$
בארץ

התעשייה האווירית מתחמשת עבור מכרז רכבי הקומנדו של משהב"ט

לכלכליסט נודע כי חברת־הבת אלתא רכשה זכויות ייצור מיצרן הרכב עידו כהן עבור דגמי הזיבאר, הזימאג והזי־די. החברה מתכננת להפוך אותם לאוטונומיים

תומר הדר ואודי עציון 08:2821.04.20
אלתא, חברת־בת של התעשייה האווירית, רכשה לאחרונה את הזכויות לייצור שלושה רכבי שטח קרביים שפיתח עידו כהן ‑ הזיבאר, הזימאג והזי־די, ותפתח עמו דגמים נוספים. התעשייה האווירית תציע את זי־די במכרז רכבי הקומנדו שפרסם משרד הביטחון, בו הוא צפוי להתמודד מול דגם חדש של תומקאר הישראלית, ומתמודדים נוספים.  

החברה, שמנוהלת בידי יואב תורג'מן ועוסקת בעיקר בייצור מכ"מים ומערכות אלקטרוניות, קלטה בשנים האחרונות את פעילות התעשייה האווירית בתחום הרכב האוטונומי, והרכבים של כהן צפויים להשתלב בה, כבסיס לרכבי שטח ללא נהג, עם חיישנים ומערכות שתספק אלתא.

 

התעשייה האווירית קיבלה כבר הזמנות ייצור לדגמים החדשים, ותבנה אותם במפעל בבאר שבע, לשעבר מפעל רמת"א. במפעל יש כבר כוח אדם ומתקני ייצור לרכב קרבי, בזכות הראם, רכב לחימה שמייצר המפעל מאז שנות ה־70, ונמכר בעיקר ללקוחות זרים.

 

עידו כהן עידו כהן צילום: גלעד קוולרציק

כהן הקים את הסדנה שלו בפרדס חנה, עידו שיפורי רכב, ב־1989, ובמקביל התחרה וזכה במרוצי שטח רבים, ביניהם ראלי פריז דקאר. מה שהחל כסדנה לשיפור רכבי 4x4 אזרחיים הפך למפעל קטן לבניית רכבי שטח ייחודיים, בעיקר ללקוחות צבאיים. יותר מ־100 רכבי זיבאר נוסעים כיום ברחבי העולם.

 

בתחילת העשור, ביוזמת אלוף (מיל') אודי אדם, כיום מנכ"ל משרד הביטחון ואז יו"ר תע"ש, פיתח כהן סדרה של דגמי זיבאר קרביים, והחברה ניסתה לשווק אותם בארץ ובחו"ל. מאז נרכשה התע"ש בידי אלביט מערכות, שהחליטה לפני כמה חודשים לוותר על קו המוצרים הזה, שלא זכה להצלחה. גורמים באלביט ציינו שבחברה הוחלט שלא להמשיך בשיווק הרכב הזה משיקולים עסקיים. 

 

קו רכבי הזיבאר האזרחיים יישאר בידי כהן בסדנה שמנוהלת בידיו ובידי אשתו נועה, שנערכים לייצור סדרתי של הזיבאר. רכב השטח קיבל בשנה שעברה רישוי חוקי על ידי משרד התחבורה הישראלי, מה שהפך אותו לחוקי לנסיעה בכבישי הארץ. רכבת ישראל רכשה מספר זיבארים לשימוש כוחות האבטחה של הקו לירושלים. כהן מציע את הזיבאר למכירה לחובבי שטח אמידים במחיר של כחצי מיליון שקל.

 

x