שאלת המנכ"ל
רוצים לעבוד בשירות הציבורי? אלה השאלות שישאלו אתכם בראיון עבודה
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות מספר ל"כלכליסט" אילו עובדים הוא מחפש, מהן השאלות המועדפות עליו בראיונות ומדוע לדעתו התדמית השלילית של עובדי המדינה אינה מוצדקת
"במשרד ממשלתי אתה עובד תחת חוקים ותקנות מאוד ברורים וצריך להצליח בתוך כל המבוך הזה להגיע ליעדים. צריך להיות טיפוס מיוחד שעובד גם בשביל סמל המדינה. לקחת בחשבון שהתמרון הוא לא תמיד כמו בשוק הפרטי ולכן צריך דלק פנימי", אומר אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות.
- הסיבה שבגללה מנכ"ל Gett ישראל לעולם לא שואל "למה" בראיונות עבודה
- "אני אוהב מועמדים שאומרים שהם רוצים להיות המנכ"ל או הבעלים של המפעל"
- 19 אלף פניות על 100 משרות; כמה קשה להתקבל לעבודה בסטארט-אפ
בתפקידו כמנכ"ל המשרד הוא מראיין מועמדים גם לתפקידי ניהול וגם לתפקידים ייחודיים או כאלה שנמצאים בצמתים חשובים של המשרד כמו תפקידי שיווק ייחודיים או צוערים שעתידים לנהל את לשכות משרד התיירות בחו"ל ולהוות את השדרה הניהולית העתידית.
"כשאני מחפש עובד, וודאי לתפקיד בכיר, אני מחפש אנשים שהמנהיגות זורמת אצלם בדם מגיל צעיר. כמו רשג"ד בצופים או מי שעשה שנת שירות או פעילות חינוכית מנהיגותית דומה", אומר הלוי ומסביר שבממשלה אמנם הרבה פעמים במשרדי הממשלה הטייטל של התפקיד מאוד מרשים אבל דרוש אופי מיוחד, לוחמנות ויכולת לגייס גורמים אחרים ממסגרות אחרות לטובת הרעיונות שלך על מנת לצקת בתפקיד תוכן.
לגבי התדמית השלילית של עובדי המדינה, ככאלה שמחפשים נוחות וקביעות ולאו דווקא דוגלים בהצטיינות והישגיות אומר הלוי כי היא כבר לא מוצדקת היום. "כל עובדי המדינה החדשים היום לא נמצאים בקביעות. כולם עובדים בהערכות שנתיות, בשכר עידוד. המנגנון שמפעילה המדינה היום בהעסקה הרבה יותר קרוב לשוק הפרטי ממה שהיה לפני עשר שנים. דבר שני, יש מנגנונים שבאמצעותם ניתן להוציא עובדים שלא עומדים ביעדים. אני חושב שזו התקדמות מאוד טובה כי כך מי שטוב מתקדם".
אלה השאלות שהלוי אוהב לשאול בראיונות עבודה:
1. אילו תפקידים עשית שיכולים להעיד על תכונות של מנהיגות (רשג"ד בצופים, צוות משימה וכו') וכיצד הרגשת שתכונות אלו באות לידי ביטוי?
"לדעתי בשירות המדינה ככלל, אבל בייחוד במשרד התיירות, שעושה עבודה שונה וייחודית מיתר משרדי הממשלה ופועל בתחומים שהם מנת חלקו של השוק הפרטי בדרך כלל - חשיבות כח האדם הממונה לנהל את הפעילות שלנו היא קריטית. לכן חשוב לי לראות תכונות יוצאות דופן אצל המרואיין כשאחת מתכונות אלו היא מנהיגות ומכאן השאלה. מי שהוביל חניכים צעירים ופעל בסיטואציות מורכבות שדרשו הנעה לפעולה מתוך כבוד והערכה, יוכל להיות מנהל שיוביל את העובדים שלו לעבודה איכותית ויעילה".
