$
רכב

השינויים בשוק הרכב: היבואנים ינסו למכור כמה שיותר עד סוף 2016

ביטול הטבות המס למכוניות מנהלים היברידיות, הטלת מגבלות על הלוואות לרכישת רכב ופתיחת השוק ליבוא מקביל שצפויים ב־2017 יתמרצו את היבואנים לשבור שיא מסירות שנתי

תומר הדר 07:3229.08.16

תשעת החודשים הראשונים של שנת 2016 נחשבים לטובים ביותר שנרשמו אי פעם בתולדות ענף הרכב הישראלי. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בישראל נמסרו עד תום יולי 192,764 מכוניות חדשות, שיא מכירות חסר תקדים של כל הזמנים. יתרה מזאת, על פי הערכות בענף הרכב הישראלי, מדובר רק בהתחלה: לפי הערכות פסימיות, במהלך החודשים הקרובים צפויות להימסר מדי חודש בישראל יותר מ־25 אלף מכוניות חדשות, ולפי ההערכות האופטימיות יותר יימסרו בישראל מדי חודש במהלך החודשים הקרובים יותר מ־27 אלף מכונית חדשות. באופן מסורתי חודשי תום השנה נחשבים לחודשים חלשים בענף הרכב: הלקוחות מעדיפים להמתין לשנה הבאה כדי לקבל את הרכבים, חברות ההשכרה ממעטות לרכוש רכבים לנוכח החורף שבפתח, וציי הרכב הגדולים מעדיפים להמתין לשנת המסים הבאה כדי לבצע רכישות. אלא שהשנה ישנם כמה גורמים שצפויים לדחוף את השוק לשיא חדש, חלקם גלויים ועל חלקם מעדיפים בשוק הרכב שלא לדבר בחופשיות.

 

שינוי בשיטת המיסוי הירוק

הרכבים יעלו הרבה יותר, והיבואנים לא יספגו את כל ההתייקרות

שוק הרכב הישראלי הוא שוק מוטה מס: על כל הדגמים החדשים המשווקים בישראל מוטל מס קנייה של 83%. משיעור זה מנוכים סכומים שנעים בין אפס ל־16,500 שקל, בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט. אלא שבשנים האחרונות יצרני הרכב הופכים את המכוניות ליותר ויותר נקיות הודות לשימוש בשלל טכנולוגיות מתקדמות, ורשות המסים נאלצת לזכות מספר הולך וגדל של רוכשי מכוניות. כדי להתמודד עם נסיבות כאלה, נקבע בחוק מנגנון שמאפשר לרשות המסים לעדכן את נוסחת ההטבות אחת לשנתיים, וב־1 בינואר 2017 צפוי להיכנס לתוקף עדכון שיקטין את זיכוי מס הקנייה על מאות דגמים המשווקים בישראל, ומדובר באלפי שקלים לכל דגם.

 

עם זאת, הקטנת זיכוי המס לא תביא בהכרח לעלייה במחירו של הרכב: בינואר הקרוב יבואני הרכב יצטרכו להחליט כמה מהקטנת ההטבה הם יכולים לספוג, וכמה יצטרכו לגלגל לפתחו של הצרכן. בכל מקרה, מדובר בשחיקה של שולי הרווח של יבואן הרכב. המהלך הזה לא יורגש בהכרח ברמת הצרכן הפרטי, שמשלם על הרכב מחיר מלא, אך כן יורגש ברמת ציי הרכב - שיזכו להנחות נמוכות יותר בשנה הבאה. אי לכך השנה יבואני הרכב יעשו ככל שביכולתם כדי למכור לציי הרכב הגדולים כמה שיותר מכוניות במחיר שלפני צמצום הטבת המס. אחד מפלחי השוק המשמעותיים ביותר בהיבט זה צפוי להיות מכוניות המנהלים ההיברידיות, לדוגמה טויוטה קאמרי הייבריד ויונדאי סונטה, שכיום משתייכות לקבוצת הזיהום השנייה. על רכבים אלה מוטל מס קנייה נמוך יחסית של 30%, אך לפי מתווה המס הירוק החדש הם צפויים לעלות לקבוצת הזיהום השלישית, שעליה מוטל מס קנייה מלא, כלומר 83%. התוצאה של זה תהיה זינוק של עשרות אלפי שקלים במחיר המכוניות הללו.

 

הרכבים שיימסרו לציי הרכב הגדולים עוד לפני עליית המחירים אמנם יירשמו ככאלה שנמסרו ללקוחות, אך בפועל הם לא באמת יעלו על הכביש אלא יאוחסנו במגרשי ציי הרכב וימסרו ללקוחות בהדרגה בתחילת השנה הבאה – במחירים הנמוכים של 2016.

