משבר האקלים
מחקר: מכוניות חשמליות מפיקות פחות פחמן דו-חמצני ממכוניות רגילות
לפי מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Nature Sustainability, ב-53 מתוך 59 האזורים שנבדקו, מכוניות חשמליות מייצרות לאורך חייהן פחות גזי חממה ממכוניות ממבוססות דלקי מאובנים
מכוניות חשמליות מפיקות פחות פחמן דו-חמצני לאורך מחזור החיים שלהן מאשר מכוניות רגילות – כך לפי מחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת המדעי Nature Sustainability. המחקר מפריך טענות של מתנגדי מכוניות חשמליות, שלפיהן פליטות גזי החממה בהליך הייצור שלהן גבוהות מהפליטות שנחסכות כתוצאה מפעילותן השוטפת, ויכול לסייע למאמצים ממשלתיים להכניס רכבים אלו לשימוש המוני.
- הקורונה לא עצרה את טויוטה: תקים בסין מפעל לייצור מכוניות חשמליות
- בית משפט בגרמניה: טסלה תוכל לכרות יער כדי להקים מפעל חדש
- פולקסווגן רוכשת 20% מחברה סינית לסוללות לרכבים חשמליים
במסגרת המחקר בחנו מדענים את מחזור החיים המלא של מכוניות חשמליות, החל מפליטות גזי החממה בשלב הייצור ועד הפליטות שמייצרים מקורות החשמל שמשמשים לטעינת המכוניות בשימוש השוטף שלהן. לפי הממצאים, גם במקרים שייצור החשמל מבוסס באופן משמעותי על דלקי מאובנים, מכוניות חשמליות פולטות פחות גזי חממה ממכוניות מסורתיות.
לדברי החוקרים, ב-53 מתוך 59 האזורים שנבדקו, מכוניות חשמליות מייצרות לאורך חייהן פחות גזי חממה ממכוניות ממבוססות דלקי מאובנים. במדינות כמו שבדיה, שם מרבית החשמל מגיע ממקורות מתחדשים, וצרפת, שם חלק ניכר מהחשמל מגיע מכורים גרעיניים, פלטו ממכוניות חשמליות 70% גזי חממה פחות לעומת מכוניות רגילות. בבריטניה, שם רשת החשמל "מלוכלכת" יותר, הסתכם החיסכון ב-30%. יוצאי הדופן היחידים היו אזורים שבהם רשת החשמל עושה שימוש רחב בתחנות כוח פחמיות, דוגמת פולין.
"הרעיון שמכוניות חשמליות מגדילות את פליטות גזי החממה הוא מיתוס", אמר לגארדין המדען המוביל במחקר, פלוריאן קנובלאוך מאוניברסיטת ניימכן בהולנד. "ראינו הרבה מידע שגוי בנושא. זה מחקר החלטי שיכול להפריך את המיתוסים האלו". עמיתו, ז'אן-פרנסואה מרקור מאוניברסיטת אסקס, הוסיף: "התשובה ברורה. כדי להפחית פליטות פחמן, אנחנו צריכים לבחור במכוניות חשמליות על פני חלופות מבוססות דלקי מאובנים".