$
בארץ

פרסום ראשון

נת"ע בוחנת שילוב חברות זרות חדשות במכרז המערכות של הרכבת הקלה בתל אביב

זאת על רקע התמחורים הגבוהים שקיבלה החברה. עד כה עלו שמותיהן של יאני הנדסה, אינקו הספרדית, אמי מתום הישראלית ואוברמאייר הגרמנית

ליאור גוטמן 22:2220.12.16

חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב, שוקלת בשבוע האחרון אפשרות פנייה לחברות זרות כדי שיתמודדו על חשמול קו הרכבת הראשון שעתיד לקום במטרופולין דן, כך נודע ל"כלכליסט".

 

על פי ההערכות בענף התחבורה, נת"ע שולחת שליחים לא רשמיים לבדוק מי יוכל לבצע את עבודות החשמול, האיתות והכרטוס של הקו, כאשר בין השמות של החברות המקומיות והבינלאומיות שיכולות לקבל סוג כזה של הצעה עלה שמן של חברת יאני הנדסה, אינקו הספרדית, אמי מתום הישראלית ואוברמאייר הגרמנית. בשלב זה לא ברור כיצד ימנעו שם מזינוק בתקציב או מחריגה בלוחות הזמנים תחת ההנחה שיש להוציא מכרז חדש, לתמחר אותו ולסיים אותו מהר ככל שניתן.

 

כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", חברת נת"ע כבר החלה לגלגל באופן לא רשמי את הרעיון להפנות עבודות לחברות חדשות, זאת לאחר שמכרז המערכות שלה נתקע. מכרז המערכות מורכב מאספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת ובכלל זה המסילה עצמה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כרטוס וציוד הרציפים. רק שתי חברות ניגשו למכרז ולתדהמת נת"ע התמחור שהם חזו (כ-2.5 מיליארד שקל) לא היה קרוב להצעות, כאשר קבוצת אלסטום-מנרב תמחרה את הפרויקט בכ-4.5 מיליארד שקל ואילו קבוצת ת'אלס-שפיר תמחרה את הפרויקט בכ-6 מיליארד שקל.

הרכבת הקלה בתל אביב הרכבת הקלה בתל אביב צילום: נטע שמעוני

 

לאור ההצעות הסופיות שהיו גבוהות בהרבה מהאומדן המקורי של נת"ע, הועלו שתי אפשרויות ריאליות: לשלם עוד כסף, פעולה שהאוצר דחה על הסף; או לבטל את המכרז הקיים, לפצלו ולהוציא תחתיו שני תתי מכרזים נפרדים - אחד עבור עבודות ההנדסה האזרחית והשני עבור עבודות החשמול.

 

מבחינה תיאורתית, נת"ע נמצאת בהליך מכרזי, והיא לא אומרת דבר. אתמול (ב') היא נפגשה עם נציגי אלסטום כדי להבין את מהות הפער ומחר (ד') היא תפגש עם נציגי שפיר, ואם לא תושג פריצת דרך מרעישה, כבר בסופ"ש המכרז יבוטל ונת"ע תעבור לתכנית חלופית, והיא כאמור הפקדת העבודות האזרחיות בידיהם של דניה סיבוס וסולל בונה שכבר פועלות שם בשטח במסגרת מכרז אחר.

 

מנת"ע נמסר בתגובה ש"מכרז המערכות בעיצומו ועם סיומו נודיע על תוצאותיו. נת"ע מתחייבת להפעיל את הקו האדום ב-2021 ללא חריגה תקציבית".

 

ומה עם חריגות בתקציב?

 

השאלה הגדולה היא כיצד לגרום לכך שתקציב הפרויקט הענק (כ-17 מיליארד שקל) לא יחרוג. חלק מההערכות הן שפיצול המכרזים יגרום בהכרח לזינוק של מיליארדים ולדחייה של שנים בהשקה.

 

אולם באופן מפתיע מי שעשוי לבוא לעזרת נת"ע הוא משרד האוצר. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שגורמים בכירים שם החלו לבחון בימים האחרונים את הפשרה המסתמנת במכרז המערכות של קו הרכבת הקלה בתל אביב, לפיו החברות הקבלניות שכבר פועלות היום - דניה סיבוס וסולל בונה - יגדילו את היקף העבודה שלהם וימנעו דחייה בלוחות הזמנים של השקת הקו. הנושא אינו נפסל על הסף כאשר המדדים שייבחנו הם כאמור תקצוב הפרויקטים ולוחות הזמנים המתאימים. במידה ולא תתגלה חריגה תקציבית הרעיון ייבחן לעומק, כאשר כאן הכדור יעבור למגרש של דניה סיבוס וסולל בונה שיאלצו להתכווץ למסגרת מתאימה.

 

בשיחה אתמול עם "כלכליסט" אמרו גורמים שפועלים היום על הקו שנמצא בבנייה שאין שום בעיה לקבל את הפרויקט ולא תהיה חריגה תקציבית. כזכור, מדובר בפרויקט שהחל עם תקצוב זכייני של כ-11 מיליארד שקל, הולאם וקפץ לכ-14.5 מיליארד שקל ונתחם בכ-17 מיליארד שקל, ועוד היד נטויה. מועד ההשקה זז במקביל מקיץ 2013 לסוף 2017 ועכשיו סוף 2021, לא סופי.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x