מחשש לפגיעה בפרטיות: ועדת הכלכלה דורשת הקפאת התשלום לתחב"צ באמצעות אפליקציות
אפליקציות תשלום כמו פייבוקס והופ און ייכנסו לשימוש רחב בקרוב. אולם לפי הרשות להגנת הפרטיות, "נקבעו הסדרים שעלולים לשים את המאגר בסכנה של דליפה או פגיעה" ועולות שאלות על היכולת של אוכלוסיות לבחור להימנע משימוש באפליקציות
- אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית ייכנסו לשימוש מסוף החודש
- אפליקציות התשלומים בתחב"צ יחלו לפעול באפריל: כך זה יעבוד
- האקרים פיתחו נוזקה שמאפשרת לפצח אפליקציות תשלום ובנקאות
מרגי סיפר ששר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ, חתם על התקנות ממש רגע לפני שעזב את המשרד, ולטענתו מתעוררות שאלות בעיקר באשר לשמירה על הפרטיות של הנוסעים, שמירה על מאגר המידע ועל יכולתן של אוכלוסיות שונות להימנע משימוש בשיטת התשלום.
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמיר אסרף, אמר שהמטרה היא לתת שירות נוסף ואיכותי למשתמשי התחבורה הציבורית, כאשר היעד הסופי הוא עלייה לתח"צ "עם הידיים בכיסים". לדבריו המשרד בחר שלושה יישומים פרטיים (הופ און, פייבוקס, מוביט ופנגו) , והמדינה משקיעה כ-100 מיליון שקל בעלות סליקת הרב קו. "השימוש באפליקציות יחסוך למדינה את הכסף וזה יושקע בתחבורה ציבורית", אמר. נציגת משרד האוצר, יעל עבאדי, הוסיפה שהשימוש באפליקציה יחסוך עשרות מיליוני שקלים בעמלות טעינה ושימוש.
נציג הרשות להגנת הפרטיות, עדן אברהם, הפתיע כשאמר כי ברשות מכירים את הסיפור רק מהזימון לדיון. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, אמר כי שכחו פרט קטן והוא זכות היסוד של הציבור לפרטיות. הוא הסביר כי מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים הסדירו שרי התחבורה והאוצר את השימוש ביישומים, וסיכם שספק רק אם ההסמכה הזו באמת מאפשרת לשרים להסדיר, ולו באופן עקיף, את אמצעי התשלום הללו. "נקבעו הסדרים שעלולים לשים את המאגר בסכנה של דליפה או פגיעה. זו לא דרך מספקת להסדיר נושא רגיש כזה וראוי היה שיוסדר בחקיקה ראשית", אמר עו"ד עצמון.
השורה התחתונה: מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תומכת בשימוש בתחבורה ציבורית, ייעולה והנגשתה. אולם לתפיסתו "הוועדה מצאה שקידום היישומים החדשים לתשלום בתחבורה הציבורית מעלה שאלות קשות באשר לשמירה על הפרטיות של ציבור המשתמשים. הוועדה רואה בחומרה שנושא מסוג זה לא קודם בהתייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות וסבורה שהנושא צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית. הוועדה קוראת למשרד התחבורה להקפיא את פעילות האפליקציות עד להסדרת סוגיית הפרטיות, ודאי עד להקמת אפליקציה ציבורית".
עוד הוסיף מרגי שהוועדה דורשת ממשרד התחבורה להעביר אליה מידע ונתונים אודות השפעת היישום על מחירי הנסיעה של תושבי הפריפריה, אוכלוסיות מוחלשות, אזרחים ותיקים, חרדים, בני נוער ועוד. "הוועדה דורשת ממשרדי התחבורה והאוצר להעביר אליה ניתוח כלכלי של השימוש ביישומים, ובכלל זה התייחסות לנושא התקציב למימון החיסכון של המשתמשים, ומבקשת ממשרד התחבורה הבהרות כיצד השימוש לא יפגע בשכר הנהגים", אמר.
מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב נמסר כי היא "לומדת את נושא אפליקציות התשלום שיצאו לביצוע טרם כניסתה לתפקיד. השרה בהחלט קשובה לרחשי לב הציבור וערה לדיון הציבורי בעניין. כפי שראוי, הערות וועדת הכלכלה יילמדו ויקבלו מענה״.