$
בארץ

המכרז השתנה: הרכבת רוצה קרונות בגובה אירופי

ברכבת שינו את המפרט הנדרש מהיצרניות שניגשו למכרז הקרונות לרכבת החשמלית

ליאור גוטמן 06:5312.09.16

רכבת ישראל שינתה בשבוע האחרון את המפרט שאותו היא דורשת מהיצרניות שניגשו למכרז הקרונות לרכבת החשמלית שיצא לדרך לפני כשנה.

 

לפי הדרישה החדשה, על הקרונות להיות מותאמים לרציפים בגובה של 76 ס"מ - הגובה הקבוע בתקן האירופי - במקום לגובה של 96 ס"מ - גובה הרציפים כיום.

כמו כן, במסגרת המפרט החדש היצרניות התבקשו להעלות את מספר המושבים בקרונות ב־50.

 

מדובר במכרז לרכישת 330 קרונות חשמליים בעלות של עד 3 מיליארד שקל. הרכישה מתבצעת במסגרת תוכנית החשמול הגדולה שכוללת מעבר משימוש ברכבות דיזל לשימוש ברכבות חשמליות.

 צילום: יובל חן

 

חלק מהחברות שמתמודדות במכרז, בעיקר אלו מהמזרח, כולל חברות סיניות, טוענות שרכבת ישראל שיפצה את תנאי המכרז כדי לסייע לחברות אירופיות לזכות בו.

ברכבת, לעומת זאת, טוענים כי מדובר בתקן אירופי מקובל ואומרים שחובת הנימוק מוטלת על מי שמוצא בעיה בשימוש בתקן מקובל כזה. כמו כן, ברכבת אומרים כי המכרז עצמו פתוח לכולם וכי הוא שוויוני ושקוף.

 

פה זה לא אירופה?

 

התקן האירופי משמש חלק חשוב מבחינה טכנית במדיניות הגבולות הפתוחים של מדינות אירופה, והוא נועד לאפשר תנועה חופשית של רכבות בין מדינות שונות ביבשת בלי שהבדלים טכניים כמו גובה רציפים יישמשו כמכשול.

 

התקן האירופי נקבע על ידי אנשי מקצוע והחברות שמספקות קרונות לחברות הרכבות האירופיות נדרשות לעמוד בו; ודווקא נתון זה הוא שמעורר סימן שאלה לגבי הדרישה של רכבת ישראל, שכן תנועת הרכבת בישראל אינה חורגת מגבולות הארץ ועל כן לא ברור מדוע על הרציפים בישראל לעמוד בתקן אירופי שמטרתו ליצור אחידות בין מדינות.

 

חלק מתוכנית גדולה

 

המכרז לרכישת הקרונות החשמליים הוא חלק מתוכנית החשמול הגדולה של רכבת ישראל שאושרה ב־2013 ושכוללת הסבה של כ־420 ק"מ של מסילה לעבודה בציוד חשמלי, כולל קטרים וקרונות. עלות הפרויקט כולו - 14 מיליארד שקל.

 

באוגוסט 2015 זכתה חברת בומברדייה הקנדית במכרז לאספקת 62 קטרים ובחודש דצמבר האחרון זכתה סמי (SEMI) הספרדית במכרז לחשמול המסילה.

 

הציוד החדש דורש גם את הארכת הרציפים מ־250 מטר ל־350 מטר. ברכבת מדגישים כי הרציפים הקיימים לא יונמכו, אלא אם תוחלף תחנה שלמה ואז היא תיבנה לפי הסטנדרט החדש, וכי עד סוף העשור ייבנו 10 רציפים חדשים שמותאמים לתקן החדש בעלות כוללת של כ־30 מיליון שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x