$
בארץ

בכיר במשרד התחבורה: "אני לא סומך על האוטובוסים - ולא משתמש בהם"

קובי בילשטיין אמר בכנס התשתיות והתחבורה כי "יש קושי בהגעה לתחנה"; אורי אדירי, סגן בכיר לראש אגף התקציבים באוצר: "חשוב לנו לנסות ולשנות את הרגלי הנסיעה של האנשים"

ענת דניאלי 20:2425.04.17

"אני לא משתמש בתחבורה ציבורית. אני לא סומך על האוטובוסים שיגיעו בזמן, ויש קושי בהגעה לתחנה. אני מקבל רכב צמוד מהעבודה" - כך אמר היום קובי בילשטיין, סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, בכנס התשתיות והתחבורה של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן, שנערך בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת ת״א בשיתוף "כלכליסט".  

 

פרופ׳ יורם שפטן, ראש המכון לחקר התחבורה בטכניון, אמר: "הנסיעה במטרופולין תל אביב היא במהירות של 16 קמ"ש בממוצע". לדבריו, "בעניין הכבישים, ביחס לעולם, אנחנו במקום טוב באמצע, ובמקומות חניה לעובד - ישראל מובילה בעולם, ואין לכך אח ורע במדינות אחרות". הוא הוסיף כי "באירופה יש 1,000 ק"מ של מסילות רכבת. בהשוואה לעולם אנחנו במקום לא טוב. אחוז הנסיעות ברכבת, גם לאחר הפיתוח הנרחב שנעשה לאחרונה - עומד על 2% בלבד מהנסיעות בתחבורה ציבורית". 

  

אוטובוסים של דן אוטובוסים של דן צילום: נמרוד גליקמן

 

עמית שגב, משנה למנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי, נשאל האם השוק הפרטי צריך להחליף את הממשלה, והשיב: "המדינה צריכה למשול ולא לנהל פרויקטים. ישנם בכירים רבים בממשלה שחושבים אחרת. דבר שני, ברגע שמעבירים אחריות וסמכות למגזר העסקי להרים פרויקט ולהקימו תוך הפעלה ומימון ואספקטי הרישוי, המימון כשלעצמו יעיל פי אלף וזה לא בגלל החיסכון כמו בגלל היעילות שביצירת פרויקט כזה".

 

אורי אדירי, סגן בכיר לראש אגף התקציבים באוצר, דיבר על השינוי שיש לבצע בהתנהגות הציבור ביחס לתחבורה הציבורית: "תפישת העולפ באוצר כיום היא הסתכלות על צמיחה ולא על ההכנסות. שואלים למה לא מורידים מכסים על רכבים, ואני אומר שיש דברים יותר חשובים מכך. אנו רוצים שיהיו פחות רכבים ולכן אם ניתן להוריד מכס על רכב או מתן נקודות זיכוי בהכנסה - נעדיף את נקודות הזיכוי".

 

לדבריו, "השאלה היא לא תחבורה ציבורית - אלא איך גורמים לאנשים להשאיר את האוטו בבית. זה לא משנה אם יסעו בנסיעה שיתופית או באוטובוס. חשוב לנו לנסות ולשנות את הרגלי הנסיעה של האנשים. יש כאן מכלול, ובואו נודה, הרכב הפרטי הוא די מפנק והמעבר הוא לא טריוויאלי. בעיני יש צורך בהשקעה מאסיבית בתשתיות והמדינה קיבלה החלטות אדירות של 55 מיליארד שקל על רכבות. ישנה חשיבות גם למערך ציבורי תדיר וטוב ומחיר הוגן. ניתן גם לעשות תמריצים לשימוש בתחבורה ציבורית אפילו תמריצי מס. בעיני יש צורך בשינוי ההרגל ולגרום שהחבילה של התחבורה הציבורית תראה אטרקטיבית וכך יווצר השינוי בתפיסת העולם. יש צורך למצוא דרך כממשלה להפוך זאת למשהו מספיק אטקרטיבי״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x