טויוטה: תקים בסין מפעל לייצור מכוניות חשמליות
- יאנדקס מסתערת על אירופה עם מכוניות חשמליות
כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט"
, במרץ אשתקד קבע משרד התחבורה בהוראת שעה נוהל מיוחד שמאפשר ליבואני רכב לייבא ארצה רכבים חשמליים במסגרת מה שמכונה Small Series. מדובר בנוהל שמאפשר לייבא ארצה מכוניות מדגמים מסוימים שאינם עומדים באופן מלא בדרישות התקינה הנהוגה בישראל, ואשר מבוססת על דרישות החוק באירופה.
רכבים כאלה עוברים בדיקות מעבדה מיוחדות הקובעות באילו סטנדרטים הרכב כן יכול לעמוד - ולאחר מכן מקבל הרכב אישור מיוחד של משרד התחבורה אשר מתיר יבוא של 400 יחידות מדי שנה. בשיטה זו הגיעו לישראל קומץ דגמים סינים חשמליים במהלך החודשים האחרונים - למשל ה-3 GE של חברת GAC הסינית.
בשעתו הוגדרה הטבה זו על ידי משרד התחבורה כהטבה מיוחדת שניתנה לזמן מוגבל של שנתיים כדי לעודד יבוא של דגמים חשמליים חדשים לארץ, ואולם עקב משבר הקורונה, יצרני הרכב הסיניים נאלצו לסגור את פסי הייצור, ולאחר מכן הפנו חלק מהייצור לשוק הסיני. גם יבואני הרכב בישראל נאלצו בחלק מהמקרים לעצור את ההתקדמות בנושא.
כעת, במשרד התחבורה בוחנים כאמור את הארכת המתווה, שתוקפו יפקע במרץ הקרוב, בשנתיים נוספות.
בימים אלה נמשך הליך הבחינה של יבוא מכוניות חשמליות מסין על ידי כמה יבואני רכב ותיקים, שנאלצו להקפיא השנה פעילות מול סין בשל משבר הקורונה. לצידם החלו גם יבואני רכב חדשים בהכנת אולמות תצוגה - תהליך שנעצר בעקבות הקורונה.
ממשרד התחבורה נמסר: "אגף הרכב במשרד התחבורה פועל לקדם טכנולוגיות מתקדמות לרכב, וכן כלי רכב ידידותיים לסביבה. לכן, איפשר בהוראת שעה להרחיב את מספר כלי הרכב החשמליים המיובאים במסגרת Small Series. על רקע פקיעת הוראת השעה בשנת 2021, והשפעות התפשטות נגיף הקורונה, אנו בוחנים אפשרות להאריך את תוקף הוראת השעה של יבוא ראשון של מכוניות חשמליות. הודעה בנושא תפורסם בסיום תהליך הבחינה".