לאחר האיום של ליצמן: משרדי האוצר והבריאות יקימו צוות משותף לשיפור הטיפול בקשישים
שר הבריאות איים אתמול כי לא יצביע עם הקואליציה עד שלא תיושם הרפורמה בסיעוד ממלכתי. זוהי התייחסות ראשונה של האוצר לאי יישום הרפורמה; נקבע כי הצוות יגיש מתווה תוך 30 יום
14:1506.03.17
לאחר הפרסום ב"כלכליסט" כי שר הבריאות יעקב ליצמן לא יצביע עם הקואליציה עד שלא תיושם הרפורמה בסיעוד ממלכתי,
משרדי האוצר והבריאות הוציאו היום (ב') הודעה משותפת על צוות משותף שיגבש מתווה לייעול ושיפור הטיפול באוכלוסיית הקשישים. מדובר בהתייחסות ראשונה של משרד האוצר לאי יישום הרפורמה בסיעוד ולצורך למצוא פתרון לאוכלוסיה הקשישה בישראל.
עוד נמסר בהודעה המשותפת כי "מתווה זה ייתן מענה לשינויים המבניים באספקת השירותים בתחום תוך שימת דגש על: פישוט הביורוקרטיה לאזרח, מערך הטיפול והשיקום בקהילה, דרכי המימון הממשלתי והפרטי, מבחני ההכנסות הקיימים כיום ובחינת תחום האשפוז הסיעודי על מרכיביו השונים, לרבות מוסדות הפיקוח. העבודה תתבצע בשיתוף פעולה ובהתייעצות עם משרדי הממשלה הרלבנטיים וכן עם בנק ישראל, משרד ראש הממשלה, קופות החולים וגורמים נוספים".
ההודעה על גיבוש הצוות לא באמת מחדשת מכיוון שבמשרד הבריאות דאגו להזכיר בתקופה האחרונה שבכוונתם להקים צוות כזה. החידוש הוא בכך ששני המשרדים הוציאו את ההודעה הפעם ולא רק משרד הבריאות, צוינו לוחות זמנים להגשת המתווה – 30 יום, ונקבע מי יהיו הגורמים האחראים לגיבושו – מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי.
קראו עוד בכלכליסט:
- מחקר: המימון הפרטי של טיפול סיעודי בישראל עומד על 45% - פי 3 ממדינות ה-OECD
- בעקבות חשיפת ההתעללות בקשישים: מבקר המדינה יחקור את התנהלות השירותים הסיעודיים
- "ההתערבות הדחופה" של ליצמן בבתי החולים הסיעודיים חושפת את מחדלי הממשלה
משה כחלון. נבהל מהאיום? צילום: אוראל כהן
אלא שלא ברור מההודעה אם מדובר במהלך שיסיר את הרפורמה בביטוח הממלכתי מהשולחן, או שמדובר בצעד חופף שנועד לספק מענה לבעיה בוערת שעד כה המדינה עדיין לא נדרשה לה כפי המצופה – הזדקנות האוכלוסייה והמשאבים הרפואיים הנדרשים כדי לטפל בה.
אתמול הודיע השר ליצמן לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כחלון שלא יצביע יותר עם הקואליציה בשל אי יישום הרפורמה בסיעוד הממלכתי. לא מדובר בפעם הראשונה שליצמן מאיים בנקיטת צעדים פוליטיים בשל העיכוב ביישום הרפורמה שאותה הכניס להסכמים הקואליציוניים כשנכנס לממשלה, אולם מדובר בפעם הראשונה שבה הוא אומר באופן מפורש כי לא יצביע עם הקואליציה. עם זאת, יש לציין כי האיום של ליצמן הוא אישי ואינו תקף לשאר חבריו לסיעה.
מסביבתו של שר הבריאות נמסר אתמול ל"כלכליסט" כי ליצמן טען בפני ראש הממשלה ושר האוצר כי אי יישום הרפורמה "מהווה הפרה ברורה של ההסכם החתום על כל המשתמע מכך". לדבריהם שר הבריאות הודיע כי יימנע מלהצביע עם הקואליציה בכל נושא שהוא עד שימולא ההסכם הקואליציוני והרפורמה תצא לדרך.
שר הבריאות הציע לממן את הרפורמה באמצעות העלאת מס הבריאות במסגרת דמי הביטוח הלאומי בכחצי אחוז, אולם באוצר מסרבים נכון לעכשיו לרעיון. נכון לעכשיו, ההתקדמות היחידה שנרשמה במסגרת הניסיונות להוציא את הרפורמה היקרה לדרך היא ההחלטה לגבש צוות בין משרדי של האוצר והבריאות שיבדוק את היתכנותה.
רק בסוף ינואר פרסם משרד הבריאות נתונים על הזדקנות האוכלוסייה בישראל ועל מערך הסיעוד. מנתוניו עולה כי בתוך 25 שנה אוכלוסיית בני ה־75 ומעלה תכפיל את עצמה ותעמוד על 811 אלף ב־2039. בנוסף, תוחלת החיים עלתה בשנתיים בעשור האחרון. בישראל מוגדרים כ־200 אלף בני אדם כסיעודיים, שנכון ל־2013 הוא המספר הגבוה ביותר במדינות ה־OECD, ביחס לגודל האוכלוסייה. בנוסף, ההוצאה הלאומית על כך עולה על 13 מיליארד שקל בשנה, ועל ביטוח סיעודי פרטי עמדה ב־2015 על 3.4 מיליארד שקל, פי שישה מב־2003, אז עמדה על 541 מיליון שקל.