נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין ישראל לסין בתחום התשתיות
כחלון והחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, השוהים בבייג'ינג חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בין ממשלות לצורך קידום פרויקט התשתיות הענק שמקדם משרד האוצר בהיקף של 20 מיליארד שקל לשנה עד 2030. הסינים צפויים לקחת חלק בבניית רכבות מהירות, גשרים וכבישים
שר האוצר, משה כחלון, והחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, חתמו לפני דקות ספורות על הסכם לשיתוף פעולה בנושא תשתיות מול שר האוצר הסיני, כך נודע ל"כלכליסט". השניים, שוהים כעת בבייג'ינג, שם עורכים פגישות עבודה וחותים על הסכמים נוספים מול המשטר הסיני.
- כחלון דוחף את החברות הממשלתיות לזרועות ענף ההייטק
- כחלון מקדם ביטול המגבלות על הוצאות הפרסום הממשלתיות
- הממשלה הגישה בקשה לדיון נוסף בבג"ץ בחוק מיסוי דירה שלישית
ההסכם המרכזי שנחתם הוא לשיתוף פעולה בין הממשלות לצורך קידום פרויקט התשתיות הענק שמקדם משרד האוצר ביהקף של 20 מיליארד שקל לשנה עד 2030 - וזאת במסגרת צוות 2030" בראשות חזקיהו. בין השאר הסינים צפויים לקחת חלק בבניית רכבות מהירות, גשרים וכבישים.
לפני שבוע ימים אישרה הממשלה תוכנית תשתיות מקבילה לזו של האוצר – ללא ידיעת האוצר, שם שמעו על התוכנית דרך התקשורת וקיבלו אותה בביטול ואף בביקורת חריפה. באוצר הסבירו אז כי התוכנית הזו "אין בה כלום" שכן מדובר בלקט פרויקטים קיימים ללא תיעדוף וללא תקצוב, כמעט כולם מתוכננים ואף חלק מתוקצבים, אין כל בדיקה או תכנון תקציבי, היא לא בנויה לפי קריטריונים, היא איננה הכוללת ראייה רב-משקית, לא על הצמיחה, לא על התקציב, לא על הגירעון ולא על החוב. "זה אוסף של דברים קיימים" הסביר בכיר באוצר.
זאת לא הפעם הראשונה שההשקעות המאסיביות בתשתיות במשק מביאות להתנגשות חזיתית בין משרד ראש הממשלה והעומד בראשו לבין משרד האוצר והעומד בראשו.
בתחילת יוני חשף "כלכליסט" כי אגף החשב הכללי ואגף התקציבים באוצר החלו לגבש תכונית אסטרטגית רב-שנתית להשקעה בתשתיות פיזיות בהיקף של כ-20
מיליארד שקל לשנה, זאת מעבר לעשרות המיליארדים שכבר תוקצבו במסגרת תקציב המדינה לשנים 2017-2018. עוד נחשף כי הכוונה היתה שרוב הפרויקטים יבוצעו וימומנו בשיתוף המגזר הפרטי - PPP. את הדיונים מובילים החשב הכללי החדש, רוני חזקיהו, יחד עם הממונה על אגף התקציבים, אמיר לוי. גם אז הדגישו באוצר כי מדובר על תוכנית "פני עתיד" ולא על פרויקטים שכבר תוקצבו. כבר אז האשימו במשרד ראש הממשלה כי הם אלו שמרכזים את התוכנית. כמה שבועות מאוחר יותר, מסרו גורמים המקורבים לשר האוצר משה כחלון, כי לקראת סוף שנת 2017 מתכוון כחלון להעביר "מיני חוק הסדרים ובו תוספת של 20 מיליארד שקלים לתשתיות.
יממה מאוחר יותר, כשחנך מכון ההקרנות במרכז הרפואי זיו אמר ראש הממשלה "נשקיע 30 מיליארד שקל בתשתיות ובקרוב תהיה חבילת השקעות חדשה". במחצית יולי זימן כחלון את העיתונות הכלכלית כדי להציג את החזון וחלק מהתוכניות אך לבסוף ביטל את האירוע אחרי שחלקים מהתוכניות הודלפו לתקשורת. אלא שבאותו יום, התקיים מפגש התנעה של "צוות 2030", שקיים לפני כמה שבועות את המפגש השני, ובו חברים החשכ''ל, רוני חזקיהו, מ''מ הממונה על התקציבים, יואל נווה, מנכ''ל משרד התחבורה, קרן טרנר, ומנכ''ל משרד האנרגיה, שאול מרידור. במפגש השני, ארבעת הבכירים החלו לבחון היבטים תקציביים לפרויקט.