הפיל שבחדר: איך להגיד לבוס שהוא טועה
אם אתם לא מרוצים מהתנהלות המנהלים הישירים שלכם יש אפשרות לומר זאת, אבל חשוב לעשות זאת בצורה דיפלומטית ורגישה
- 6 משפטים שאסור לבוסים לומר לעובדים
- "אם לא אקבל העלאה - אני מתפטר": המשפטים שאסור לומר לבוס
- איך אוכלים את זה - כשהבוס צעיר ממך בשלושים שנה
אם כך, מה עושים אם הבוס שלכם מוציא אתכם מדעתכם, ואתם מרגישים במלכודת? באתר entrepreneur פרסמו מספר דרכים שיכולות לספק מוצא, או לפחות הקלה מסוימת.
ביקורת בונה:
משוב כנה יכול לסייע לבוס להבין כיצד אחרים תופסים אותו. בלי לקבל תמונה מדויקת על המצב, הביצועים שלהם קרוב לוודאי שייפגעו. ביקורת בונה היא חיונית עבור כל העובדים במשרד, והעברת ביקורת בונה על הבוס יכולה לסייע לו להבין מהן נקודות החולשה שלו. בסופו של דבר, אם כולם היו מעבירים משובים בצורה אינטליגנטית ומכובדת, זה היה עוזר לכל העובדים במחלקה. עם זאת, חשוב לדעת מתי לספק משוב מסוג זה. באופן אידיאלי כדאי לחכות עד שמבקשים את דעתכם לפני שמביעים אותה. אך אם הבוס לעולם לא שואל לדעתכם, כנראה שכדאי שקודם תשאלו אותו אם הוא מעוניין לשמוע אותה. כך למשל, אם הצוות שלכם עומד להתחיל פרויקט חדש, תוכלו לשאול את המנהל אם הוא מעדיף לקבל עדכונים קבועים ומשובים מנקודת המבט הייחודית שלכם. מסגור שכזה יקל עליכם לגשת אליו עם בעיות וחששות.
כבדו את שרשרת הפיקוד:
אף שבמרבית מקומות העבודה יש מדינית הנוגעת לפתרון מחלוקות, עובדים לרוב נחרדים מהמחשבה לפרסם את התלונות שלהם נגד הבוס. אולם, צריך להתגבר על הפחדים הללו אם מדובר בבעיות מהותיות שמשפיעות על החברה. אם הבוס פוגע ביכולת שלכם לבצע את עבודתכם על הצד הטוב ביותר, חיוני שתסבירו לו. אל תתנו לזה להתנפח למימדים עצומים שיפגעו גם בקשרי העבודה שלכם. אם יש בחברה מדיניות מוצהרת לטיפול בבעיות מסוג זה, הקפידו לציית לה. אך אם הבעיה היא ביניכם לבין הממונה הישיר עליכם, חשוב שקודם תפנו אליו. אם תנסו לעקוף אותו, ככל הנראה המהלך לא יתקבל בחיוב, ועלול להעמיק את הבעיה. הקפידו לציית למדיניות, כשיוצא הדופן היחיד הוא אם אחד הצדדים המעורבים עוסק בפעילות לא חוקית או לא מוסרית.
תבנו את "התיק" שלכם:
תקרית מבודדת אחת אולי משאירה טעם לא טוב בפה, אך אם היא לא חלק מדפוס רחב יותר, עדיף לטאטא את התסכולים החד פעמיים האלה מתחת לשטיח. אולם, אם תקריות חוזרות ונשנות פוגעות ביכולת שלכם ליהנות מהעבודה או לעבוד בצורה יעילה, חשוב לגדוע את התופעה באיבה, לפני שתצא משליטה. אם החלטתם ליידע את הבוס לגבי התנהגותו הבעייתית, נסו קודם לאסוף מספיק דוגמאות שיתמכו בטענות שלכם. הנטייה הטבעית היא לרוב להתעלם מהביקורת, במיוחד אם נראה שהיא צצה משום מקום, אך אם תסבירו בפירוט את עמדתכם ותספקו דוגמאות לאופן שבו התנהגותו של הבוס פוגעת בעבודה שלכם, יש סיכוי גבוה יותר שתגיעו לעמק השווה.
אל תרגישו מאוימים: למרות כל המאמצים מצידכם, תמיד ישנה האפשרות שהביקורת שלכם לא תתקבל בצורה חיובית. הבוס עלול להפוך למתגונן או אפילו להיעלב מהמשוב. אך חשוב שתשמרו על העמדה שלכם, גם לנוכח התנגדות מצד המנהל. אם הבוס הוא שביקש את הפידבק, וודאו שהוא מבין שאתם ממלאים את בקשתו. אך גם אם הביקורת הגיעה מצידכם, הסבירו לו מה עומד מאחוריה.
חשוב לדעת להתבטא בצורה נכונה ולמסגר את הטענות, אך רצוי לזהות מתי עדיף לשמור על שתיקה. לא כולם מתמודדים היטב עם ביקורת, ואותם אנשים יכולים להיות לא צפויים בתגובות שלהם. אם הבוס שלכן הוא כזה, ייתכן ועדיף לשמור את הדעות שלכם לעצמכם, אלא אם להתנהגות שלו יש השפעה שלילית על הארגון.
בסופו של יום, גם הבוס הוא בן אדם, וההתנהגות שלו עשויה לנבוע מבעיות ולחצים שלא ידועים לכם. דיפלומטיה היא חיונית להפגת מתיחויות במקום העבודה, כך שאם אין ברירה ואתם חשים שעליכם לטהר את האווירה עם הבוס, חשבו קודם היטב מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב.