$
רכב

מיני גימיק במחיר של זץ חשמלי

מיני קופר החשמלית החדשה נהנית ממושבים מצוינים ומצליחה לשמור על התנהגות כביש מענגת מחוץ לעיר. בתוך העיר החיוך קצת נעלם. הבעיה היא שכדי ליהנות מצריכת דלק נמוכה ויכולת טעינה יש צורך להיפרד מלא פחות מרבע מיליון שקל

תומר הדר 21:3016.10.17

 

 

לפני שניכנס למכונית ספורטיבית, הנה הסבר מחייב על רגולציה: לפני כשבועיים הודיע משרד האוצר ששר האוצר משה כחלון חתם על צו שמאריך הטבות מס שניתנות לרכבים היברידיים ורכבי פלאג אין הייבריד עד שנת 2019. עד כאן ההסבר היבש. מה עומד מאחורי זה? בעוד שבמכונית רגילה המחיר מורכב מנתח כמעט חסר תקדים של 83% מס (לפני הטבות ירוקות, כלומר סכומים שמנוכים ממחיר הרכב בשל זיהום אוויר), במכונית היברידית מס הקנייה הוא 30% בלבד.

 

 

 

במכונית פלאג אין הייבריד, כלומר מכונית עם מנוע בנזין ומנוע חשמלי שמתחבר לשקע ויכול להסיע את המכונית כמה עשרות קילומטרים, מוטל מס קנייה של 20%. על מכונית חשמלית כבר מוטל מס קנייה של 10% – עוד חזון למועד ושי אגסי וכיוצא בזה.

 

 

המיני החדשה מבפנים המיני החדשה מבפנים צילום: דור מנואל

 

מבין המכוניות הללו, ההיברידיות העממיות תפסו הכי טוב. הפלאג אין הייבריד העממי קצת פחות. לפחות לא כפי שקיוו שיקרה. מה כן קרה? מכוניות היוקרה קרו. בעוד שעל רוב מכוניות היוקרה מוטל מס קנייה בגובה 83%, על מכוניות יוקרה בעלות מערכות פלאג אין הייבריד מוטל מס קנייה נמוך יותר, של 20%. תשאלו את כל מי שהביא לישראל מרצדס או ב.מ.וו בעלות מנועי פלאג אין הייבריד ביבוא אישי. זה משתלם. וכעת ההטבה הזו מוארכת, עד סוף שנת 2019 מכיוון שהמכוניות הללו עדיין לא חדרו לישראל באופן מספק. כלומר, יש הרבה מכוניות יוקרה שעדיין לא נמכרו כאן לאנשים הנכונים, והם צריכים ליהנות מההטבה הזו לפני שחלילה תיעלם.

 

איפה המיני המקורית

 

כעת קבלו את מיני קאנטרימן קופר S שהיא גם E. כלומר מדובר במיני קאנטרימן, הגרסה המשפחתית של מיני, אבל לקאנטרימן הזו יש גם סוללה חשמלית ומנוע עזר חשמלי שמניע את הגלגלים האחוריים, וגם מנוע רגיל של מיני, מנוע בנפח 1.5 ליטרים אשר מפיק 136 כוחות סוס. למה צריך מיני עם יכולת הנעה חשמלית שתתווסף למשפחת דגמי מיני הצפופה? ראשית, בשל איכות הסביבה. אך גם בשל התקנות שימנעו בעתיד ממכוניות רבות להיכנס למרכזי הערים.

 

 

 

כיצד מוכרים הנעה חשמלית לחובבי מיני? עוטפים אותה בהילה ספורטיבית. זה לא מנוע נקי שיושב באחורי המיני, אלא מנוע נוסף, שמעניק למיני תוספת של כוח כאשר היא צריכה, וגם מאפשר לה לנסוע בכוחו של חשמל.

 

אז קודם כל המראה: מיני קאנטרימן קופר S בעלת מערכת ההנעה החשמלית, וגם מיני קאנטרימן באופן כללי, היא מיני לגדולים. עם ילדים, עגלה, שלוש שקיות עם קניות. מיני המקורית היתה פונקציונאלית. היא היתה ארוזה באופן חכם. הפנסים הוגלו לקצות הכנפיים. המנוע הותקן לרוחב כדי שיהיה מקום לרגליים. מכסה המנוע השתפל בחדות בגלל הפנסים. ומצורך נולד יופי. מיני הנוכחית גם יפה, כמחווה למיני קופר של פעם. מיני קאנטרימן מהדור הנוכחי היא מיני פחות יפה. עם ילדים החיים פחות כיף, גם במכוניות. הגג גבוה מדי. הישבן מנופח מדי. גם צמד הפנסים החמוד שאפיין את מיני מאז ומתמיד הוחלף בפנסי LED, תוצאה של צו האופנה שמשכיחה את הפנסים המקוריים של מיני.

