השר כץ הציע לממן בניית שני נמלים על ידי הנפקת אג"ח
ל"כלכליסט" נודע כי שר התחבורה, המעוניין בבניית שני נמלים חדשים במקביל, הציע לפתור את בעיית המימון בהנפקת אג"ח, אך האוצר טרם הכריע, ופרסום המכרזים שתוכנן להיום נדחה
המכרזים לבניית הנמלים הפרטיים החדשים נדחו למועד לא ידוע בשל אי הסכמה בין האוצר למשרד התחבורה אם לבנות נמל אחד או שניים, כך נודע ל"כלכליסט".
שר התחבורה ישראל כץ, אשר תומך בהקמת שני נמלים במקביל, הציע לפני כמה ימים לבכירי האוצר לממן את הקמת שני הנמלים באמצעות הנפקת איגרות חוב של חברת נמלי ישראל (חנ"י). חנ"י היא הרגולטור של כלל הנמלים בישראל, ובקופתה כבר שוכן כסף ייעודי להקמת נמל חדש אחד שמיקומו טרם נקבע. מדובר בכמיליארד דולר שאותם צברה החברה מגביית איגרות רציף, ויועדו למטרה זו. הרעיון הוא שחברת נמלי ישראל תנפיק איגרות חוב בהיקף של כמיליארד דולר כדי לממן את בנייתו של הנמל השני.
לטענת שר התחבורה, במכרזי הנמלים שיפורסמו ניתן לחייב את מקים הנמל לשעבד חלק מההכנסות שלו לטובת חברת נמלי ישראל, כך שהחוב שגויס יכוסה מפעילות שוטפת שכוללת גביית איגרות טעינה ופריקה, אחסון מכולות, מכוניות או מטעני צובר. מאחר שמכרזי הנמלים החדשים כוללים אפשרות הפעלה של גוף פרטי לתקופה של 25 שנה (פרויקט BOT - בנה, הפעל, העבר חזרה לידי המדינה בתום התקופה), חישוב ראשוני מציע שחנ"י תכסה את החוב בתוך 5 עד 8 שנים, תלוי בפעילות הנמל. הרעיון לשעבד הכנסות בתמורה להנפקת איגרות חוב שמיועדות למימון תוכניות פיתוח קיים כבר ברכבת ישראל שעתידה לגייס 2 מיליארד שקל באוגוסט הקרוב.
שבוע שעבר קיים מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר דיון בנושא הקמת הנמלים והרעיון של כץ הועלה, אולם הישיבה הסתיימה ללא תוצאות מאחר שהצדדים לא הצליחו להסכים אם יש להקים נמל בודד שמיקומו ייקבע בעתיד או שמא יש להקים שני נמלים חדשים במקביל. עקב כך נדחה פרסום המכרזים.
עם זאת, המכרזים כבר מוכנים לפרסום. האישור הסופי לתוכנית המתאר במועצה הארצית לתכנון ובניה צפוי להתקבל בחודש הבא, כשעלות כל בנייה נאמדת ב־1.1 מיליארד דולר וזמן הבנייה עשוי להגיע עד ל־5 שנים. בין החברות הישראליות שהביעו התעניינות במכרז ניתן לציין את שפיר הנדסה, שיכון ובינוי ואשטרום, המעוניינות לחבור לגופים מגרמניה, איטליה וסין שהביעו התעניינות בפרויקט.