$
מבחני רכב

מבחן לרנו גראנד קופה: נעדרת כל יומרה ספורטיבית

רנו גראנד קופה תפורה למידות של הלקוח הישראלי: מסוגלת לשנע בניחותא משפחה גדולה ומטען מכובד בתנאי כביש לא אידאליים. היא נאה מאוד וגדושה באטרקציות כגון מסך ענק בתא הנוסעים ומולטימדיה, אבל אינה כוללת את מערכת הבטיחות של הגרסה האירופית, המסוגלת לבלום בעצמה את הרכב בשעת חירום

תומר הדר 22:0214.05.17

בשנה שעברה נמכרו בישראל 286 אלף מכוניות חדשות, שיא של כל הזמנים, ששלח יבואני רכב רבים לחופשות סקי במקומות אקזוטיים במיוחד או לחלופין לחופשות ספארי באתרים ייחודיים, תשאלו את פייסבוק. עם זאת, ב־2017 החלו הספקות לחלחל לבכירי ענף הרכב הישראלי, ונראה שהרולקס של מענק סוף השנה עומד בסכנה. יבואני הרכב אמנם מנסים לשדר עסקים כרגיל, אך נתוני רשות המסים ומשרד האוצר מצביעים על ירידה בכמות המכוניות המיובאות לישראל. אחרי הכל, כמה פעמים אפשר לקנות מכונית?

 

 

רנו גראנד קופה רנו גראנד קופה צילום: עמית שעל

 

הפתרון הוא גימיקים, רבים ככל האפשר. במיוחד בשוק המכוניות המשפחתיות, הנמצא זה שנים תחת מתקפה בלתי פוסקת מצד רכבי הכביש־שטח, וסובל מבעיות תדמית מגוונות, החל בשיוך הכמעט אוטומטי של כל מכונית משפחתית לחברת ליסינג כזו או אחרת, וכלה בשיעמום מובנה שמאפיין את רוב דגמי המכוניות המשפחתיות.

רנו גראנד קופה ממחישה היטב את מצבו של שוק הרכב הישראלי ב־2017. מדובר במכונית המשפחתית הגדולה של רנו, שמיוצרת במפעלי רנו בטורקיה ומיועדת לשווקים גלובליים בעיקר, מילה יפה לשווקים לא אנינים כמו שוק הרכב האירופי, אלא שווקים שדורשים מכוניות שאפשר לשנע בהן בניחותא משפחה גדולה ומטען מכובד בתנאי כביש לא אידאליים.

 

בעולם מזלזלים במכוניות כאלה. בישראל מדובר בנוסחה מנצחת. אך גם ברנו מבינים היטב שגם בברית המועצות לשעבר, בפורטוגל ובישראל רוצים מכונית שתהיה מעניינת, או לפחות נאה. המכונית שמחליפה את רנו פלואנס המשפחתית נקראת רנו גראנד קופה, אך בניגוד למרצדס CLS, אאודי S7 או ב.מ.וו סדרה 6, שגם הן מכוניות קופה עם ארבע דלתות, רנו גראנד קופה נעדרת כל יומרה ספורטיבית. היא מכונית משפחתית, ואין בה דבר וחצי דבר שהופך אותה למכונית קופה.

גראנד קופה מבפנים גראנד קופה מבפנים

 

עם זאת, היא גם לא צריכה את זה. בניגוד לרנו פלואנס העגלגלה, שבין חלקיה השונים שרר תמיד חוסר פרופורציה, רנו גראנד קופה היא מכונית נאה. היא נראית מכובדת מאוד, מה שלא ניתן לומר על חלק ניכר ממתחרותיה. בחלקה הקדמי ובצדי הרכב קיימות תוספות כרום שאינן נראות זולות. גם הכיתוב "גראנד קופה" על צדי הרכב, שאמנם מודבק בישראל, בהחלט עושה את העבודה. החלק הקדמי והחלק האחורי, שמוארים באופן אוטומטי כאשר הנהג מתקרב לרכב, נראים כאילו הושאלו מדגמי היוקרה של רנו – והושתלו באופן משביע רצון, בלי להיראות זולים או מגוכחים.

 

בפנים גראנד קופה מיישרת קו עם החוץ. המטרה היא להיראות מכובדת. ראשית, גראנד קופה מרווחת מאוד. לנהג ולנוסעים, הן מקדימה והן מאחור, יש שפע של מקום. תא המטען גדול מאוד, אם כי פתח ההטענה קטן יחסית ואינו מאפשר הטענה נוחה של עגלת תינוק לדוגמה.