 

גם בפנים, מיני החשמלית לא מצליחה להעביר את התחושות של מיני המקורית. גם לא את התחושות של מיני הלא מקורית, זו של ב.מ.וו. השעון העגול והענק עדיין נמצא באמצע, אך כבר אין בו שעון. יש בו תצוגה של פונקציות שונות של הרכב. סביבו יש תאורת LED בגוונים מתחלפים וטורדניים. בין המושבים מקדימה יש ג'ויסטיק ששולט בפונקציות השונות. מיני החדשה שהוצגה לפני כמה שנים ידעה איך עושים כבוד למיני הישנה. היתה בה טכנולוגיה, אך הפעלתה לא היתה מסובכת. היא השתלבה היטב בתא הנהג. במיני החדשה, השליטה בטכנולוגיה לא חיה בצורה הרמונית עם יתר המכונית. מעבר לכך, ברמת האבזור הבכירה, כרגיל, מדובר בהנדסת אנוש מעולה.

 

המושבים מצוינים, ההגה ממוקם היטב ומאחור יש מקום. גם תא המטען מפתיע בגודלו, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית שצריכה לשאת סוללה נוספת. המחיר שמשלמים מתבטא במיכל הדלק: הוא קטן מאוד. 36 ליטרים בלבד.

 

כל מיני נמדדת בנסיעה. לזה הן מתוכננות. קודם כל מצב חשמלי: כצפוי, מיני שקטה, נעימה. מסוגלת לנסוע לפחות 20 ק"מ בכוחו של חשמל בלבד. לחיצה על מתג בקרת מצבי הנסיעה מעבירה אותה למצב היברידי. זהו המצב הטוב ביותר: מחד, מאחור יש מנוע שמניע את הגלגלים האחוריים. מאידך, יש גם מנוע בנזין המניע את הגלגלים הקדמיים. כלומר יש הנעה כפולה ושפע של כוח. המתלים מעט קשים מאלה של מיני רגילה, בגלל תוספת המשקל, אך התוצאה עדיין מיני. אם יש דבר אחד שאי אפשר לקחת ממיני, כל מיני, זה הכישרון הנדיר להתנהגות כביש מענגת. עם חשמל, בלי חשמל, כל סיבוב הוא הזדמנות. בניסיון ראשון באים לאט. בניסיון שני באים מהר. בניסיון שלישי באים מהר להחריד. למיני זה לא ממש מזיז.

 

 

 

ועדיין יש לה גם את התכונה הנדירה הזאת, להיות בת זריקה. לעוף לרוחב סיבובים בלחיצת דוושה. להעביר את המשקל בקלות מצד לצד, להיענות לנהג כמעט בכוח המחשבה, להיות מסוגלת לשנות את קו הפניה באמצע סיבוב במהירות מטורפת עם מינימום של דרמה, פשוט להיות מכונת פאן יעילה. עם חשמל, בלי חשמל, קופר, קלאבמן, קאנטרימן, מיני היא מכונית ליצירת חיוכים. בעיר, היא יוצרת חיוכים קצת פחות. הסיבה היא הקשיחות: אותה קשיחות שהופכת את המיני למכונית מענגת גורמת לה גם להתרסק בעיר לא מעט אל תוך בורות. זה לא נורא, זה לא נעים.

 

 

 צילום: דור מנואל

 

מחיר הטבת המס

 

עקרונית, המסר של מיני החשמלית ברור: כמו כל מיני משפחתית, היא מהווה פשרה בכל הקשור במראה. כמו כל מיני ספורטיבית, היא סוחטת את בלוטות העונג. אך יש עניין פעוט נוסף: המחיר. זוכרים את משרד האוצר? יופי. על מיני קאנטרימן קופר S החשמלית מוטל מס קנייה נמוך להפליא של 20%. תוסיפו עוד כמה שקלים ויש לכם רבע מיליון. מן הסתם, על טכנולוגיה משלמים, וצריכת דלק נמוכה, סוללה חשמלית ויכולת טעינה אינן מוענקות ללקוחות בחינם.

 

 

 

עם זאת, מדובר במחיר שעלול להקשות: מיני היא מכונית שלקוחותיה משלמים עבורה יותר מן הממוצע הודות להיותה אופנתית, מעוצבת וביצועיסטית ולא הודות להיותה פונקציונלית. למיני החשמלית יש מערכת הנעה חשמלית, אך דווקא מערכת זו, שמעניקה למיני הטבת מס נאה, גם דורשת תוספת מחיר ניכרת, שעלולה להפוך אותה ממכונית משפחתית מדליקה לגימיק שלא כל הלקוחות יבינו או ירצו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x