בלעדי ל"כלכליסט": פז במגעים להחזרת שירותי הדואר לחנויות yellow
הגופים שיתפו פעולה בשנות התשעים בתחנות, אולם הדבר הופסק ב־1999 מטעמי חוסר התאמה לסל המוצרים
חברת דואר ישראל ניהלה מגעים בימים האחרונים עם בכירי חברת האנרגיה פז כדי לבחון שיתוף פעולה בין הגופים בחנויות הנוחות yellow, כך נודע ל"כלכליסט".
הגופים שיתפו פעולה בשנות התשעים בתחנות, אולם הדבר הופסק ב־1999 מטעמי חוסר התאמה לסל המוצרים. כעת נבחנת אפשרות להציע רק חלק משירותי הדואר במתחמי התחנות, בעיקר בתחומי תשלום החשבונות ושליחת דואר רשום או חבילות קטנות. מדובר בשירות משלים לזה שמוצע במתחמי פז, והוא אינו אמור להוות עוגן שיווקי. דואר ישראל פועלת כבר מינואר 2010 במתחמי תחנות מנטה של דלק ישראל, שם היא מציעה שירותים דומים.
בתוך כך, ביום שישי האחרון נרשמה הוזלה של 22 אגורות במחיר הבנזין (אוקטן 95) ל־7.43 שקלים לליטר בשירות עצמי. מדובר בהוזלה של כ־2.9% ביחס למחיר במאי, שמיוחסת בעיקר לירידת מחיר חבית הנפט שהבנזין הוא תוצר זיקוק שלו.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", המדינה ניצלה את ההורדה החדה במחיר הבנזין כדי לתקן את הפגיעה שהתבצעה באוגוסט האחרון במרווח השיווק של חברות הדלק. אז טענה המדינה שהחברות מעמיסות עלויות תפעול של חנויות הנוחות על פעולת התדלוק בתחנות וחתכה את רווחי החברות ממכירת בנזין בכ־19 אגורות לליטר (24 אגורות כולל מע"מ). החודש מרווח השיווק עלה בחזרה ב־4.7 אגורות לליטר, ובתחילת יוני הוא מהווה 8.6% ממחיר הליטר במקום 7.7%.
הסיבה לצעדי המדינה היא עתירה מאוחדת לבג"ץ שהגישו חברות הדלק הגדולות נגד הורדת מרווח השיווק בספטמבר האחרון, בטענה שהמדינה הסתמכה בצעדיה על נתוני המסחר של 2007. בג"ץ הורה למדינה לתקן את מרווח השיווק לנתוני 2010, מה שהוביל, כאמור, להעלאתו מחדש. התיקון צפוי לשפר חלק מהתוצאות העסקיות של החברות, שבחצי השנה האחרונה סובלות מירידה חדה ברווחים התפעוליים שלהן. אולם את עיקר הנתח ממחיר הליטר ממשיך ליטול המיסוי הישיר והעקיף שמוטל על בעלי המכוניות, כך שקופת המדינה מרוויחה 52% מכל ליטר שנמכר.
כחלק מתיקון מרווח השיווק, החליטה המדינה על צמצום עמלת התדלוק בשירות מלא מ־21 ל־16 אגורות לליטר. בחברות הדלק זעמו על המהלך בשל הפגיעה בלקוחות מוסדיים: מאחר שההנחות לציי רכב גדולים מחושבות מהמחיר בשירות מלא, שכולל את עמלת התדלוק, המדינה אולי החזירה לחברות 4.7 אגורות במרווח השיווק אולם במקביל קיזזה להן 5 אגורות מהרווח שניתן למועדונים.
לפי ההערכות בענף, היקף התדלוקים בשירות מלא מגיע ל־30% מקהל הלקוחות, כך שבשורה התחתונה המדינה עזרה לחברות הדלק לאזן את הורדת מרווח השיווק רק עבור 70% מהפעילות בתחנות הדלק.
חברות הדלק צפויות שלא למשוך את העתירה לבג"ץ נגד המדינה, ולבטל במקביל את כל ההנחות שנותרו למועדוני לקוחות.