האוצר: הצמיחה הנמוכה ברבעון הראשון - עקב הקדמת רכישת כלי רכב
לפי הלמ"ס, הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 1.4% בלבד; לדברי הכלכלן הראשי, ללא ההאטה שנרשמה ברכישת כלי רכב, הצמיחה היתה מסתכמת ב-3.5%
- הבעיה העיקרית בנתון הצמיחה המאכזב היא הירידה בצריכה
- הלמ"ס: הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 1.4%, לעומת צפי של 2.5%-3%
- לאחר נתוני הצמיחה: היורו קפץ ב-1.1% מול השקל
לטענת הכלכלן הראשי, מסימולציה שעשו באגף, אם לא הייתה מתרחשת ההאטה ברכישת כלי הרכב, קצב צמיחת התוצר היה עומד על 3.5% ברבעון הראשון.
למעשה, הצמיחה של המשק נשענת על רכישת המכוניות לא רק כמוצר צריכה פרטי, אלא גם בהיקף ההשקעות, שכן כאשר חברות ליסינג רוכשות כלי רכב הדבר נרשם כשהשקעה. לפי הכלכלן הראשי, חלקן של חברות הליסינג בשוק הרכב המקומי משמעותי (כשליש ממסירות הרכבים החדשים) ומשקלן בסך ההשקעות במשק עומד על כ-5%, כך שירידה של 99% בהיקף רכישות הרכבים על ידי חברות ליסינג בין שני הרבעונים הביא להורדת סך ההשקעות בשיעור של 5.6%.