פרסום ראשון
עכשיו זה רשמי: המדינה רוכשת בחזרה את זיכיון הפעלת הרכבת הקלה בירושלים
המדינה מממשת בכך סעיף בחוזה שנחתם לפני מספר שנים עם היזם, לפיו תוכל לפדות את הזיכיון שניתן לתקופה של 27 שנה תוך מתן פיצוי לבעלי האחזקות העיקריים. נושא רכישת הזיכיון החל להתקדם לאחר שהובהר שסיטיפס בוחרת לצאת מירושלים - ולא להשתתף במכרזי בניית קווי הרכבת החדשים בעיר
משרדי הממשלה סיכמו בימים האחרונים על רכישת זיכיון הפעלת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מידי חברת סיטיפס, היא המפעילה הנוכחית - כך נודע לכלכליסט.
מדובר ברכישת הזיכיון של פרויקט הרכבת העירונית הראשונה והיחידה עד כה שהוקמה בישראל, תוך מימוש סעיף בחוזה שנחתם לפני כמה שנים בין משרדי האוצר והתחבורה ליזם, לפיו המדינה תוכל לפדות את הזיכיון שניתן בזמנו לתקופה של 27 שנה תוך מתן פיצוי לבעלי האחזקות העיקריים.
- שפיר הנדסה תחליף את סיטיפס בהפעלת הרכבות העירוניות בירושלים
- מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר
- שני בכירים סינים שהגיעו לישראל לקדם פרויקט הרכבת הקלה הוכנסו לבידוד לשבועיים
המדינה אמורה לחתום עוד החודש על מסמך עקרונות, שיכלול תשלום פיצוי לזכיינים (אשטרום, קרן תשתיות ישראל, הראל וקרנות המורים) של כמיליארד שקל.
נושא רכישת זיכיון ההפעלה (BUY BACK) נחשף לפני מספר שנים בכלכליסט והחל להתקדם מעשית בחודשים האחרונים, לאחר שהובהר שסיטיפס בוחרת לצאת מירושלים ולא להשתתף במכרזי בניית קווי הרכבת החדשים בעיר, כאשר הקו החדש (הקו הירוק) יופעל על ידי שפיר הנדסה וחברת CAF הספרדית, שאמורים לקבל לידיהם גם את הפעלת הקו הנוכחי.
לפיכך, המדינה רוצה שמי שיפעיל את כלל הקווים - נוכחי ועתידיים - יהיה גוף בודד, דבר שמחייב אותה לקנות בחזרה את הזיכיון. במידה וכלל הנושאים בין המדינה לזכיין יסגרו עוד החודש, ההערכות בענף התחבורה הן שיקבעו שלושה עד ארבעה אבני תשלום לזכיין הנוכחי, עם 200 מיליון שקל בסגירה הרשמית, עוד כצי מיליארד שקל במהלך 2020 והשאר בהעברת הזיכיון חזרה למדינה.
ההפעלה הרשמית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים נרשמה באוגוסט 2011. זהו אחד מפרוייקטי ה-BOT (בנה, הפעל והעבר חזרה למדינה) הבולטים בתחום התחבורה עם היקף פעילות של כ-180 אלף נוסעים ביום. הקו הנוכחי עובר לאורך 14 ק"מ בין פסגת זאב להר הרצל.
מי שמפעילה את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים היא חברת סיטיפס, שמורכבת מקבוצת הראל (20%), אשטרום (50%, ש־21% מתוכם על ידי אשטרום נכסים), וקרן תשתיות ישראל (30%), שמכרה במרץ 2016 כ־10% מחלקה לקרנות המורים. בימים אלו מבוצעות עבודות הארכת הקו בעוד 7.7 ק"מ, עד לביה"ח עין כרם.