הגירעון הממשלתי עמד בנובמבר על 3.5%; האוצר: "השנה תסתיים בחריגה קטנה בלבד"
מדובר בירידה קלה לעומת גירעון אוקטובר שעמד על 3.6%, אך גם בנתון שעדיין רחוק מיעד הגירעון העומד על 2.9%. באוצר מעריכים כי "עד סוף השנה יירדו מהגירעון 0.4%-0.3%" - כך שבסופו של דבר החריגה מהיעד תהיה מצומצמת. בכיר באוצר: "סטייה של עד 3 מיליארד שקל בתקציב של 340 מיליארד שקל היא שולית"
לפי נתוני משרד האוצר הגירעון הממשלתי עומד נכון לחודש נובמבר על 3.5%, זאת כאשר יעד הגירעון עומד על 2.9%. בחודש אוקטובר עמד הגירעון על 3.6%
- משה כחלון: "המומחים מטעם עצמם יתבדו: 2019 תהיה שנה נפלאה"
- הגירעון יתרחב? לתוכנית של נתניהו וכחלון לחיזוק עוטף עזה בחצי מיליארד שקל אין מקור תקציבי
- כחלון על הגירעון: לא נעלה מסים
במשרד האוצר מסבירים כי זה לא הגירעון שיהיה בסוף השנה. בעיקר לאור כך שבדצמבר שעבר הופרשו 4.5-4 מיליארד שקל לקרן מס רכוש. מאחר וגירעון נמדד 12 חודשים לאחור לאחר שדצמבר 2017 ייצא מהחישוב ודצמבר הנוכחי ייכנס הגירעון צפוי לרדת.
במשרד האוצר מעריכים כי "0.3%-0.4% יירדו מהגירעון", כך שבסופו של דבר החריגה מהיעד תעמוד על 0.2%-0.3% - כ-3-2 מיליארד שקל. בכיר באוצר אומר כי "סטייה של עד 3 מיליארד שקל בתקציב של 340 מיליארד שקל הכנסות, זו סטייה של פחות מאחוז. מבחינתנו זו חריגה שולית מהיעד, ככל שתהיה כזו".
עוד עולה מנתוני האוצר, כי ההכנסות ממסים יהיו השנה נמוכות מהתחזית לשנת 2018 בכמה מיליארדים. נכון לחודש נובמבר נגבו 280.7 מיליארד שקל לעומת 309 מיליארד שקל בתחזית, ללא נתוני חודש דצמבר. זאת למרות שהגבייה בחודש נובמבר הייתה בהתאם לתחזיות.
התחזית המקורית להכנסות ממסים עמדה על 307 מיליארד שקל, אולם במהלך השנה העלו את התחזית ל-309 מיליארד שקל. ההערכה כעת היא כי השנה תסתיים עם מיליארדי שקלים בודדים פחות מהתחזית המקורית.
הוצאות משרדי הממשלה היו גבוהות ב-5.3%
בצד ההוצאות עדיין נשמרת החריגה מתכנון התקציב, אולם היקף החריגה הצטמצם ולפי הערכת האוצר ימשיך להצטמצם גם בחודש הבא.
הוצאות משרדי הממשלה ב-11 החודשים האחרונים היו גבוהות ב-5.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, זאת לעומת תכנון מקורי של גידול בתקציב של 4.3%. כרגע ההוצאות עומדות על 101%, חריגה לא גבוהה בהשוואה לשנים קודמות. הוצאות משרדי הממשלה האזרחיים (כמו משרד הבריאות, התשתיות והחינוך) גדלו ב-7.5% לעומת שנה שעברה בעוד שלפי התקציב המקורי היו אמורות לגדול ב-5.2%. הוצאות הביטחון גדלו ב-1.3% בעוד שלפי התקציב המקורי היו אמורות לקטון ב-0.4%.
השאלה שעדיין לא ידועים לענות עליה באוצר היא כיצד השינויים בגביית המסים ובהוצאות משרדי הממשלה ישפיעו על 2019. בכיר באוצר אמר כי המשרד טרם גיבש תחזית מעודכנת לשנה הבאה כך שגם טרם החלו להערך לשינויים שיידרשו (כמו למשל העלאת מסים או קיצוץ בהוצאות במקרה הצורך). בשבוע שעבר חשף "כלכליסט" כי דיון שהיה אמור להתנהל על תחזיות 2019 באוצר התפוצץ לאחר שראשי האגפים לא הסכימו לקיימו ללא הדרגים המקצועיים, לבקשו של המנכ"ל באב"ד שרצה להמנע מאפשרות של הדלפות של הנתונים הלא מחמיאים.