 

 

 צילום: עמית שעל

 

מגבלות חדשות על הלוואות

מחכים לסגירת הברז של בנק ישראל על אשראי לרכישת מכוניות

אחד הנושאים שעליהם לא אוהבים לדבר בשוק הרכב הישראלי הוא ההלוואות לרכישת רכב חדש. לפי הערכות, יותר מ־40% מן הרכבים שנמסרים ללקוחות פרטיים נרכשים באשראי זול. מדובר בשיא של כל הזמנים שנובע מאשראי בריבית אפסית אשר ניתן לצרכנים. למעשה כיום הן יבואני הרכב והן המערכת הבנקאית ששים לממן הלוואות בשיעור של עד 100% מערכה של כל מכונית חדשה. התשלומים, בחלק מן המקרים, מגוחכים ומסתכמים במאות שקלים בודדים בכל חודש.

 

הבעיה היא שבשוק הרכב הישראלי הולכת ונוצרת לה בועה מסוכנת של הלוואות שלא בטוח שהציבור יוכל להחזיר בעתיד. יתרה מזאת, שוק הרכב המשומש הישראלי נמצא כיום בשפל של כל הזמנים, לנוכח העובדה שכיום, במקום לרכוש מכונית משומשת בת כשנתיים או שלוש יכול הצרכן הישראלי פשוט לרכוש מכונית חדשה מבלי לשלם מזומנים "על השולחן". תופעה זו מביאה לשחיקת ערכן של המכוניות המשומשות, שמשפיעה בתורה על ערכי המלאים של ציי הרכב הגדולים - שבעצמם מעניקים ללקוחותיהם הלוואות בריבית אפסית לרכישת מכוניות חדשות.

 

 

בנק ישראל אינו עיוור לתופעה הזאת: בשנה שעברה הודיע בנק ישראל שידרוש מבנקים מידע על גובהן של הלוואות שנוטלים רוכשי המכוניות, במטרה לבצע הערכה של הסיכונים הפיננסיים שאליהם נחשפת המערכת הפיננסית בתחום זה. וכאן טמון נעלם שעליו לא אוהבים לדבר בענף הרכב: בדיקות אלה שדורש בנק ישראל לא ממש האטו את קצב נטילת ההלוואות – וכעת בבנק ישראל בוחנים אמצעים נוספים להטלת מגבלות על נוטלי ההלוואות לרכישת רכבים חדשים. במשרד האוצר העדיפו שלא להגיב לפניית "כלכליסט" בנושא זה – אך לדברי גורמים בענף הרכב, יבואני הרכב נערכים למצב שבו בנק ישראל יבחר להטיל מגבלות על גובה ההלוואות אשר ניתנות לרוכשי מכוניות חדשות. פירושו של מהלך כזה הוא שלקוחות לא יוכלו עוד לקחת הלוואות בגובה ערכה המלא של מכונית חדשה, מה שיביא בוודאות לירידה בהיקף המכירות. יבואני הרכב, מצידם, מעדיפים להיפטר כעת ממלאי הרכב שלהם לפני שמגבלה כזו תיכנס לתוקפה ותוריד את השוק בחזרה להיקף הלוואות שפוי הרבה יותר.

 

 צילום: עמית שעל

 

פתיחת השוק ליבוא מקביל

נערכים לתחרות אמיתית על הרוכשים

שוק הרכב הישראלי נהנה זה עשרות שנים מ"שקט תעשייתי": ליבואני הרכב הוותיקים לא נמצאו מתחרים שיפריעו את שלוותם – ולכל מותגי הרכב ששווקו בישראל היה רק משווק בודד: יבואן הרכב. אלא שהשנה עבר בקריאה שניה ושלישית חוק רישוי רכב במתכונתו הנוכחית – אשר מאפשרת לכל גוף, העומד במספר נמוך יחסית ופשוט יחסית של קריטריונים – לייבא לישראל מכוניות. לפי גורמים במשרד התחבורה, במשרד מתקבלות עשרות פניות מצד גופים מסחריים אשר מעוניינים לבצע יבוא מקביל של מכוניות לישראל. ניתן לשער כמובן כי חלק ניכר מפניות אלה הן אופורטוניזם טהור – שעשוי בהחלט להתמוסס לנוכח שינויים בשערי מטבע, בעיות אספקה ובעיות איתנות פיננסית של הגופים המעוניינים. אך עם זאת, בשנה הבאה צפויים להיכנס לשוק לאט לאט גם שחקנים גדולים אשר צפויים לעסוק ביבוא מקביל של מכוניות. מדובר או בחברות ליסינג, או בגופים העוסקים בקמעונאות, או לסירוגין בגופים אשר עוסקים בספנות ומעורבים בין היתר בסחר בינלאומי של כלי רכב, אשר עומדים לנצל את קשריהם הענפים בעולם לצורך יבוא מקביל של מכוניות. במקרה כזה, יבואני הרכב הוותיקים עשויים בהחלט להיפגע באופן מוחשי, שיורגש בהתאם למותג הרכב שאותו ייבאו ארצה היבואנים המקבילים. בל נשכח כי גם שוק רכבי היוקרה, שוק שנתח הרווח בו גדול מהותית משוק הרכב העממי, צפוי להיפגע גם הוא לנוכח העובדה שעם אישורו הסופי של חוק רישוי רכב יאושר גם מתווה לסחר ברכב ביבוא אישי, שיכלול בעיקרו רכבי יוקרה.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x