$
בארץ

תוכנית האוצר: העלאת המס על רכבים היברידיים וחשמליים

האוצר מציג תוכנית קיצוצים ומסים בהיקף כולל של 3.25 מיליארד שקל - כדי לשמור את הגירעון מתחת ל-4%. בין השאר כוללת התוכנית קיצוץ רוחבי של 1.15 מיליארד שקל, מסים ב-450 מיליון שקל על חומר בעירה לתעשייה, ו-150 מיליון שיילקחו ממפעל הפיס

עמרי מילמן, צבי זרחיה ותומר הדר 13:0513.06.19

משרד האוצר הגיש היום לממשלה שורה של צעדים וקיצוצים של 3.25 מיליארד שקל שנועדו לרסן מעט את הגרעון שיצא משליטה. על פי תחזיות האוצר הגירעון היה מגיע בשנה הבאה ל-4% וכעת בעקבות קיצוץ רוחבי והעלאות מסים צפוי לעמוד על 3.8%. הצעת הקיצוץ תועלה לאישור הממשלה ביום הראשון - והיא צפויה לעבור ברוב גדול. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) מתכוון להתנגד לקיצוץ.

 

 

 

כבר בתקציב 2019 יתבצע קיצוץ רוחבי של 1.15 מיליארד שקל ברובו עבור מערכת הביטחון שתקבל 800 מיליון שקל ו-350 מיליון שקל לממן את תוכנית הצהרונים שמראש תוקצבה רק לשנת הלימודים הנוכחית. מאחר ומדובר בקיצוץ שבבסיס התקציב, הכסף שיילקח ממשרדי הממשלה לא יחזור אליהם בשנים הבאות. ב-2020 הוא אמור לממן את תוכנית הצהרונים (שמוערכת ב-900 מיליון שקל) ולצמצום הגרעון. אולם גורמים באוצר מדגישים כי מעבר ל-2020 אין מימון לתוכנית הצהרונים, ואם תרצה הממשלה להפוך את התוכנית לקבועה יהיה עליה למצוא מקור תקציבי.

 

השר משה כחלון השר משה כחלון צילום: משה מילנר, לע"מ

 

בצד ההכנסות, רשות המסים תכביד את המיסוי על רכבים במיליארד שקל באופן הדרגתי, כך שב-2020 ייכנסו למדינה חצי מיליארד שקל. ההכבדה לפי גורמים באוצר היא על רכבים היברדיים וחשמליים יקרים יחסית.

 

מהלך נוסף הוא התחשבנות בין ביטוח לאומי לחברות הביטוח. המהלך הוסדר בחקיקה אולם עד כה התעכבו באוצר עם פרסום התקנות שיאפשרו זאת. אתמול בערב יצאה לחברות הביטוח טיוטת התקנות. לפי גורמים באוצר, המהלך יאפשר לצמצם את תקציב הביטוח הלאומי בשלושה מיליארד שקל (מיליארד שקל כבר בשנה הקרובה) - בכפוף לשימוע שייעשה לחברות הביטוח.

 

בנוסף, משרד האוצר ידרוש ממפעל הפיס 150 מיליון שקל, שלפי גורמים באוצר הוא חריגה בהוצאות שלהם.

 

בעוד שהכוונה המקורית של האוצר היתה להביא לקיצוץ גבוה יותר כבר השנה, המהלך לא זכה לתמיכת הפוליטיקאים. באוצר מדגישים כי המהלכים לא באים לפתור את הבעיות התקציביות אלא רק לצמצם אותן. וכי הפתרון, שיכלול ככל הנראה קיצוצים והכבדות מסים נוספים, יצטרך להגיע מהממשלה הבאה עם גיבוש תקציב 2020.

 

ממסמך הנומרטור עולה כי ללא קיצוצים, הגירעון ב-2020 יעמוד על 3.8%, וכך גם ב-2021. זאת בעקבות חריגה של 9 מיליארד שקל בשנה הבאה ו-12.6 מיליארד שקל בשנה שלאחר מכן בהוצאות הממשלה. בצד ההכנסות ישנו מחסור של 13.6 מיליארד שקל ב-2020 ו-14.3 מיליארד שקל ב-2021 מכן כדי להגיע ליעד הגירעון שאמור היה לרדת ל-2.5% ו-2.25% בהתאמה.

 

מדובר בתמונה קודרת יותר בהשוואה לזו שהוצגה בינואר על ידי האוצר, אז ההערכות לגביית המסים היו גבוהות מאלה כיום בכ-2 מיליארד שקל ב-2020, ובכמעט 3 מיליארד שקל ב-2021.

