סיטיפס דרשה מהאוצר עוד כסף, והארכת הרכבת בירושלים נתקעה
שבעה חודשים אחרי שהצדדים הגיעו להבנות על עלות הפרויקט להארכת קו הרכבת הקלה, ביקשה הזכיינית תוספת של 150-300 מיליון שקל, וההסכם התפוצץ. סיטיפס: "האוצר מנסה לשנות את ההסכם"
התפוצצו המגעים בין חברת סיטיפס לאוצר בנוגע להארכת קו הרכבת הקלה בירושלים. ל"כלכליסט" נודע שהחברה ביקשה תוספת של 150–300 מיליון שקל לפרויקט, ובשל סירוב האוצר עלו השיחות ביניהם על שרטון. נכון לעכשיו אין הסכמה בין הצדדים שתוביל לחתימה על חוזה.
- אלסטום וסיטיפס יאריכו את קו הרכבת הקלה בירושלים
- משרד האוצר שוקל לקנות בחזרה את הרכבת הקלה בי־ם
- בעקבות רכישת סיטיפס: קבוצת אשטרום הוכרזה כגוף ריכוזי
לפני כשבעה חודשים הודיעו חברת סיטיפס ומשרד האוצר שהגיעו להבנות שלפיהן סיטיפס, זכיינית ומפעילת קו הרכבת בירושלים מאז אוגוסט, תבצע גם את הפרויקט להארכתו. אורך הקו הנוכחי הוא כ־14 ק"מ (מפסגת זאב להר הרצל), והמדינה ביקשה להאריך אותו בכ־8 ק"מ עם חיבורים לנווה יעקב, קמפוס גבעת רם ובית החולים הדסה. לאחר מו"מ ארוך החליטו הצדדים על עלות ביצוע של כ־1.5 מיליארד שקל.
ואולם, בשבועות האחרונים, כשחודשו המגעים לקראת חתימה על החוזה, התברר שסיטיפס דורשת תוספת של 150-300 שקל להארכת הקו במקרה של רכישתו על ידי המדינה (BUY-BACK), וזה עוד לפני תמחור ההפעלה של הארכת הקו בשטח. האוצר לא קיבל את הדרישה, וכעת - שבעה חודשים לאחר ששר האוצר משה כחלון ושר התחבורה ישראל כץ פרסמו הודעות תמיכה בהסכם והתהדרו בחשיבותו - הצדדים שאמורים לחתום עליו מצויים בסכסוך, שלא ברור מתי ייפתר.
את פרויקט הארכת קו הרכבת הקלה היתה אמורה סיטיפס לבצע באמצעות חברת אלסטום הצרפתית, אחת מקבלניות המשנה וספקית הקרונות. התפוצצות המגעים היא מכה נוספת עבור אלסטום, שהתבשרה לפני כשבועיים שמכרז המערכות הענק של הקמת קו הרכבת הראשון של תל אביב אשר נרשמה אליו ככל הנראה יבוטל.
כפי שנחשף באפריל האחרון ב"כלכליסט", בכוונת המדינה להפעיל קווים נוספים בירושלים שעלות הקמתם כבר נכללה בתקציב האחרון. בשל כך תרצה המדינה לרכז את ההפעלה בידי גוף אחד ותיתן פיצוי לזכיין שהפרויקט הולאם מידיו. בפברואר האחרון אושרה במוסדות התכנון הפקדה של קו חדש (הקו הכחול) שאורכו כ־20 ק"מ, ובאמצע העשור הבא הוא אמור לחבר את שכונת גילה, מרכז העיר ושכונת רמות. זרוע נוספת של הקו תנוע משכונת מלחה, דרך עמק רפאים, תיאטרון החאן ועד שכונת רמות. הקו צפוי לשרת כ־250 אלף נוסעים ביום. הקו השלישי (הירוק), שאורכו כ־20 ק"מ, אמור לחבר את שכונת גילה להר הצופים.
סיטיפס מוחזקת בידי קבוצת הראל (20%), אשטרום (50%) וקרן תשתיות ישראל (30%).
מסיטיפס נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, משרד האוצר הוא שמעכב את תחילת העבודות ומנסה לשנות את ההסכם הקיים. סיטיפס מוכנה להתחיל בעבודות על בסיס הסכם הזיכיון וללא שינויים, וראוי שהאוצר יכבד את ההסכם שהוא עצמו קבע. כל אלטרנטיבה אחרת תפגע קשות בציבור, כיוון שהפרויקט ייגרר עוד שנים רבות ויתייקר במאות מיליונים על חשבון משלם המסים".