תוצאות שיא לתעשייה האווירית; מעריכה שהקורונה תזניק את מכירות מטוסי המנהלים
מכרה ב-2019 לראשונה ביותר מ-4 מיליארד דולר, ועברה מהפסד של 44 מיליון דולר לרווח של 90 מיליון דולר
דוחות טובים לתעשייה האווירית: המכירות השנתיות צמחו ב-2019 ב-12% ל-4.108 מיליארד דולר, והחברה עברה מהפסד שנתי של 44 מיליון דולר לרווח נקי של 90 מיליון דולר, בעיקר מהפעילות הצבאית שלה. גידול של 12% נרשם גם בהיקף פעילות המחקר והפיתוח. צבר ההזמנות עלה ל-13.5 מיליארד דולר. ה-EBITDA בשנת 2019 הסתכם בכ-324 מיליון דולר בהשוואה ל-EBITDA של כ-189 מיליון דולר, גידול של 71%.
- התעשייה האווירית תספק כנפיים לטייסים האמריקאים ב-240 מיליון דולר
- משרד האוצר: "לא נסיר פיקוח משכר עובדי תעשייה אווירית"
- הנהלת תע"א הציגה לדירקטוריון תוכנית למתן מניות לעובדים במקרה של הנפקה
אולם בזמן שהתעופה האזרחית שרויה במשבר קשה, הפעילות האזרחית של התע"א עלתה ב-2019 לשיעור של 27% מעסקיה, לעומת 24% ב-2018. בניגוד לאלביט ולרפאל, לתע"א יש פעילות אזרחית משמעותית, בייצור מטוסי מנהלים, בהסבת מטוסי נוסעים, באחזקה שלהם ובייצור מכלולים ליצרניות מטוסים בעולם, כמו בואינג.
הראל לוקר, יו"ר התע"א, אמר בשיחה עם כלכליסט, כי "התעשייה האווירית הייתה ענק רדום שהתחיל להסתער קדימה עם כל העוצמה הטכנולוגית וההון האנושי המעולה שיש לנו. השנה ההנהלה עברה את היעדים העסקיים שהצבנו לעצמנו כחלק מהמהפך שהתרחש בחברה. אנחנו מגיעים למשבר העולמי חזקים מאי פעם, וגם נזילים. באזורים רבים בהם אנחנו פעילים, מדינות לא יכולות להרשות לעצמן להפחית את התקציבים הביטחוניים. גם בתחום התעופה, ההערכה היא שהולך להיות גידול בתעשיית מטוסי המנהלים, כי תהיה רתיעה מטיסות נוסעים רגילות. סין והעולם יחזרו לייצר עם השקעה ממשלתית מאסיבית, לצד צמיחה גדולה בסחר מקוון, ועל כן גם תחום טיסות המטען כבר זוכה לביקושים חזקים, שיתבטאו בקצב ההסבות אצלנו ממטוסי נוסעים למטוסי מטען".
בשל סכנת הקורונה החברה עברה לפעול בשתי משמרות בפסי הייצור, כדי ליצור הפרדה בין קבוצות העובדים למקרה שאחד מהם יחלה וחבריו יצטרכו להיכנס לבידוד. בינתיים אובחנו 3 מבין 15 אלף עובדיה כחולים בקורונה ומספר קטן של עובדים נשלח לבידוד, ללא פגיעה בפעילות החברה. תע"א מצהירה בדיווח לבורסה כי "נכון למועד זה, לא ידוע לחברה על ביטול של חוזים או על עיכובים משמעותיים באספקה של חומרי גלם או בביצוע אבני דרך על ידה. יחד עם זאת, המשך קיומן של המגבלות בארץ ובחו"ל עלול להביא לפגיעה בביצוע התקשרויות על ידי החברה ובעמידתה ביעדי ההתקשרויות לשנה הקרובה. לאור אי הודאות השוררת ביחס להתמשכות והתפשטות המגיפה וההשלכות הנובעות מכך, אין החברה יכולה להעריך באופן ודאי את ההשפעה שלה על עסקיה, תזרימי המזומנים שלה ותוצאותיה הכספיות, בטווח הבינוני והארוך".
מנכ"ל התעשייה האווירית, נמרוד שפר, הוסיף כי: "שנת 2019 הייתה שנת מבחן ראשונה למימוש האסטרטגיה העסקית החדשה של החברה והתוצאות הטובות משקפות עבודה מאומצת של כלל עובדי התעשייה האווירית ומנהליה. הגענו לשיא בהכנסות החברה, לרווח הנקי הגדול מאז שנת 2010, וכעת החברה נערכת ופועלת בנחישות, בראש ובראשונה לשמור על בריאות עובדיה לצד שמירת החוסן וההמשכיות העסקית".