הרכבת הקלה רוצה פיצוי על השבתת הקרונות
השחתת קרונות הביאה לירידה של 20% בהכנסות זכיינית הרכבת הקלה בירושלים. הדיון בבקשת הפיצוי מתעכב כבר חודש
חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, נאלצה להשבית חלק מהקרונות שלה בעקבות נזק שנגרם להם לפני כחודשיים, אבל המדינה לא ממהרת להפעיל את מנגנון הפיצוי שנקבע בין הצדדים. בינתיים מעריכים בסיטיפס כי לחברה נגרם נזק של כ־35 מיליון שקל, חלקו בשל נפילה של 20%–25% בהכנסות.
צי הקרונות של סטיפס כולל 23 קרונות וכיום רק כ־75% מהם תקין, בעקבות נזק שנגרם להם מזריקות אבנים ובקבוקי תבערה באזור שועפט. בסביבת הרכבת מספרים שחלק מהנוסעים החלו לוותר על השירות שלהם ולחזור ולהשתמש באוטובוסים.
לרכבת הקלה יש מנגנון פיצויים מוגדר מול מדינת ישראל, שמתפקד כסוג של רשת ביטחון. בכל פעם שנגרם נזק לרכבת שמקורו באירועי פעילות חבלנית עוינת המדינה אמורה לפצות את סיטיפס בשני מישורים מקבילים – פיצוי עבור פגיעה ברכוש ופיצוי עבור ירידה בהכנסות. האישור להורות למס רכוש לפצות את החברה תקוע מזה כחודש בוועדת הכספים של הכנסת.
בסביבתו של יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אומרים שהנושא הגיע לשולחן הוועדה לפני מספר שבועות ועדיין לא עלה לדיון בשל בקשות דחופות אחרות, לרבות הדיון במע"מ אפס שמוביל שר האוצר לפיד, שדחק כל נושא אחר לרמת חשיבות משנית. במשרד האוצר דוחים את הטענות ואומרים כי האישור היה צריך לעבור מזמן, כיוון שהפגיעה ברכבת הקלה בירושלים היתה עוד לפני שהכנסת יצאה לפגרה.
שלשום הודיעה החברה כי "לצערנו כבר למעלה מחודש רכבות נפגעות מדי יום". בחברה ציינו כי הם מקווים שהנזק לקרונות הוא בר תיקון, זאת כיוון שהקרונות נבנו בהזמנה מיוחדת. הריסת קרון מחייבת הזמנת קרון חדש זהה שהספקית, חברת אלסטום, תיאלץ לבנות במיוחד, פעולה שעלולה לקחת עד שנה.