 

דיזל למשפחתית

 

הנדסת האנוש טובה, פרט למספר נקודות מעצבנות שאופייניות לרנו, כמו הפעלה של מערכת בקרת השיחות בין המושבים. גולת הכותרת היא המסך שמותקן במרכז תא הנוסעים, וגדול יותר ממסכיהם של חלק מן הטאבלטים שניתן למצוא כיום בחנויות. עם זאת, קשה לומר שהתוכן ראוי. נכון, יש שליטה בתאורת האווירה בתא הנוסעים, מצבי נהיגה שמחליפים צבע ושליטה בבקרת האקלים (מעט חלשה) ובמערכת הסטריאו, אך ניכר שבמהלך הניסיון למצוא תוכן למערכת (בעברית אגב) הוכנסו גם גימיקם לא נחוצים כמו פונקציות של מולטימדיה ומצבי נהיגה שונים שיכלו להיות מוחלפים לדוגמה במערכת ניווט יעילה כדוגמת ווייז, ולא במערכת המיושנת המותקנת ברכב, או מערכת שמע המצוידת ברדיו אינטרנטי.

 

אבל הדבר החשוב ביותר: יצרנית הרכב שחרתה על דגלה את בטיחות הנוסעים אינה מציעה את הגראנד קופה ישראל עם מערכות הבטיחות שלקוחות רנו באירופה מקבלים. כך בעוד שרנו גראנד קופה שנמכרת בצרפת מצוידת במערכת המסוגלת לבלום את הרכב בשעת חירום, בישראל מסתפקים במערכת בהתקנה מקומית שאינה מסוגלת לעשות זאת, אלא רק להתריע באופן קולי. בעידן שבו מערכות בטיחות מקוריות המסוגלות להשתלט על בקרות הרכב השונות בשעת חירום הולכות והופכות נפוצות בשוק הרכב הישראלי, גם ברכבים עממיים, מדובר בנקודה כואבת ותמוהה.

 

בנסיעה גראנד קופה עושה בדיוק את מה שעשתה קודמתה הפלואנס, אבל יותר טוב: רנו הצליחה לתפוס בשוק הרכב הישראלי נישה ייחודית. בעוד רבות ממתחרותיה אינן מציעות כלל מכוניות משפתיות בעלות מנועי דיזל, המשפחתיות של רנו לוגמות סולר בהחלט. בדומה לפלואנס, בגראנד קופה מותקן מנוע טורבו דיזל בנפח צנוע של 1.5 ליטרים המשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. בדומה לפלואנס, המנוע עובד היטב. בשונה מפלואנס, הוא מעודן יותר, שקט יותר (אם כי עדיין מורגש) ובאופן כללי עושה את עבודתו נאמנה. לא מדובר במנוע חזק במיוחד, הוא גם לא צריך להיות. הוא בהחלט מספק ומהווה אפשרות ייחודית ומעניינת בשוק גדוש במכוניות בנזין, שלבטח לא יצליחו לצרוך 17.7 ק"מ לליטר כמו הגראנד קופה. חסרונות? תיבת ההילוכים מעט הססנית, במיוחד בנסיעה עירונית.

 

איכות נסיעה מרשימה

 

איכות הנסיעה של גראנד קופה מרשימה. מדובר מלכתחילה במכונית שמיועדת להתמודד עם כבישים לא איכותיים במיוחד, כמו אלה שיש בעולם השלישי ובישראל, והרנו עושה זאת בקלות למרות חישוקי גלגלים גדולים. בשורה התחתונה, רנו גראנד קופה היא מכונית משפחתית מוצלחת ובהחלט יוצאת דופן: בשונה ממתחרות רבות, היא פונה ללקוחות שמעוניינים במכונית שמשדרת יוקרה, ועל הדרך גדושה במאפיינים של רכבים יקרים יותר, החל במרווח פנימי מכובד מאוד וכלה בשפע גימיקים, חלקם שימושיים ותורמים לאיכות חיי יושבי הרכב, וחלקם לא ממש נחוצים. וכמובן מדובר במכונית בעלת מנוע דיזל.

 

למי שמעוניין לבלות שעות רבות בכביש, מדובר בעסקה כדאית במיוחד. אבל מי שיבלה שעות רבות בכביש, צריך גם לקחת בחשבון שיש כיום יותר ויותר מכוניות משפחתיות שאינן מתפשרות על בטיחות נוסעיהן בכל הקשור במערכות עזר לנהיגה, על אחת כמה וכמה כאלה שמתיימרות להביא את בשורת האבזור השופע ותחושת הפרימיום לשוק הרכב המשפחתי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x