פרויקט הכביש לירושלים: האם הפעם יעמדו בלוחות הזמנים?
לפי משרד האוצר, תקופת הסלילה בפרויקט שכבר נדחה עומדת להימשך ארבע שנים, כלומר צפויה להסתיים 13 שנה אחרי ההכרזה עליו; שש קבוצות ניגשו למכרז
- בני הדודים של נתניהו מנהלים את התשתיות במתחם האלף
- נתניהו החליט: 800 מיליון שקל יושקעו בשיפור הכבישים ביו''ש
- מדוע המדינה מתערבת במכרזי תשתיות גם כשהיא לא משקיעה בהם מכספה?
שש הקבוצות שניגשו למכרז הן קבוצת אלקטרה; קבוצת PMEC - חברה ממשלתית סינית שבונה היום את נמל אשדוד החדש; קבוצה משותפת למנרב ול-CCECC - עוד חברה ממשלתית סינית שבונה חלקים מהרכבת הקלה בתל אביב; קבוצה משותפת לשיכון ובינוי ואפריקה ישראל; קבוצה משותפת לשפיר ופיצרוטי (PIZZAROTI) האיטלקית; וקבוצה משותפת לאשטרום, אורון ואוברס (OBRAS).
ההצהרה לגבי לוחות הזמנית שוב מתנגשת עם המציאות העגומה של פיתוח תשתיות איטי ומתמשך. התוכנית המקורית לבניית הכביש נכללה בפרויקט "נתיבי ישראל" שאושר בממשלה עוד באפריל 2010, אולם בעיות תקציב דחו את הביצוע משנה לשנה. אישור התוכניות בפועל בוצע בתחילת 2014, אז גם החליט שר התחבורה ישראל כץ לקרוא את הכביש על שמו של הרב עובדיה יוסף ז"ל. באפריל 2015 בישר החשב הכללי על יציאה לדרך עם מכרז מקדים, והבטחה שתוך 3 שנים (כלומר ב-2018) כבר תורגש הקלה לנהגים.
אז מהם לוחות הזמנים החדשים? לפי משרד האוצר "בניית הכביש צפויה להתחיל בשנת 2019 ופתיחתו לתנועה בשנת 2023", או במילים אחרות 13 שנה אחרי ההכרזה המקורית. "ההצעות במכרז התקבלו לאחר הליך תכנון אלטרנטיבי מוצלח, אשר אפשר למציעים לבטא את יתרונות המגזר הפרטי לחיסכון בזמן, כסף ובתועלות סביבתיות", מסכמים במשרדי הממשלה, כאשר החשב הכללי, רוני חזקיהו, מציין ש"תחרות בריאה מובילה לייעול בתכנון, לצד השגת מחיר אופטימלי למשק".
בדומה לכביש הרוחב 431, גם כביש הכניסה החדש לירושלים יבוצע בשיטת PPP (או Public Private Partnership) במסגרתה הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הכביש למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 25 שנה, כאשר המדינה תשלם לזכיין "אגרת צל" על כל רכב שיעבור שם.