בלעדי לכלכליסט
אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית ייכנסו לשימוש מסוף החודש
הופ-און ופייבוקס הן הראשונות שמתחילות בפיילוט, עם 400 משתמשים שנבחרו מראש, לאפליקציה המשותפת שתיקרא רב פס. אם הפיילוט יעבור בשלום, האפליקציה תיפתח לכל הנוסעים ב-25 ביוני
אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית ייפתחו לשימוש הנוסעים החל מה-25 ביוני ויצטרפו לכרטיסי הרב קו. זאת בתנאי שיסיימו עד אז פיילוט ויעמדו בדרישות ההפעלה של משרד התחבורה.
- האקרים פיתחו נוזקה שמאפשרת לפצח אפליקציות תשלום ובנקאות
- כניסה סוערת לשוק התשלומים: אפל פיי דורשת עמלה גבוהה בישראל
- אפליקציות התשלומים בתחב"צ יחלו לפעול באפריל: כך זה יעבוד
מבין שלושת הצוותים שזכו במכרז משרד התחבורה, הופ און ופייבוקס של דיסקונט היו הראשונות להתחיל בפיילוט. היום החלו 400 נסיינים לשלם על הנסיעות שלהם באמצעות האפליקציה, שתיקרא רב פס.
בימים הקרובים תתחיל פיילוט גם האפליקציה של מוביט ופנגו, שתיקרא בשמה של מוביט, שמזוהה עם תחבורה ציבורית, ונמכרה לאחרונה למובילאיי שבבעלות אינטל במיליארד דולר. האפליקציה השלישית היא של ישראכרט. הפיילוט אמור היה להתחיל בינואר, אך נדחה.
החידוש הגדול הוא היכולת לשלם אך ורק על נסיעות שבוצעו בפועל, ולא לרכוש הסכמי נסיעות מבעוד מועד, כאשר בסוף כל חודש תבצע האפליקציה חישוב ותבחר בדיעבד את המסלול הזול ביותר למשתמש, בהתאם לנסיעותיו. נוסעים שיעדיפו להמשיך בשיטה הנוכחית יוכלו להשתמש בכרטיסי הרב קו, שימשיכו לפעול, כחלק מהמהלך של משרד התחבורה להציע כמה אלטרנטיבות לתשלום במזומן באוטובוסים, שהואץ בעקבות הקורונה.
מי שיוריד את אפליקציית רב פס, למשל, יידרש להזין את כרטיס האשראי שאיתו הוא מבקש לשלם. בכל עלייה לאוטובוס, או בשערי תחנות הרכבת, הוא יידרש לפתוח את האפליקציה ולסרוק את הברקוד באוטובוס.
השיטה החדשה כוללת גם תעריפים חדשים, עם חלוקה ל-6 קודי מחיר. נסיעה בטווח של קו אווירי של 15 ק"מ תעלה 5.9 שקלים; נסיעה בטווח אווירי של 25 ק"מ תעלה 10 שקלים ונסיעה בטווח של 55 ק"מ תעלה 15 שקלים. נסיעות בין עירוניות ארוכות יעלו יותר: נסיעה בטווח אווירי של 100 ק"מ תעלה 25 שקלים, ונסיעה בטווח אווירי של 250 ק"מ תעלה 35 שקלים. נסיעה בטווח אווירי גדול יותר מ-250 ק"מ תעלה 55 שקלים.
לכל קוד מחיר נקבעה תקרת תשלום יומית, כך שגם מי שייסע מספר נסיעות באותו אזור לא ישלם מעבר לתקרה. לקוד 1 תהיה תקרה של 13 שקלים לנסיעות באוטובוס ו-16 שקלים לנסיעות משולבות ברכבת. לקוד 2 תהיה התקרה 21 ו-25 שקלים, בהתאמה. בקוד 6, היקר ביותר, תהיה התקרה 300 שקלים, בשתי האפשרויות.
השירות גם כולל הנחות לקבוצות אוכלוסייה מוגדרות כפי שניתן עד כה. אזרחים וותיקים (50%), נוער עד לגיל 18 (50%), וסטודנטים (33%).
במקביל יקבלו המשתמשים הנחות, בהתאם לכמות השימוש שלהם בתחבורה הציבורית. על 200 השקלים הראשונים לא תינתן הנחה; על 200 השקלים הבאים תינתן הנחה של 75%, שהם 150 שקלים, כך שמי שיוציא 400 שקלים בחודש, יחויב רק ב-250 שקלים. על 600 השקלים הבאים תינתן הנחה של 50%, כך שמשתמש שיוצא 1,000 שקל בחודש, ישלם בסופו של דבר 550 שקלים. משתמשים כבדים באמת יקבלו הנחה של 25% על הסכום שמעל 1,000 שקלים, עד להנחה מירבית של 530 שקלים.