בלעדי לכלכליסט
עובדי נמל אשדוד דורשים 50% משכר עובדים שיפרשו מרצון
השיחות על תוכנית פרישה מרצון בין עובדי נמל אשדוד לבין משרד התחבורה הגיעו לפיצוץ לאחר שהעובדים דרשו לחלק ביניהם מחצית משכרם של העובדים שיעזבו במסגרת התוכנית. עוד נודע לכלכליסט כי המדינה מעכבת תשלום דיבידנד לעובדים
שיחות הרפורמה בנמל אשדוד הגיעו למבוי סתום והופסקו - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בשיחות עם עובדי סקטור התפעול ועובדי סקטור ציוד מכני.
- עלות הפרישה בנמלים תגיע עד ל־2 מיליארד שקל
- פריצת דרך במו"מ: המדינה מסכימה להעניק לעובדי הנמלים הגנה מפיטורים ל-10 שנים
- נמל אשדוד: ביה"ד הארצי לעבודה הורה להחזיר את הגוררת לעבודה
באמצע יוני האחרון שר התחבורה ישראל כץ הטיל פצצה כשהודיע שהוא מוכן לתת לכל עובדי הנמלים חסינות מפיטורי התייעלות לתקופה של 10 שנים. החסינות תחול גם על עובד שהתקבל לעבודה רגע לפני קבלת ההחלטה. ואולם, הגנת הפיטורים תלויה בביצוע התייעלות ופרישה מרצון של כוח האדם בנמלים, עד ל־500 מתוך אלף העובדים בנמל חיפה וכ־250‑400 איש מתוך כ־1,300 עובדי נמל אשדוד.
ובכל זאת, השיחות בין הצדדים התפוצצו. העובדים טוענים כי לא הבינו מה התמורה הכספית שיקבלו והציבו תנאי חדש: תוספת שכר של כ־50% מגובה ההתייעלות המתוכננת. כך למשל, אם הנמל יוציא לגמלאות מרצון 100 איש, המרוויחים שכר ברוטו של כ־27 אלף שקל לחודש לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, הוצאות השכר אמורות לקטון בכ־2.7 מיליון שקל בחודש. העובדים דורשים לחלק מחצית מהסכום הזה - כ־1.3 מיליון שקל - כתוספת לשכר הברוטו של העובדים שיישארו.
הסכמי השכר הישנים והתחרות החדשה
במשרדי האוצר והתחבורה נדהמו מהבקשה ולעת עתה הם שוללים אותה על הסף משתי סיבות עיקריות.
הראשונה: בסביבת הנמל מציינים שהוצאות השכר גבוהות במיוחד ומגיעות כמעט למחצית מההכנסות. לפי נתוני הנמל, עלות השכר ששולם לעובדים הגיעה ב־2016 לכ־465 מיליון שקל, מתוך הכנסות שנתיות של כמיליארד שקל. הוצאות השכר בנמל אשדוד ממשיכות להיות גבוהות וקבועות לאורך זמן בגלל הסכמים קיבוציים ישנים, שאינם מאפשרים למדינה להעמיס עוד על הסעיף הזה, גם אם קיימת נכונות לפצות את העובדים.
הסיבה השנייה: הנמל יעמוד בתחילת העשור הבא בפני תחרות, שעה שייפתח מולו נמל פרטי חדש שיופעל על ידי חברת TIL ההולנדית למשך 25 שנה. לכן, המדינה שואפת להתייעלות וצמצום הוצאות שכר בנמל - ולא להגדלתן.
ההנהלה דווקא קיבלה דיבידנד
בתוך כך, ל"כלכליסט" נודע גם כי הנהלת נמל אשדוד והמדינה נהנות מהתוצאות הכספיות הטובות של הנמל - אך העובדים לא קיבלו דבר. בפברואר 2017 אישר דירקטוריון נמל אשדוד חלוקת דיבידנד של כ־23 מיליון שקל למדינה על רווחי השנים 2014 ו־2015. במקביל, הדירקטוריון חילק לבכירי הנמל בונוס מיוחד של כ־400 אלף שקל על הביצועים שנת 2015.
לפי נוהלי החברות הממשלתיות, העובדים זכאים לקבל 10% מכל משיכת דיבידנד על ידי המדינה. במקרה זה, הם היו זכאים לקבל 2.2 מיליון שקל כבונוס חד־פעמי לשכר של מרץ 2017. אולם עד למועד סגירת הגיליון הכסף לא חולק. מצב זה מעיב על הנכונות של הצדדים לסגור דיל שיקדם את הרפורמה.
כץ הקציב שלושה חודשים כדי לסגור את תנאי הרפורמה. פרק זמן זה יסתיים באמצע ספטמבר, רגע לפני החגים. לפי ההערכות, המדינה תבקש ארכה של עוד שלושה חודשים כדי לראות אם אפשר להגיע להסכמות עד סוף השנה.
במקביל, בנמל רוצים לקדם הנפקת אג"ח סחירות בהיקף של כ־120 מיליון שקל, בין השאר במטרה להפוך את החברה לשקופה יותר לציבור. ואולם שר התחבורה כץ טרם חתם להם על כתב השיפוי שמאפשר יציאה להנפקה. טיוטת התשקיף, שהוכנה זה מכבר, נשארת בינתיים יתומה.
יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "מאז ומעולם מחלקים את כספי ההתייעלות בין החברה לעובדים. אין סיבה לשנות את זה. כולם מרוויחים גם החברה וגם העובדים".