למרות הבטחות ליצמן לסיכום עד ערב פסח: הרפורמה בסיעוד עדיין תקועה
מלשכת ליצמן נמסר ל"כלכליסט": "חלק מהצעות האוצר לא היו מקובלות עלינו ונדחו על הסף". באוצר ציינו שלא ניתנו עדיין הצעות קונקרטיות. ליצמן מאיים שוב במשבר קואליציוני
בניגוד להבטחות לשכת השר יעקב ליצמן לפיהן פרטי הרפורמה בסיעוד יסוכמו עד ערב פסח, עדיין לא הושגו הבנות בין משרדי האוצר והבריאות והמהלך עדיין תקוע.
- הכיסוי הסיעודי בבית הקשיש בארץ הוא מהנמוכים ב־OECD
- לאחר האיום של ליצמן: משרדי האוצר והבריאות יקימו צוות משותף לשיפור הטיפול בקשישים
- ליצמן: לא אצביע עם הקואליציה עד שלא תיושם הרפורמה בסיעוד
בשבועיים האחרונים נערכו מספר דיונים של הצוות הבין-משרדי שהוקם לנושא ובהם נידונו פרטי הרפורמה. מלשכת ליצמן נמסר ל"כלכליסט": "חלק מהצעות האוצר לא היו מקובלות עלינו ונדחו על הסף. לצערנו לא הגענו לסיכומים נדרשים והדיונים בעניין זה יימשכו. שר הבריאות הבהיר כי לא ייסוג בו מדרישתו ליישום רפורמה ממלכתית בסיעוד וכי בכוונתו להביא להכרעה בזמן הקרוב".
אלא שבאוצר ציינו שלא ניתנו הצעות קונקרטיות עדיין.
בסביבתו של ליצמן שוב מדברים על משבר קואליציוני, בפעם המי יודע כמה, כשלא ברור מה משבר כזה יכלול והאם יש ממש באיומים הללו. בפעמים הקודמות האיומים של ליצמן לא הבשילו לפעולות בשטח, גם כשהכריז שלא יצביע יותר עם הקואליציה. ימים ספורים לפני החג נועד שר הבריאות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו שהוא נערך למשבר שכזה בשל גרירת הרגליים של שר האוצר משה כחלון בעניין.
ליצמן הציע לממן את הרפורמה באמצעות העלאת מס הבריאות במסגרת דמי הביטוח הלאומי בכ-0.5%, אולם באוצר מסרבים. הדבר היחיד שסוכם בין המשרדים הוא הקמת הצוות הבין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי. אלא שהיעד של הצוות שהוכרז לפני מעל לחודש להגיש מתווה לרפורמה תוך 30 יום – או לכל היותר לפני החג, כאמור – לא הושג.
לספק כיסוי בהיקף ראוי ורב יותר לתקופה ארוכה
לרפורמה בסיעוד הונחו קווי מתאר כלליים בלבד, אולם השאיפה היא ליצור כתובת אחידה למבקשי השירות הסיעודי במקום ריבוי הגופים המטפלים כיום באוכלוסייה זו. בין השאר המדינה מעוניינת ליצור תמריץ לרצף הטיפולי בקשיש הסיעודי על ידי הגופים המטפלים (בין אם יהיו הקופות או כל גוף אחר), וזאת בשונה מהיום כשלחברות הביטוח אין אינטרס להשקיע באוכלוסייה הסיעודית הנדרשת לאמצעים.
כמו כן הרפורמה תשאף לספק כיסוי בהיקף ראוי ורב יותר לתקופה ארוכה, זאת כאשר היום חברות הביטוח מבטחות לפרקי זמן מוגבלים בלבד. גם המדינה תשאף במסגרת הרפורמה להגביר את יעילות מערך אספקת השירותים וכן את איכותם, תוך מתן עדיפות לשדרוג השירותים בקהילה.
בחודש שעבר פורסם כי ישראל היא בין המדינות הבודדות ב־OECD שלא נותנת כל סיוע בקהילה לקשישים סיעודיים עם צרכים נמוכים. כלומר, קשישים סיעודיים רבים שככל הנראה עדיין נדרשים לסיוע מצד המדינה, אך מצבם לא חמור דיו כדי להתאשפז – מתקשים לקבל כיסוי ונשענים על ביטוחים סיעודיים פרטיים, בהנחה שיש באפשרותם לשלם על כך. רק בארה"ב, קרואטיה וצ'כיה המצב דומה.
עוד עולה מהדו"ח כי שיעור הקשישים הסיעודיים בישראל מעל גיל 65 הוא הגבוה ביותר בין מדינות ה־OECD עם מעל ל־20%. הממוצע בין מדינות ה־OECD הוא 14%.