המועצה האזורית מטה בנימין תקצבה עמותה ששימשה צינור להזרמת כספים למועצת יש"ע
על פי מבקר המדינה, המועצה מחלקת תוך חריגה מסמכות תמיכות לארגונים לשמירת הקרקע ולגאולת קרקעות, שקשורים לח"כ בצלאל סמוטריץ'. המבקר חושף כי המועצה האזורית מופלית לטובה בצורה דרמטית בשיעור השתתפות המדינה בתקציבה
- ליקויים בהליכי ההתקשרות של עיריית חולון: קודם נבחר זוכה במכרז ואז פונים לקבל הצעות נוספות
- המבקר: כמחצית מהמושבים באצטדיון הרצליה נבנו ללא היתר
- המבקר חושף נפוטיזם ברשויות המקומיות: בבית שמש רוב עובדי העירייה הם קרובי משפחה
המועצה האזורית מטה בנימין משתרעת על כאלף קמ"ר, ויש בה 27 ישובים ו-62 אלף תושבים. רואה מכהן כראש המועצה מאז 2007. המבקר מגלה שהמועצה האזורית מופלית לטובה בצורה דרמטית בשיעור השתתפות המדינה בתקציבה.
ב-2015 עמדה השתתפות המדינה בתקציב המועצה על 66% שהם שני שליש, ובסך הכול 286 מיליון מהמדינה מתוך תקציב של 435 מיליון. זאת, לעומת ממוצע של 48% תמיכה ממשלתית בלבד לכלל המועצות האזוריות בישראל. המועצה מסבירה את המימון המוגדל ב"ורכבות החיים ביהודה ושומרון, בייחוד בהיבט הביטחוני"
הקצבות לגאולת קרקעות
המבקר חושף שהמועצה האזורית מטה בנימין מחלקת תמיכות לארגונים ל"שמירת קרקעות" ול"גאולת קרקעות". זאת, למרות שמטרות אלו חורגות מהשירותים המקומיים שמועצה אזורית מוסמכת להעניק על פי חוק.
בשנים 2012-2016 העניקה העירייה לעמותת רגבים לשמירה על קרקעות תמיכה ממוצעת של 460 אלף שקלים לשנה. ב-2016 תמכה המועצה בהיקף של 300 אלף שקל לשנה גם בעמותה לגאולת קרקע בשם אופק להתיישבות. שתי העמותות קשורות לח"כ סמוטריץ' מהבית היהודי, שהיה עורך דינן עד שהפך לח"כ. סמוטריץ' יזם בהמשך את החוק להגבלת סמכויות המבקר.
מתברר שהמועצה קובעת תבחינים כל כך ספציפיים לתמיכות בשני תחומים אלה עד שהמבקר קובע שעולה החשש הם "נתפרו למידותיהן" של רגבים ואופק להתיישבות. ההקצבות ניתנו למרות שראש המועצה רואה היה ממייסדי אופק להתיישבות ב-2013 ויו"ר האסיפה הכללית שלה. עוזרו של רואה היה במקביל לתפקידו במועצה גם מנכ"ל רגבים.
המועצה טוענת בתגובה כי היא "מוסמכת לעסוק בכל דבר שהוא לרווחת תושביה ובכלל זה גם בתחום המדיני-ארצי, כאשר הנושא חשוב למועצה ולתושבים בתחומה". לטענת רואה, פרש מתפקידו באופק להתיישבות ברגע שזו הגישה בקשה לתמיכה "כדי למנוע "לזות שפתיים וניגוד עניינים". עוזר ראש המועצה לשעבר טען כי הסתמך על חוות דעת של היועץ המשפטי למועצה כי אין במילוי תפקיד העוזר ומנכ"ל רגבים כאחד ניגוד עניינים.
צינור למועצת יש"ע
רואה שימש בין 2013 ל-2017 גם כיו"ר מועצת יש"ע. בתקופה זו העבירה מטה בנימין בקביעות למועצת יש"ע סכום של 2 מיליון שקלים בשנה. המבקר קובע ש"ראש המועצה פעל בניגוד עניינים מוסדי". סכום ההעברה של מטה בנימין למועצת ישע עמד על כ-30% מהכספים שקיבלה מועצת יש"ע מרשויות ביו"ש למרות שמספר התושבים במטה בנימין העמד על 15% בלבד מתושבי יו"ש היהודים.
המבקר קובע ש"המועצה משמשת מעין צינור להעברת כספים למועצת יש"ע". לדבריו, "רשות מקומית המסכימה להעביר לעמותה חלק מהכספים שקיבלה כמענק ממשלתי פוגעת במטרותיו של המענק ובאמון הציבור. העברה 'סיבובית' של חלק ממענקי הממשלה לגוף פרטי מעלה חשש לעירוב שיקולים זרים של מקבלי ההחלטות". המבקר קובע כי הכהונה של ראש המועצה רואה בראש מועצת יש"ע, כאשר המועצה מתקצב אותה בנדיבות כזו, יצרה מצב שבו "רואה "נמצא לכאורה בניגוד עניינים מוסדי".
המועצה האזורית טוענת בתגובה שמועצת יש"ע אינה גוף פרטי אלא גוף ציבורי הפועל לקידום מטרות ציבוריות רחבות המשותפות לכלל הרשויות הפועלות בתחומי יו"ש. לטענת המועצה, כמו שראש עירייה יכול לעמוד בראש מרכז השלטון המקומי כך יכול ראש רשות מקומית ביש"ע לעמוד בראש מועצת יש"ע.
מועצת יש"ע טוענת כי "נכון וצודק שהרשות תתקצב את פעילותה המקצועית והנמרצת של מועצת יש"ע". לטענת המועצה בשנת 2015 לבדה היא דאגה שהממשלה תעביר למטה בנימין תקציבים בסכום של 62 מיליון שקלים.