בלעדי ל"כלכליסט": המדינה מנצלת ירידה במחיר הבנזין להעלאת מרווח השיווק
משרדי האוצר והאנרגיה מתכוונים להעלות את מרווח השיווק של חברות הדלק ב־3–5 אגורות לליטר בנזין בימים הקרובים. במשרדים ממהרים לבצע את המהלך כדי שייבלע בתוך הוזלה במחירי הבנזין שצפויה בעקבות הירידה במחירי הנפט בעולם
ועדת מחירי הבנזין של משרדי האוצר והאנרגיה מתכוונת להעלות את מרווח השיווק של חברות הדלק ב־3–5 אגורות לליטר בנזין. החלטה סופית בעניין צפויה ליפול כבר השבוע, טרם פרסום מחירי הבנזין לחודש יוני - כך נודע ל"כלכליסט". לפני חג הפסח תכננה המדינה להוריד את מרווח השיווק בכ־3%, אבל נראה שבעקבות השימועים שנערכו לחברות הדלק ובעקבות פנייתן לבג"ץ הוחלט על שינוי כיוון.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", ירידת מחירי הנפט בעולם צפויה להוזיל בכ-30 אגורות לליטר את מחירי הבנזין בתחילת יוני. במשרדי הממשלה מזדרזים לקבל החלטה על העלאת מרווח השיווק, כיוון שהם מאמינים שמהלך זה ייבלע בהוזלה הצפויה במחירי הבנזין ולכן לא יעורר ביקורת. אם יוחלט סופית להעלות את מרווח השיווק, ההוזלה במחירי הבנזין לצרכן תעמוד על 26–28 אגורות לליטר במקום 30–32 אגורות.
בסוף חודש אוגוסט 2011 נכנסה לתוקף החלטת המדינה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק ב־25%. המהלך בוצע לאחר עבודה של ארבע שנים, שבמהלכן המדינה ניסתה, ללא הצלחה, להבין את מבנה העלויות של חברות הדלקים בכלל ושל ארבע מובילות השוק - פז, דלק ישראל, סונול ודור אלון - בפרט.
הורדת מרווח השיווק הנחיתה מכה קשה על חברות הדלק והובילה להפסד שמוערך ב־250 מיליון שקל בשנה לענף. החברות הגישו בתגובה עתירה משותפת לבג"ץ וטענו כי לא רק שהמדינה צמצמה ברבע את רווחיהן ממכירת בנזין, היא גם מסרבת לאפשר להן להעלות את מחירי הבנזין שמקבלים ציי הרכב בבעלות המדינה. חברות הדלק צמצמו גם הוצאות תפעוליות על ידי פיטורי מאות עובדים, ביטול הנחות תדלוק העלאת דמי השכירות לבעלי תחנות.
נראה שבאוצר החליטו לתקן את הנזק שנגרם לחברות ולהחזיר להן כ־100 מיליון שקל על ידי העלאת מרווח השיווק, שתוביל לביטול העתירה של החברות לבג"ץ. מקורות בחברות הדלק מסרו כי ההטבה אינה ממתיקה את הגזרה שהוטלה באוגוסט ולא ברור אם כל החברות יוותרו על הפנייה לבג"ץ.
ממשרד האוצר נמסר כי בית המשפט הנחה את ועדת המחירים בספטמבר לעדכן את המודל שלפיו קיבלה את ההחלטה על הורדת מרווח השיווק ולהתבסס על עלויות חברות הדלק ב־2009–2010 במקום ב־2007. ועדת מחירי הבנזין אמורה לקבל החלטה סופית בעניין מרווח השיווק עד היום. ממשרד האנרגיה נמסר כי ועדת המחירים המשותפת טרם סיימה עבודתה, וכשתסיים תגיש המלצותיה לשרים.