נתע מודה לראשונה: שוקלת לבטל את מכרז המערכות
בעקבות ההצעות היקרות שקיבלה במכרז המשמעותי להקמת הרכבת הקלה, נתע דוחקת במתמודדות להסביר הצעותיהן לפני ביטול המכרז
חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נתע), שאחראית על הקמת מערך הרכבות הקלות בתל אביב, שלחה בחמישי האחרון מכתבים לשני המציעים במכרז המערכות הענק של קו הרכבת הראשון (הקו האדום - מפתח תקווה דרך תל אביב ועד לדרום בת ים), בהם היא מודה לראשונה ובאופן רשמי שהיא בוחנת אפשרות לבטל את המכרז - זאת בשל הפערים הגדולים בתמחור בין התכנון המקורי לבין ההצעות שהתקבלו בפועל.
ממידע שהגיע לידי "כלכליסט", נתע רומזת שהיא רשאית לנצל את אחד מסעיפי המכרז שמאפשר לה את דחייתו או ביטולו המוחלט, ועל כן היא מזמינה את הצדדים כדי להשמיע את הטענות שלהם בטרם תתקבל החלטה. אם אכן תתקבל החלטה כזו, הדבר עשוי להביא לדחיית המכרז מ-2021 לשנים 2022-2023.
- הפתעה ברכבת הקלה: ההצעות שהגיעו לתחזוקת כלל המערכות - יקרות פי 2 מהצפוי
- בומברדייה פרשה ממכרז המערכות של הרכבת הקלה
- מחשש להפסד בתביעה: האוצר מציע לאחד את מכרזי הקרונות והמערכות של הרכבת הקלה
עוד אמרו בנתע שהפגישות הן לא המשך של מו"מ או סוג של שימוע, כיוון שהכרזה כזו היתה מחייבת אותם לחשוף את התמחור המקורי של הפרויקט, ומי היה אחראי לתכנון ששווה "רק" כ־2.5 מיליארד שקל. כפי שנחשף באמצע נובמבר ב"כלכליסט", מתוך ארבע מתעניינות במקור, רק שתי קבוצות ניגשו לפרויקט (קבוצת מנרב־אלסטום וקבוצת ת'אלס־שפיר), כאשר התמחור שהוגש בפועל נע בין כ־4.5 ל־6 מיליארד שקל.
ההערכות הן ששר התחבורה ישראל כץ יתמוך בהגדלת התקציב. מולו יעמוד משרד האוצר שבסביבתו אמרו ל"כלכליסט" במהלך סוף השבוע שאינם מוכנים לתקצב אותו יותר.
בענף התחבורה מעידים שביטול המכרז או פיצולו בהכרח יזיז את השקת הפרויקט למועד לא ידוע בשנת 2022, עם פזילה לכיוון 2023. כזכור, המועד המקורי של פתיחת הקו היה יוני 2013, אולם אחרי הלאמת הפרויקט בתחילת העשור המדינה תיקנה את מועד ההשקה ל-2017, ומאז לאוקטובר 2021. אפשרות אחרת שעומדת על הפרק היא לנסות ולגשר ככל הניתן על הפערים הכספיים או לבטל את המכרז ולהתמודד עם השקה מאוחרת.
מנתע נמסר בתגובה: "נתע לא תאפשר חריגה מהתקציב שנקבע על ידי המדינה. מדובר בכסף ציבורי של אזרחי מדינת ישראל. נתע מתחייבת בפני תושבי תל אביב וגוש דן כי הקו האדום יופעל ב־2021 וללא חריגה תקציבית".