דעה
הבראת אל על: הלאמה היא גם חבל הצלה
מדינת ישראל אינה יכולה להתקיים ללא חברת תעופה לאומית. אך יש קושי בכך שחברה פרטית כמו אל על תקבל גלגל הצלה בהיקף של מאות מיליוני שקלים – בחינם. לכן, פתרון של הלאמה הוא נכון ומתבקש
- אל על מאריכה את החל"ת ל-5,800 עובדים עד אוגוסט
- המתווה לחילוץ אל על - פקידי האוצר מראים סימני התפכחות
- המדינה מציעה לאל על: הנפקת מניות לציבור - או הלאמה
עם זאת, לא צריך לפחד מהלאמה. לא מדובר במילה גסה. הצלחת השימוש בכלי זה קשורה לנסיבות ולאופן ביצועו. הלאמת חברת תעופה בעידן הקורונה אינה סטארט־אפ של ממשלת ישראל. ממשלת גרמניה בראשות אנגלה מרקל - שאינה ידועה כסוציאליסטית - כבר הלאימה את לופטהנזה ומחזיקה ב־20% ממניותיה אחרי שחברת התעופה הסכימה לקבל חבילת סיוע של 9 מיליארד יורו.
המציאות אף מוכיחה כי אחרי משבר, מדינות מרוויחות כשמגיע עידן הפעולה ההפוכה - ההפרטה. המטוטלת של הלאמה־הפרטה מזכירה את המטוטלת של גאות־שפל במחזורים הכלכליים.
למשל, אחרי משבר ויסות מניות הבנקים, ממשלת ישראל הלאימה אותם. כמה שנים לאחר מכן היא החלה למכור אותם. בנוסף, יש לזכור כי ממשלת ישראל מחזיקה בעת הזו ב־62 חברות עסקיות ענקיות.
באירוע כמו קורונה אין סיבה שחברות בסגנון של חברות תעופה - לא ישובו לידיים ממשלתיות. אל על נקלעה למשבר קשה, והיא עלולה לקרוס בעקבות אירוע פתאומי חסר תקדים.
מדינת ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להתקיים ללא חברת תעופה לאומית. הרכבות האוויריות לצורך רכש רפואי בזמן הקורונה, חיזקו את הנחת העבודה הזו.
מצד שני, יש קושי אמיתי בכך שחברה פרטית שאינה יעילה תקבל גלגל הצלה בהיקף של מאות מיליוני שקלים – בחינם. קל וחומר אחרי שלא נמצא אפילו בנק אחד שהיה מוכן להלוות חלק מהמימון הנחוץ לאל על. לכן, פתרון של הלאמה הוא גם נכון וגם מתבקש.