היועץ המשפטי יגן בבג"ץ על חוק מיסוי דירה שלישית
אביחי מנדלבליט צפוי להתעמת עם יועמ"ש הכנסת איל ינון על חוקיות העברת החוק למיסוי דירה שלישית בדיון שייערך בבג"ץ בסוף החודש
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להתעמת עם היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון במסגרת הדיון שעתיד להתקיים בבג"ץ בסוף החודש בעתירה שהוגשה נגד חוקיות ההליך שבו עבר החוק למיסוי דירה שלישית. מנדלבליט צפוי להופיע בבג"ץ לאחר שנפגש עם שר האוצר משה כחלון והחליט להגן על החוק.
העתירה, שהוגשה על ידי יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג וחברי סיעתו חברי הכנסת מיקי רוזנטל, מרב מיכאלי ומנואל טרכטנברג, וכן סיעות יש עתיד, הרשימה המשותפת ומרצ, לא תוקפת את החוק עצמו אלא מתמקדת בהליך החקיקה החפוז. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין שמעון בראון, ערן מירנברג ומתן שמעון.
- נוסחת רשות המסים לחישוב גובה המס על דירה שלישית מיטיבה עם המשקיעים
- ועדת הכספים אישרה את תקנות מיסוי דירה שלישית: מי שימכור את דירתו יקבל 85 אלף ש'
- באוצר לא יודעים להעריך כמה יעלה מיסוי דירה שלישית
הפרקליטות, שתמסור מחר את תגובתה לבג"ץ, לא עשתה זאת במועד שנקבע לכך. כעת השאלה היא אם מדובר באיחור אופייני או שמא בהתלבטות אמתית בשאלה אם וכיצד להגן על הממשלה. זאת לאחר שינון הביע עמדה נחרצת נגד הזלזול והמהירות שבהעברת החוק.
לאחר שהוגשה הצעת החוק הראשונה בנושא מיסוי דירה שלישית, התחמק משרד האוצר מקיום דיון מעמיק בהצעה בוועדת הכספים ובמקום הנחית על שולחן הוועדה הצעה מתוקנת. ההצעה אושרה בזריזות במסגרת חוק ההסדרים שנלווה לתקציב המדינה "תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה והבלתי מידתית בריבונותה של כנסת ישראל ובתפקידה כמפקחת על הרשות המבצעת באמצעות ועדת הכספים של הכנסת. הפגיעה קשה אף יותר שכן מדובר בחוק בעל היבטים עונשיים", לשון העתירה.
יועמ"ש הכנסת ויועמ"ש ועדת הכספים שגית אפק תומכים עקרונית בעותרים. ינון כתב על כך כי "אין לי אלא לקבוע כי בהליך החקיקה של פרק מס ריבוי דירות בחוק ההסדרים נפל פגם היורד לשורשו של הליך". את הביקורת של ינון ואפק אימץ יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שביקש מיו"ר ועדת הכספים משה גפני לקיים דיון רציני ולתקן את הפגם, אך גפני סירב.
לטענת העותרים, הפגם ש"יורד לשורשו של הליך" הוא הפגיעה ב"עקרון ההשתתפות" שמונע מחברי הכנסת דיון מעמיק בחוק בעל משמעות כלכלית ועונשית רחבה. "נפל פגם מהותי היורד לשורש הליך בהליך החקיקה של חוק ריבוי דירות ולפיכך הליך החקיקה של החוק מוביל לבטלותו של החוק", נטען בעתירה.
עד כה טרם נפסל חוק בגלל פגם היורד לשורשו של עניין בהליך החקיקה. בג"ץ בתקדימיו התקשה "להעלות על הדעת מה יהיו המקרים הקיצוניים, אם בכלל, שבהם היקף הנושאים בהצעת החוק יהיה כה רב והליך החקיקה יהיה כה מזורז עד כי יהיה מקום לקבוע כי נשללה מחברי הכנסת כל אפשרות מעשית לדעת על מה הם מצביעים" (מתוך בג"ץ "מגדלי עופות").
העותרים סבורים שזהו המקרה הנוכחי וכי "בהיעדר יכולתה של הכנסת לשמור על כבודה בעצמה, אין מנוס מהתערבותו של בית משפט נכבד זה על מנת להשיב לכנסת את כבודה".
המיוחד במקרה הנוכחי הוא בהתנגשות שבין הרשות המבצעת והמחוקקת. כעת הרשות השופטת נדרשת להכריע ביניהן. לא מדובר רק ביחסי ממשלה־כנסת אלא גם ביחסי קואליציה־אופוזיציה: מה כוחה של הממשלה להשתמש בכוח הרוב הקואליציוני שלה כחותמת גומי כדי להעביר חקיקה מעל ראשם של כל חברי הכנסת.