חיבוק הדב של נתניהו: כחלון הופתע מההצהרה על הפחתת המסים
דבריו של רה"מ לפיהם סיכם עם שר האוצר על הפחתת מסים נאמרו זמן קצר אחרי שכחלון הודיע שיתן חופש הצבעה לחברי מפלגתו בהצבעה על החוק הצרפתי. במערכת הפוליטית משוכנעים שיש קשר בין שני המהלכים
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ב') כי סיכם עם שר האוצר משה כחלון על הפחתת מסים רביעית מאז הקמתה של הממשלה. "נפחית מסים, לפי תוכנית ששר האוצר ואני נסכם בקרוב – כדי להקל על אזרחי ישראל, על היזמים ועל בעלי עסקים, במיוחד לעסקים חדשים ועסקים קטנים", אמר נתניהו בנאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת. בלשכת ראש הממשלה אישרו את הדברים ומסרו כי אכן הדברים סוכמו אך טרם גובשו. כלומר, השניים לא סיכמו על אילו מסים מדובר ובאילו אחוזים. לעומת זאת בסביבת כחלון הופתעו מהעיתוי של הצהרת נתניהו ומהפומביות שנתן לנושא.
- נתניהו: סיכמתי עם כחלון על הפחתת מסים
- שתי ההכרעות שעשויות לטלטל בקרוב את שוק הדיור
- על הכוונת של מבקר המדינה: מבצע מס הדיבידנד
הטבות לתעשיינים או הפחתת מס הבורסה
"נתניהו וכחלון יושבים על זה. לא בטוח שהם עצמם החליטו על איזה מסים הם הולכים", הסביר גורם המעורה בפרטים.
נתניהו אף שיבח בנאומו את שר האוצר והגדיר את עבודתו "כמצוינת". הרקע לשבחים ולהודעה שהם יפחיתו "ביחד" את המסים הוא פוליטי בעיקרו. זמן קצר לפני נאומו של נתניהו, הודיע כחלון כי יתן חופש הצבעה לחברי מפלגתו בהצבעה על החוק הצרפתי (החוק שמונע חקירות ראש ממשלה בזמן כהונתו). המשמעות המעשית של החלטתו של כחלון היא שרוב חברי כולנו יצביעו נגד ולא יהיה רוב למהלך הכה קריטי עבור נתניהו.
גורמים בממשלה מסרו כי אחרי אותה הודעה של כחלון, יו''ר הקואליציה דוד ביטן איים לפרק את הממשלה - דבר שהוא גם נגד רצונו של כחלון - אך מייד התפייס. במערכת הפוליטית מסבירים כי נתניהו זקוק לכחלון לאישור החוק ולכן ראש הממשלה ימשיך לדבוק בשיטת "חיבוק הדוב" כלפי שר האוצר.
גורמים בכירים בממשלה מסרו ל"כלכליסט" כי יש כמה וכמה הצעות שהחלו להיבחן בימים האחרונים. הראשונה, הטבה ליצואנים בפרט ותעשיינים בכלל - אשר ראשי האוצר נמצאים בעיצומו של מו''מ מולם - במסגרת תוכנית "נטו תעשייה". האפשרות הפשוטה ביותר היא בצורה של הפחתת מס חברות שכבר נמצא בתהליך של הפחתה מ־24% ל־23%. עם זאת, רפורמת המס של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שמתכוון להפחית את מס חברות מ־35% ל־20%, מציבה אתגרים חדשי עבור התעשייה הישראלית. חלופה נוספת היא "פחת מוגדל", הטבת מס המיועדת להקטין את שיעור המס שהתעשיינים ישלמו עבור ציוד חדש (השקעות בציוד) המיועדת להגדיל את הפריון ובכך לשפר את כושר התחרות של התעשייה.
עוד חלופה שנבחנת כעת היא הפחתת מס על שוק הון (מס בורסה) וזאת כדי להשיג שתי מטרות. המטרה הראשונה היא להגדיל את ההשקעות בחברות ישראליות והשנייה לקרר את שוק הנדל"ן – שכן ההשקעות בנכסים פיננסיים הן החלופה הקלאסית להשקעות בשוק הדיור. גם באגף התקציבים וגם ברשות המסים מתנגדים באופן גורף להצעה הזו שמהווה "מתנה" נוספת לשכבות החזקות במשק ותורמת לאי שוויון. משרד האוצר חצוי עתה עקב יוזמתו של מנהל רשות המסים, משה אשר, לתת הנחת מס שנעה בין 5% ל-8% לבעלי מניות מהותיים על משיכת דיבידנד, מבצע שכבר הניב לרשות המסים הכנסות של יותר מ־10 מיליארד שקל מעבר לתחזית.
בניגוד לעמדת פלוג ואגף התקציבים
הסיכום שאליו הגיעו ראש הממשלה ושר האוצר מנוגד באופן מוחלט לעמדותיה של נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, המכהנת כיועצת הכלכלית של הממשלה וגם לעמדה המקצועית של משרד האוצר, לרבות אגף התקציבים, אשר מתנגדים אף הם למהלך. שני הגופים הסבירו היום כי להפחתות בשיעורי המס יש מקום אך ורק כאשר ישנה עלייה בצמיחה המבנית של המשק, כלומר כאשר ישנו שינוי פרמננטי בצמיחה ולא כאשר יש עלייה זמנית בהכנסות ממסים עקב עסקאות חד פעמיות או מבצעים מיוחדים בצורה של הטבות מס כגון מבצע "חברות ארנק".
נתונים של השבוע האחרון מצביעים דווקא על מגמה הפוכה: התמתנות בקצב הצמיחה של המשק. ביום שלישי האחרון הודיעה הלמ''ס כי הצמיחה במשק במחצית הראשונה של 2017 ירדה לרמה של 2% וזאת לעומת צמיחה של כמעט 5% בשתי המחציות הקודמות, כלומר סביבת הצמיחה בירידה. לא פחות חשוב: התוצר העסקי (התמ''ג בניכוי פעולות הממשלה) – מנוע הצמיחה של המשק – עלה במחצית הראשונה של שנת 2017 ב־1.9% לאחר עלייה של 5.5% במחצית הקודמת ועלייה של 4.7% במחצית הראשונה של שנת 2016.