הגירעון ביוני - 6.4%; פחות ממחצית מחבילת הסיוע הגיעה לציבור
מדו"ח ביצוע שפרסם האוצר עולה בחודש יוני הגירעון עלה ב-0.4% לאחר שעמד על 6% בחודש מאי ועמד על 88.4 מיליארד שקל. לפי הערכות, עד לסוף השנה הוא ינסוק לשיעור של 11.5%; רק 42% מהחבילה בגובה 100 מיליארד שקל הועברה - 42 מיליארד שקל
רק 47% מסך חבילת הסיוע למשק בעקבות משבר הקורונה הגיעו למשק, וכאשר מסתכלים על הביצוע במזומן (ולא רק התחייבויות) היקף הסיוע אף נמוך מכך ועומד על 42% בלבד, כך עולה מדוח ביצוע התקציב שמפרסם משרד האוצר.
- באיחור של חודש: קרן ההלוואות לעסקים גדולים יוצאת לדרך
- אלפי עצמאים נדרשים להחזיר את המענק שקיבלו מרשות המסים
- ממשלת האלתורים עוד לא מצאה תוכנית לעסקים בסיכון
הנתונים שמאירים באור שלילי את תפקוד משרד האוצר יכולים אולי להסביר מדוע המשרד החליט לפרסמם בסמוך לפרסום החלטת הריבית והתוכניות החדשות של בנק ישראל, במטרה להסוות את הכשלון. בעוד שהתוכנית כולה עומדת על כ-100 מיליארד שקל סך הביצוע עומד על 42 מיליארד שקל, מתוכם כ-15 מיליארד שקל הלוואות מהבנקים וכ-4 מיליארד שקל דחיות תשלומים לרשות המסים.
הנתון המדאיג לא פחות שעולה מדוח ביצוע התקציב הוא כי הגרעון עלה לשיעור של 6.4% בחודש יוני לאחר שעמד על 6% בחודש מאי. בבנק ישראל מעריכים כי הגרעון יגיע עד סוף השנה לגובה חסר תקדים של 11.5%. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2019 – יוני 2020) עומד על 6.4% מהתמ"ג (גירעון בסך 88.4 מיליארד שקל.
סך ההכנסות ממסים עמדו על 23.3 מיליארד שקל, כאשר בשיעורי מס אחידים מדובר על ירידה של 1% לעומת יוני 2019. בעוד שנרשמה ירידה של 3% במסים הישירים נרשמה עליה בהכנסות ממסים עקיפים של 2%.
ניתוח הוצאות הממשלה מעלה כי מתחילת השנה עלו הוצאות המשרדים האזרחיים ב-12.6% והוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-4.9% זאת כאשר משרדי הממשלה פועלים על בסיס תקציב המשכי לאור העיכוב באישור התקציב על ידי ממשלת האחדות. החשש הוא כי עם אישור התקציב ידרשו במערכת הביטחון להשלים את ההוצאות שנדחו עד כה מה שרק יחמיר את העלייה החדה בגרעון.