בלעדי לכלכליסט
אלסטום פנתה למבקר על ביטול מכרז מערכות הרכבת הקלה
חברת התשתיות הצרפתית פנתה לאמצעים משפטיים, כפי שהבטיחה, עקב ביטול מכרז מערכות הרכבת הקלה. המכרז בוטל בשל פער בין אומדן המדינה להצעות שהתקבלו. מבקר המדינה הודיע לנתע כי הוא "עוקב אחר ההתפתחויות" בנוגע למכרז
מבקר המדינה יוסף שפירא החל לבדוק בימים האחרונים את מכרז המערכות של הרכבת הקלה בתל אביב, שרק בשבוע שעבר בוטל בעקבות פער גדול מאוד בין הצעות המשתתפות לאומדן המדינה. אחת ממשתתפות המכרז, אלסטום הצרפתית, שהגישה הצעה יחד עם מנרב, איימה שתפעל בצעדים משפטיים וכי קיים סיכוי שנושא יגיע לבית המשפט. כעת היא מימשה את האיום, ופנתה למבקר המדינה.
במכתב ששלח המבקר למייצגי חלק מהמתמודדות במכרז, עורכי הדין פנחס רובין ואלי כהן ממשרד גורניצקי, נכתב כי "משרד מבקר המדינה עורך בימים אלו ביקורת על נושאים שונים הקשורים לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (שמנהלת את הקמת הרכבות הקלות בתל אביב, ל"ג)", וכי הוא "עוקב אחר ההתפתחויות במכרז הנ"ל".
- סופית: בוטל מכרז המערכות של הרכבת הקלה בתל אביב
- שמונה חברות יתחרו על הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב
- מכרז מערכות הרכבת הקלה נמצא באיחור של 11 חודשים
בשלב זה עוד לא ברור אם המבקר יתמקד רק במכרז המערכות או שמא יבדוק נושאים נוספים, לרבות מכרז הקרונות בו זכתה החברה הסינית CNR. זכייתה התקבלה חרף דו"ח של החשבת הכללית במשרד האוצר, שהצביע על כשלים לכאורה בניהולו. בנוסף, בדיקת המבקר עשויה להתרחב גם לבחינת ניגודי עניינים שקיימים לכאורה בהנהלת נתע. השבוע פורסמה שורת ניגודי עניינים לכאורה של יו"ר החברה יאיר שמיר, שמכחיש אותם לחלוטין.
בין השאר נטען כי שמיר פעל בניגוד עניינים כשקידם את התקשרות החברה הסינית, שנתנה הצעה זולה אך היא חסרת ניסיון בתחום. זאת, בעוד שאחד המשקיעים הגדולים של קרן קטליסט שבבעלותו היא קרן צ'יינה אברברייט, ששייכת גם היא לממשלת סין.
מכרז המערכות של הרכבת הקלה הוא אחד החשובים בפרויקט. הוא כולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת ובכלל זה המסילה עצמה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כירטוס וציוד הרציפים. האומדן המקורי של המדינה נע בין 2.5–3 מיליארד שקל. המכרז יצא לדרכו וארבע קבוצות הביעו בו עניין, ולבסוף ניגשו שתיים: קבוצת אלסטום־מנרב וקבוצת שפיר־ת'אלס. הראשונה הגישה הצעה של 4.3 מיליאד שקל והשנייה 6 מיליארד שקל, מה שהוביל את נתע לבטל את המכרז.
מה שעומד על הפרק כעת הוא פיצול המכרז לשני תתי־מכרזים: לעבודות אזרחיות שיופקדו בידי סולל בונה ודניה סיבוס שכבר פועלות בהקמה ולחשמול.
מנתע נמסר כי "אלסטום הצרפתית ניסתה לעקוץ את הקופה הציבורית של מדינת ישראל בהצעת מחיר מנופחת וחסרת בסיס — גם בהשוואה למחירים שהציעה בפרויקטים דומים בעולם, כולל במדינות ערב. נתע נחושה לקיים התחייבותה לציבור להפעיל את הקו האדום באוקטובר 2021 ללא חריגה תקציבית".