המדינה מציעה לאל על: הנפקת מניות לציבור - או הלאמה
לפי מתווה האוצר, אל על תנפיק מניות לציבור בהיקף 150 מיליון דולר - תידרש, בין השאר, להגיע להסכם עם העובדים עוד לפני ההנפקה; במידה שההנפקה לא תצא לפועל - המדינה תרכוש את המניות, ותנהל את החברה באמצעות נאמן
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
המדינה מציעה לאל על מסלול חדש של תוכנית סיוע: הנפקת מניות לציבור בהיקף 150 מיליון דולר.
- ההסתדרות פיצלה לארבע את הוועד באל על
- מחזיקי האג"ח של כנפיים לחברה: לא להזרים הון לאל על
- אל על מחכה לסיוע: הערת עסק חי בדוחות, 90% מהעובדים בחל"ת
לפי האוצר, אם הציבור לא ייענה להנפקה, המדינה תרכוש את המניות, תשתלט על חברת התעופה (שוויה בבורסה כיום הוא כ-90 מיליון דולר, כך שמדובר בהלאמה) - ותנהל אותה באמצעות נאמן. אם הציבור ייענה להנפקה, המדינה תערוב להלוואה בסך 250 מיליון דולר מהבנקים, כך שאל על תקבל בסך הכל 400 מיליון דולר.
ל"כלכליסט" נודע כי למסלול ההנפקה העמיד האוצר כמה תנאים לא קלים. בראשם - שעוד לפני מהלך ההנפקה אל על תחתום עם העובדים על הסכמי עבודה חדשים במסגרת תוכנית ההבראה, שיכללו, בין השאר, פיטורי 2,000 עובדים, ויתור על תנאי שכר, והוצאת עבודות למיקור חוץ; כמו כן, בניגוד למתווה הסיוע הקודם, ההלוואה בסך 250 מיליון דולר שתוענק לאל על בנוסף לגיוס ההון בבורסה , תהיה בערבות מדינה של 75% בלבד ולא 80%; בנוסף אל על תצטרך להתייעל בעוד 50 מיליון דולר מעבר למה שנדרשה עד כה; החברה תצטרך גם, לפני ההנפקה, להגיע להסכמי פריסת חובות עם הבנקים המלווים (רובם זרים) ועם החברות מהן היא חוכרת מטוסים.
מדובר בהצעה חדשה לאחר תקופה ממושכת בו דובר רק על מתן ערבות מדינה להלוואה בסך 400 מיליון דולר מהבנקים, אך בתנאים שעד כה לא הגיעו לגביהם להבנה עם אל על. ההצעה הקודמת כללה בין היתר שליטה במספר המפוטרים והזרמה של 100 מיליון שקל על ידי כנפיים, החברה האם של אל על, דרישה שמחזיקי האג"ח של כנפיים התנגדו לה. משמעות ההצעה החדשה של האוצר היא לראשונה שהמדינה למעשה מוכנה להלאים את החברה.