 

החריגות הללו לא כוללות התחייבויות שונות של הממשלה בהיקף של כ-6 מיליארד שקל, בהן תוכנית הצהרונים שכאמור תוקצבה רק לשנה הבאה, הרחבת מענק העבודה, תוכנית מחיר למשתכן מעבר ל-2019, מימון תוספות לקצבאות נכות ועוד.

 

בנוסף, מאחר שהממשלה הנוכחית כבר קבלה החלטה על צמצום מספר המשרדים מ-29 ל-17, מה שאמור לפנות בטווח הארוך 800 מיליון שקל, נראה כי גם לכך יידרשו למצוא מקור תקציבי חדש לאור ביטול הגבלת השרים בממשלה בחוק יסוד הממשלה שהספיקה הכנסת החדשה לעשות.

 

מהמסמך שהגיש האוצר לממשלה עולה כי מאז העדכון ינואר גדלו הוצאות הממשלה באופן משמעותי, כך למשל תקציב הלמ"ס גדל ב-200 מיליון שקל לצורך ביצוע מפקד אוכלוסין, שלא תוקצבו בזמן, וכן עבור עלויות תפעול מטוס ראש הממשלה שאמור לפעול החל משנה הבאה. תקציב משרד החוץ גדל ב-100 מיליון שקל בשל עדכון התשלומים לאו"ם ולכוחות השלום. 

 

נתניהו וליצמן נתניהו וליצמן צילום: אלכס קולומויסקי

 

התנגדות במפלגות

 

עוד תחל רשות המסים למסות חומר ממס - חומר בעירה שממשמש את התעשיה לניקוי מכונות. בעוד שהתעשייה תהנה מפטור ממס זה, מי שמשתמש בחומר כחומר בעירה יידרש לשלם מס וכך גם מי שמשתמש בחומר כדי למהול דלקים. המהלך צפוי להכניס 450 מיליון שקל.

 

יצוין כי ביהדות התורה בבית היהודי ובש"ס דרשו אתמול מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר האוצר משה כחלון להפחית את היקף הקיצוץ הרוחבי בתקציב. ליצמן, שכאמור צפוי להתנגד לתוכנית בממשלה, הבהיר שלא יוכל להשלים עם קיצוץ בתקציב משרדו.

 

בש"ס אמרו שאי אפשר לפגוע עוד ברשויות המקומיות ובפריפריה; יו"ר המפלגה אריה דרעי לוחץ למציאת מימון לקייטנות בקיץ.

 

משרת שר החינוך מיועדת להימסר בשבוע הבא ליו"ר איחוד מפלגת הימין הרב רפי פרץ. גורמים במפלגה אמרו כי לא ייתכן לקצץ קיצוץ עמוק בתקציב ערב פתיחת שנת הלימודים.

 

מזמני ההיברידיות ישלמו יותר

 

במהלך מחציתה השנייה של 2019 ייובאו לארץ מאות אלפי מכוניות היברידיות - כך מעריכים גורמים בענף הרכב לנוכח הודעת משרד האוצר על העלאת מס הקניה על מכוניות היברידיות.

 

כיום על מכוניות חדשות המשווקות בישראל מוטל מס קניה בגובה 83% שממנו מנוכים סכומים המגיעים עד כ-16 אלף שקל אשר מחושבים לפי רמת פליטת המזהמים של הרכב. בניגוד לרכבים אלה, על רכבים היברידיים עממיים מוטל מס קניה בגובה 30% בלבד.

 

יונדאי איוניק היברידית יונדאי איוניק היברידית

 

מסיבה זו, בין היתר, המכונית הנמכרת בישראל - יונדאי איוניק - היא היברידית. בפועל, שלושת מותגי הרכב המובילים כיום את השוק, יונדאי, טויוטה וקיה משווקים כל אחד דגם היברידי מוביל. על פי הערכות, בדומה לכל מהלך שינוי מס קניה שביצעה רשות המסים עד היום בענף הרכב, גם העלאת מס הקניה על הרכבים ההיברידיים תהיה הדרגתית. כלומר מינואר יעלה מס הקניה על רכב היברידי במדרגות.

 

מעבר לכך, ל"כלכליסט" נודע כי במשרד האוצר נבחן גם שינוי של גובה תמריצי המס אשר מוענקים לרכבים רגילים שאינם היברידיים. כיום על כל רכב "רגיל" מוטל כאמור מס קניה של 83%. מעבר למס הקניה, כל רכב כזה זכאי להטבות מס שנקבעות לפי קבוצות, שנקבעות בתורן לפי שיעור פליטת המזהמים של הרכב. כל קבוצה כזו שווה אלפי שקלים בגובה זיכוי המס, כאשר המקסימום הוא כ-17-16 אלף שקל. כעת נבחן צמצום זיכוי המס הניתן בכל קבוצה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x