פרסום ראשון
אפליקציות התשלומים בתחב"צ יחלו לפעול באפריל: כך זה יעבוד
הקבוצה של מוביט ופנגו תהיה הראשונה בפיילוט שמתחיל בימים אלה. לפניכם השלבים השונים להפעלת האפליקציה
אפליקציות התשלום החדשות באוטובוסים וברכבות ייכנסו לשימוש באפריל, ולא בפברואר כפי שתוכנן. רק בימים אלה מתחיל פיילוט לבחינת האפליקציות בשימוש יומיומי בידי נסיינים נבחרים, ובאפריל יוכל גם הציבור הרחב להוריד ולהשתמש בהן.
- בשורת סמוטריץ': מפברואר נוכל לשלם באפליקציה בתחבורה הציבורית
- שישה מתמודדים על אפליקציית התשלום לכלל התחבורה הציבורית
- התחבורה הציבורית עושה מתיחת פנים באמצעות תשלומים חכמים בניידים
הקבוצה של מוביט ופנגו היא הראשונה שהחלה בפיילוט. עם העלייה לאוטובוס יצטרך כל נוסע לפתוח את האפליקציה, לבחור באיזה אמצעי תחבורה ציבורית הוא עומד להשתמש (אוטובוס, רכבת קלה, מונית שירות וכו') ואז יפתח לו חלון מצלמה, והוא יצטרך לסרוק את אחת המדבקות שיפוזרו באוטובוס ועליהן קוד QR, שמהן תדע האפליקציה על איזה קו עלה.
אבל בכך לא יסתיים התהליך: לאחר הסריקה יצטרך הנוסע באטובוס לבחור את אורך הנסיעה המתוכנן, כדי לקבוע את תעריף הנסיעה הרלוונטי לו לפי מרחקי הנסיעה. הורה יוכל למשל לשלם על ילדיו, אבל לא יוכל לקבל עבורם הנחת נוער, והוא יחויב בתשלום על נסיעה רגילה.
רק אז יקבל הנוסע אישור על התשלום, שאותו יוכל להציג לפקח שיבקש ממנו הוכחה ששילם על הנסיעה. מדובר בתהליך שיארך כחצי דקה, אבל לפחות יבוצע כאשר הנוסע כבר בתוך האוטובוס או הרכבת, מבלי להתעכב בתחנה.
בעת ההורדה הראשונה של האפליקציה, הן למשתמשי אנדואיד, והן למשתמשי אייפון, יצטרך הנוסע להזין את פרטיו, ואת סוג ההנחה שלה הוא זכאי אם יש כזאת, באמצעות סריקת תעודת סטודנט, אזרח ותיק, נכה ועוד.
סמנכ"ל השיווק והצמיחה של מוביט, יובב מידד: "מי שיוריד את אפליקציית מוביט וכבר מחזיק באפליקציית פנגו יוכל לבקש להיות מחויב באמצעותה, ולא להזין שוב את פרטי כרטיס האשראי שלו".
למוביט, פנגו וביט יש יותר מ-6 מיליון משתמשים בישראל (לכל אפליקציה כ-2 מיליון משתמשים). משתמשי מוביט, המספקת מידע על מסלולי הקווים, מועדי ההגעה שלהם ועוד, יוכלו לשלם באותה האפליקציה בה הם כבר עושים שימוש בזמן נסיעה בתחבורה הציבורית.
בעתיד צפויה האפליקציה המשולבת להציע למשתמשים גם לאתר ולשלם על נסיעה בקורקינטים חשמליים, כפי שמוביט כבר מציעה בחלק מה מדינות שבהן היא פועלת בחו"ל.
היתרון הגדול של האפליקציות אמור להגיע בסוף חודש: אז יתבצע חישוב הנסיעות שבוצעו בחודש האחרון, ואפליקציה אמורה לחייב את הנוסע לפי התעריף הזול ביותר עבורו. מי שהרבה למשל לנסוע בתחבורה ציבורית, יחויב לפי תעריף חופשי-חודשי ולא על עשרות נסיעות בודדות. יותר לא נצטרך לטעון מראש פרופיל נסיעה.
שתי אפליקציות תשלום נוספות בתחבורה הציבורית יוצעו בידי בנק דיסקונט בשיתוף סלופארק והופ־און, ובידי ישראכרט, שדרשו מהמדינה את העמלה הנמוכה ביותר עבור השירות. במקביל יתאשר גם המשך התשלום בכרטיסי רב קו למי שיעדיף זאת.
רן שדמי, סמנכ"ל כלכלה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית: "התשלום באמצעות אפליקציות הוא המשך למהלך שבו התחלנו של הפסקת התשלום במזומן, כדי שהנהגים יוכלו להתרכז בנהיגה, ולא יצטרכו להתעכב בתחנות בקבלת תשלום ובהחזרת עודף. הסכומים שדרשו שלוש החברות הזוכות עבור השירות יחסכו לנו סכומים משמעותיים שנוכל להשקיע בחזרה בתחבורה הציבורית, בהוספת קווים ותדירויות".