בממשלה יש המון ממשקים, הוא מסביר, ולכן העובדים במשרדו חייבים להיות כאלה שמסוגלים לעבוד עם אנשים אחרים. "הממשק הבינאישי הוא קריטי, אחד הדברים שמאוד חשוב לנו זה לראות שהמועמדים הם אנשים של שיתוף שיש להם יחסי אנוש טובים. בשירות המדינה לא תמיד המנהל בוחר את העובדים שלו. הוא לא יכול להחליף את כל הצוות".
מעבר לזה, בראיונות הוא אוהב לבדוק כיצד מגיב המועמד לסיטואציות ניהוליות משתנות, על מנת לראות את מידת הגמישות שלו, החדות המחשבתית שלו, קור הרוח והיכולת להתמודד עם מציאות משתנה ומאתגרת. שאלה שהוא שואל בנושא הזה היא:
2. ספר על סיטואציות בהן "סגרו לך דלתות וחלונות" ועל דרכים יצירתיות בהן פעלת כדי להצליח להביא תוצאות?
"אני מאמין ששאלה זו בוחנת את היצירתיות והנחישות של המרואיין, אך גם מציגה גם את יכולתו להתמודד עם תסכולים ואכזבות וכיצד ניתב אותם לעבר הצלחה. בראיונות עבודה המרואיינים בדרך כלל מציגים את ההצלחות שלהם, אבל לי חשוב לשמוע דווקא על הצלחה שהגיעה מתוך קושי ותסכול ועל צורת ההתמודדות במצבים כאלה. שירות המדינה הוא מאתגר במיוחד ומספר הפעמים שבהם מסבירים לך למה 'אי אפשר לעשות כל מיני דברים' או למה זה 'פשוט לא יכול לקרות' הוא גבוה. אני מחפש אנשים שלא מפחדים להילחם ב'לא' ומוצאים דרכים יצירתיות להצליח במסגרת הכללים.
"הסיטואציות הניהוליות שהשירות הציבורי מציב בפני מנהלים הם ייחודיים. לא תמיד קל לעבור מהשוק הפרטי לשוק הציבורי וכשאני מראיין אנשים שהגיעו מהשוק הפרטי אל המשרד, חשוב לי לראות שיצליחו במעבר הזה לשירות המדינה עם כל האתגרים שבו. יכול להגיע מועמד מוכשר, בעל יכולות מקצועיות ברמה גבוהה, שיברח אחרי כמה חודשים בשל השוני הגדול בין השוק הציבורי לפרטי. אנחנו רוצים אנשים איכותיים שיביאו ניסיון וידע מבחוץ אבל אנחנו גם רוצים שיצליחו ויובילו בתחומם את המשרד".
לכן, הוא שואל מועמדים על סיטואציה לגיטימית בארגון ציבורי ובודק כיצד יגיבו:
3. אתה מנהל במשרד, יש התארגנות מחאה של עובדים שאינם מאפשרים לך להמשיך לעבוד כפי שתכננת. תאר מה אתה עושה וכיצד אתה פועל בסיטואציה כזו?
"גם כשאני מראיין עובדי משרד השואפים לתפקידים בכירים יותר, חשוב לי לראות שיש בהם רוח יצירתית ולוחמת ושהם שמחים לבוא לעבוד ולא רק מגיעים למקום העבודה. אותם אני אוהב לשאול ולשמוע על רעיונות יצירתיים לתפקיד המיועד, בכל התחומים שבהם אנחנו עובדים: שיווק - מה יהיה הקמפיין הבא של ישראל? פיתוח ותשתיות- כיצד תתנהל מול הארגונים הירוקים בתכנון תיירותי? או חווית התייר - איך אפשר להביא עוד עובדים לתעשיית התיירות?
מהניסיון שלי גם בשוק הפרטי בהרבה עולמות גם של ההייטק ויזמות - הסיפוק שיש לך בעבודה ממשלתית, הריאקציה שיש לפעולות שאתה עושה הן מאוד רחבות ומשפיעות - זה נותן לך תחושת סיפוק הרבה יותר גבוהה מכל דבר אחר".