בלעדי לכלכליסט
אפליקצית המוניות ריידר מתקרבת לעצירה: "הבעלים הבריטים הרימו ידיים"
האפליקציה של חברת המוניות הפסיקה לעבוד בימים האחרונים, ולטענת גורמים בענף התחבורה חובותיה לספקים השונים עומדים על מיליוני שקלים. מנהל הפעילות בישראל: "ריידר האנגלית השאירה הרבה חובות. אני מנסה להשתלט על העניינים"
אפליקצית שירותי המוניות ריידר (Rider) עלולה לסיים את פעילותה בישראל בשבועות הקרובים - כך נודע ל"כלכליסט". האפליקציה, שהושקה לפני כשנה וחצי בהבטחה כי תתחרה בגט (לשעבר גט טקסי) ובשירות של אובר - הפסיקה לעבוד בשבוע האחרון, והיא חייבת לנושים שונים סכום שהולך ומצטבר.
- תביעה נגד Gett: מוניות שנשלחו דרכה סירבו להסיע מוגבל ראייה עם כלב נחייה
- השר לשעבר אלי ישי מצטרף לריידר
- רשות המסים: מצאנו דיווחים כוזבים בבדיקת נהגי המוניות בנתב"ג
בענף התחבורה טוענים כי החברה חייבת לספקי תוכן, ספקי שירותים ונהגים כמה מיליוני שקלים, אך מנהל הפעילות של החברה בישראל החברה משה יעקובי טוען כי מדובר בהתחייבויות של מיליון שקל.
לפי יעקובי, בעלת השליטה הזרה בחברה, משפחת עמנואל היהודית־בריטית, ניתקה את הקשר עם אנשי ריידר בארץ. "ריידר האנגלית הרימה ידיים והשאירה פה הרבה חובות", הוסיף. "אנחנו לא הרמנו ידיים, והאפליקציה תעבוד בסוף. אני מנסה להשתלט על העניינים ואני חושב שהכל יחזור לקדמותו ויעבוד כרגיל - אולי אפילו כבר מחר".
לגבי הפסקת הפעילות של האפליקציה עצמה, יעקובי טען כי "עברנו לשרתים אחרים ואני מאמין שזה יחובר היום או מחר".
עוד טען יעקובי כי במקרה ומשפחת עמנואל ההבריטית לא תזרים כסף - הוא ידאג בעצמו להחזר החובות. "כל התשלומים לספקים ישולמו בחודשים הקרובים, נקודה", אמר. "הבעלים הרשום של החברה הוא נפתלי עמנואל, שהוא אזרח אנגלי, אבל אם הוא לא ישלם אני אשלם".
עם זאת, יעקובי לא הסכים לפרט כיצד ישלם ללא התמיכה מבריטניה. יעקובי הוסיף: "ניסיתי לדבר איתם בשבועיים האחרונים אבל הם ניתקו כל קשר".
הסכסוך בין השותפים והכסף של הפרזנטור
ריידר החלה את פעילותה בישראל בינואר 2016, לאחר השקה רשמית וחגיגית. המיזם התחיל כשיתוף פעולה בין חברת ריידר הבריטית ומוניטקס הישראלית, שעסקה בייצור ואספקת מונים אלקטרוניים למוניות. החברה הבריטית היתה אחראית של השיווק וניהול המותג ומוניטקס היתה אחראית על הצד הטכני של האפליקציה, אך כבר ביוני שעבר נרשמו חילוקי דעות בין השותפים.
במוטינקס טענו אז כי ריידר חייבת להם כספים, אך המשפחה הבריטית הכחישה זאת, ובינואר השנה הגיעו הצדדים לפשרה. לפי דיווחים אחרים שפורסמו בקיץ שעבר, נטען כי החברה לא שילמה לכוכב הקמפיין הפרסומי שלה לירון אורפלי המכונה טילטיל.
המצב החריף לכאורה בשבוע האחרון, עת הפסיקה האפליקציה את פעילותה וכשחלק מנהגי החברה החלו להתלונן כי הם לא מצליחים להפיק חשבוניות מס. בנוסף, בימים האחרונים נהגים שרצו להצטרף לשירות קיבלו הודעה לפיה הרישום מתבצע בעלות של 50 שקל.
הטענות נגד רשות שדות התעופה על תפירת מכרז
בשיאה פעלה ריידר מול כ־1,500 נהגים ישראלים. במידה ופעילותה בישראל תפסק, הדבר ירשם כמכה לתחרות בתחבורה הציבורית ובענף המוניות. המתחרים העיקריים של ריידר הם כאמור גט ואובר, ואם החברה תעלם מספר אפליקציות המוניות שעומדות לרשות הציבור יקטן.
לפני כמה חודשים ניסתה ריידר להתמודד על מכרז המוניות הענק של רשות שדות התעופה. המכרז, שהזוכה בו תזכה להסיע כמיליון וחצי לקוחות בשנה מנתב"ג לכל רחבי הארץ, ביקש לחבר בין חברת אפליקציות לחברת מוניות ותיקה.
ריידר ניסתה להתמודד יחד עם מוניות הקסטל, אך גישתה למכרז נדחתה בטענה כי החלה לפעול רק ב־2016, בעוד שאחד מתנאי הסף היה שימוש באפליקציה שהחלה לעבוד ב־2015. יו"ר החברה איליי עמנואל טען לאחר מכן כי המכרז נתפר לטובת גט אך לא הצליחו להוכיח זאת.
מכרז רשות שדות התעופה נכשל בסופו של דבר בשל סכסוך בין גט לבין מוניות הדר, שניגשו אליו ביחד.
מאז כל המוניות רשאיות להיכנס לנתב"ג, אך הן לא מחוייבות להציע הנחה לנוסעים. רשות שדות התעופה צפויה לצאת למכרז חדש בנובמבר הקרוב. הדגש יהיה על הנחת מחיר, אך בשלב זה לא ברור מי יתמודד במכרז.