בלעדי לכלכליסט
ישראל כץ נגד החשכ"ל: לא מסוגלים שם לנהל פרויקטים
שר התחבורה טוען שהתוכנית שמקדמים במשרד האוצר, במסגרתה יוקצו 20 מיליארד שקל נוספים בשנה לתשתיות, כוללת פרויקטים רבים שגובשו דווקא במשרד שלו. עוד טוען כץ שהחשכ"ל מעכב מיזמי תחבורה. החשכ"ל: "פועלים עם כל המשרדים"
שר התחבורה ישראל כץ גיבש עם בכירי משרדו רשימת פרויקטים חדשה, שאותה הוא מתכוון להגיש לאגף החשב הכללי במשרד האוצר (חשכ"ל) במטרה לפתח תשתיות תחבורה במימון חוץ תקציבי. כך נודע ל"כלכליסט".
- משרד התחבורה מעכב ניסוי לצמצום פקקים
- ועדת הכלכלה קבעה: שדה דב ימשיך לשמש כשדה אזרחי עד 2019
- בכיר במשרד התחבורה: "אני לא סומך על האוטובוסים - ולא משתמש בהם"
התוכנית גובשה בחודש שעבר בעקבות ביקורת של השר כץ על תפקוד החשכ"ל, אשר לטענתו מעכב קידום של מיזמי תחבורה, במתכונת החלטה 1838 של הממשלה (11.8.2016), שקבעה כי כל משרד ממשלתי ירכז רשימה של פרויקטים בתחום אחריותו ויבחן עם החשכ"ל ואגף התקציבים התאמה של כל אחד מהם לביצוע ולמימון בשילוב עם המגזר הפרטי.
הביקורת התעצמה בעקבות המידע, כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט", על כך שמשרדי האוצר וראש הממשלה מקדמים הקצאה שנתית של עשרות מיליארדי שקלים לפיתוח תשתיות בשיתוף המגזר הציבורי.
במשרד התחבורה הופתעו מהפרסום, וגילו שרוב התוכניות המפורטות בתוכניות משרד האוצר וראש הממשלה כוללות פרויקטים תחבורתיים שגובשו זה מכבר במשרד התחבורה. השר כץ ובכירים במשרדו ערכו כבר בחודש פברואר השנה סבב פגישות מול אנשי החשב הכללי בניסיון לשכנע אותם לנצל את עודף הכספים הקיים בגופים המוסדיים לטובת פיתוח המשק המקומי.
הפקידות לא מסוגלת לנהל
השר כץ מתח ביקורת חריפה על הכשל והיעדר היכולת של החשבות הכללית במשרד האוצר לקדם מיזמים המשותפים עם המגזר הפרטי. לטענת כץ, היעדר היכולות של החשבות הכללית בעבר היתה הסיבה היחידה לעצירת מיזמי תחבורה. לטענת כץ, אם הפקידות בחשכ"ל היתה מסוגלת לנהל את הפרויקטים השונים בהצלחה, הוא לא היה נאלץ להלאים את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, שהתעכב במשך שנים בשל חוסר היכולת להוציאו לפועל באמצעות המגזר הפרטי. פרויקט נוסף שכץ מסמן שהיה תקוע הוא הארכת כביש 6. "מדובר בשני פרויקטים שיצאו לדרך בו זמנית", אומרים במשרד התחבורה, "הארכת הכביש דרומה התבצעה באמצעות המדינה והסתיימה במועד, ואילו פרויקט הארכת כביש 6 צפונה שבוצעה באמצעות זכיין פרטי התעכבה במשך תקופה ארוכה וצפויה להסתיים רק במהלך השנה הבאה".
ממשרד האוצר ואגף החשב הכללי נמסר כי "אנו פועלים עם משרדי הממשלה בכלל ועם משרד התחבורה בפרט, לקידום פרויקטים של תשתית ותוכניות המשרדים לפיתוח המשק".
לשכפל את המודל המצליח
מבחינת משרד התחבורה, המטרה העיקרית של כל התוכניות היא לעקוף את הבירוקרטיה שכובלת את מכרזי הממשלה הקיימים ולאפשר התחייבות תקציבית לביצוע מכרזים בכל הארץ.
מבחינת הממשלה, ההשקעה האחרונה של התקציב בגובה 55 מיליארד שקל עבור ארבע רכבות קלות חדשות - שתיים בתל אביב, אחת בירושלים ואחת בין חיפה לנצרת - זו רק נקודת הפתיחה. "תחום התחבורה הצליח יותר מהמשוער", אומרים במשרד התחבורה. "ולכן יש רצון לשכפל את המודל כך שהאזרחים יוכלו לנצל את כל האמצעים שיש ברשותם כדי לנוע במדינה".
בין התוכניות שגובשו במשרד התחבורה והגיעו לידי "כלכליסט": סלילת כביש מהיר ממחלף הטייסים במזרח ועד מחלף שפירים בכביש 1, חיבור עיר הבה"דים לכביש 6, שדרוג כביש 90 לאילת מקטורה דרומה, תוכנית הסעת המונים מאריאל למרכז על כביש 5 ורכבת קלה למעלה אדומים. הרכבת לאילת תובא לאישור הממשלה בהחלטה נפרדת.