$
בארץ

ליקויים בהליכי ההתקשרות של עיריית חולון: קודם נבחר זוכה במכרז ואז פונים לקבל הצעות נוספות

מבקר המדינה מצא ממצאים מטרידים לגבי אופן בחירת הספקים בעיריית חולון ותגמול בניגוד לחוק שקיבלה מנכ"לית העירייה חנה הרצמן. המבקר קורא למשרד האוצר לדרוש מהמנכ"לית להשיב את הכספים ואולי אף לקנוס אותה

ענת רואה 16:0121.11.17

דו"ח מבקר המדינה מצא ליקויים בהליכי ההתקשרות של עיריית חולון שכוללים פגיעה בסדרי מנהל תקין ובעיקרון השוויון ובחלק מהמקרים הדברים נעשה תחת "מעורבות של ממש" בחריגות מצד מנכ"לית העירייה חנה הרצמן. הרצמן משמשת כמנכ"לית מאז 1993, ומאותה עת מכהן גם מוטי ששון כראש העיר. היועצת המשפטית של העירייה בתקופת הביקורת (מאוגוסט 2015) היא עו"ד יונת דיין.

הביקורת התמקדה בהתקשרויות בפטור ממכרז, העסקת יועצים משפטיים והעסקת המנכ"לית ומוצגות דוגמאות רבות לליקויים והתעלמות מההוראות.

 

מוטי ששון, ראש עיריית חולון מוטי ששון, ראש עיריית חולון צילום: ענר גרין

 

 

בתקנות העיריות מכרזים נקבעו תנאים שבהם רשאית עירייה להתקשר ללא מכרז: כשסכום ההתקשרות אינו עולה על 140 אלף שקל או כשמדובר ב"עבודה מקצועית הדורשת ידע ומומחיות מיוחדים או יחסי אמון מיוחדים".

 

בנוהל פנימי של העירייה נקבע שה"וועדה למסירת עבודות" בראשות המנכ"לית תדון בבקשות למסירת עבודות הפטורות ממכרז וכן פועלת בעירייה ועדה משפטית בה מתקבלות החלטות הנוגעות למסירת עבודות משפטיות ליועצים משפטיים חיצוניים.

 

הביקורת העלתה שורה ארוכה של ליקויים ובין היתר אישור "למראית עין" של התקשרויות ע"י הוועדה, בדיעבד ולאחר שכבר הועסקה למשל יועצת ארגונית והחלה לפעול. שכר טרחתה הובא לאישור הועדה לאחר שזו כבר עבדה במשך חצי שנה.

 

הדו"ח בוחן את ההתקשרות של העירייה עם חברה לניהול פרויקט כיכר העיר, פרויקט שבנייתו הוערכנ ב-538 מיליון שקל. לפי הדו"ח, העירייה פנתה לקבל הצעות מחיר ממשרדים לאחר שכמה ימים קודם לכן בפגישה מקדימה אצל המנכ"לית כבר אושרה העסקתו של משרד מסוים כמנהל הפרויקט.

 

דוגמה נוספת: רכישת מוצר טכנולוגי ע"י העירייה נעשה לאחר פגישה של מנכ"לית העירייה עם מנכ"ל אותה חברה, ללא פנייה לקבל הצעות נוספות.

 

דוגמה מדהימה נוספת עוסקת בבחירת ספק לאחר שפג תוקף אישור משרד הפנים להתקשרות ולכן תוך הצגה כוזבת של הדברים: הסכמים עם זוכים במכרז הוצגו למשרד מבקר המדינה כאילו נחתמו חודשיים לפני חתימתם בפועל. בדו"ח נכתב כי "היועצת המשפטית של העירייה יצרה פרוטוקול והמנכ"לית, היועצת המשפטית וגזבר העירייה חתמו עליו אף שפרטים שנכללו בו סוכמו רק לאחר התאריך שצוין בו".

 

לפי הביקורת עצם התהליך לבחירת היועצת המשפטית נעשה תוך חריגה מתקנות העיריות, תנאי הסף לא תאמו את דרישות משרד הפנים, לא נמצאו נימוקים לזימונם של 6 בלבד מתוך 24 המועמדים לראיון לפני ועדת הבוחנים ועוד פגמים נוספים.

 

עוד נמצא כי העירייה מעסיקה משרדי עורכי דין חיצוניים ברציפות אפילו 17 שנה, ללא שנעשתה פניה למועמדים נוספים ובדיקת חלופות, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם השמירה על עקרון השוויון. נמצאו הסכמי התקשרות מהם לא ניתן ללמוד על מהות העבודה שהועברה לטיפולם של עורכי הדין או על שכר הטרחה שהם אמורים לקבל.

עוד נמצאו פגמים בהעסקת מנכ"לית העירייה שכיהנה במהלך תקופות מסוימות גם במועצת הפיס לתרבות ולאמנות, בדירקטוריון קופת חולים מאוחדת ובצוות בדיקה של משרד הבריאות והכל ללא אישור מועצת העיר ובניגוד לפקודת העיריות. המנכ"לית קיבלה על כך גמול נוסף בניגוד לאמור בפקודת העיריות.

 

בתגובה טענה העירייה כי הסכום שקיבלה המנכ"לית היה "עבור החזר הוצאות שוטפות" אלא שמשרד המבקר העיר שההנחיות אוסרות על המנכ"לית לקבל כל תמורה לרבות החזרי הוצאות ובנוסף נערכה פניה למועצת הפיס ולקופת חולים מאוחדת ומגופים אלו עולה כי "בניגוד לטענת העיריה אין מדובר בהחזר הוצאות".

 

בין ההמלצות שבסיכום הדו"ח קריאה למשרד הפנים ומשרד האוצר לבחון השלכות עבודת החוץ של המנכלית ובמידת הצורך לדרוש השבת השכר שקיבלה בניגוד לאמור בפקודת העיריות. בנוסף נכתב כי על העירייה לבחון תהליכי העבודה ולרענן את הנורמות בקרב בעלי התפקידים, למנוע העסקת אותו משרד עורכי דין, לשנות סדרי העסקת יועץ משפטי חיצוני , להגביל משך העסקה לנמק החלטות ועוד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x