אכזבה לנהגים: ירידה של 22 אג' בלבד במחיר ליטר בנזין
המחיר החדש שיכנס לתוקפו הלילה בחצות נקבע על 7.43 שקל. במסגרת עדכון הדלקים המדינה העלתה חזרה את סל הוצאות השיווק והחזירה לחברות 20% ממה שלקחה מהן באוגוסט
עשו הנחה להנחה במחיר הדלק: מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה והמים פירסם היום (ה') את מחיר הבנזין החדש לחודש יוני, וקבע אותו על 7.43 שקל לליטר. המחיר החדש מבטא ירידה של כ-3% או 22 אגורות בלבד, זאת לאחר שהמדינה עדכנה את מרווח השיווק של חברות הדלק והחזירה לחברות האנרגיה 4.7 אגורות לכל ליטר. אלמלא הצעד ההנחה על מחיר הבנזין הייתה 27 אגורות לליטר.
מחיר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת נקבע על 6.41 ש"ח לליטר, ירידה של 17 אגורות מהחודש הקודם. עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק נקבעה על 14 אגורות לליטר.
ירידת מחירי הבנזין מיוחסת ברובה לירידת מחירי הנפט בעולם, שהבנזין הוא תוצר זיקוק שלו. על פי נתוני מינהל הדלק מחיר הבנזין רשם ירידה של 10.29%
כפי שנחשף ב"כלכליסט", המדינה ניצלה את הירידה החדשה במחירי הבנזין כדי לתקן את הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק מאוגוסט האחרון, ברמה של 24 אגורות לליטר (19 אג' ללא מע"מ). חברות הדלק הגישו בג"ץ מאוחד על צעדי המדינה וטענו שהם התבססו על נתוני 2007 שאינם עדכיים. בג"ץ הורה למדינה להתבסס על נתוני 2010 בבחינת מרווח השיווק של החברות, מה שהביא לתיקון לפיו יוחזרו לחברות הדלק כ-5 אגורות לכל ליטר. במקביל, המדינה מעדכנת שתדלוק בשירות עצמי יזכה לתוספת של 16 אגורות לכל ליטר במקום 21 אגורות כיום.
חברות הדלק: המדינה מכניסה מכיס אחד ומוציאה מהכיס השני
בחברות הדלק מבכים על הבשורות שמגיעות מהאוצר משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שלטענת חלקם החזרת 4.7 אגורות לליטר בנזין במרווח השיווק לא מכסה את ההפסדים הכבדים שלהם מסוף אוגוסט האחרון, שמוערכים על ידי המדינה ב-250 מיליון שקל לכל הענף. שנית, המדינה עידכנה החודש את כל המדדים וצמצמה גם את עמלת התדלוק בשירות מלא ב-5 אגורות לליטר
מאחר וההנחות למועדוני לקוחות מחושבים מהמחיר בשירות מלא (כלל עמלת תדלוק) המדינה למעשה קיזזה לחברות הדלק 5 אגורות מהרווח, והחזירה להם אותו באופן כמעט מלא מהתדלוק בשירות העצמי.
על פי ההערכות בענף הדלק היקף התדלוקים בשירות מלא מגיע ל-30% מקהל הלקוחות, כך שבשורה התחתונה המדינה עזרה לחברות הדלק לאזן את הורדת מרווח השיווק רק עבור 70% מהפעילות בתחנות.
חברות הדלק צפויות שלא למשוך את הבג"ץ כנגד המדינה, ולבטל במקביל את כל ההנחות שנותרו למועדוני לקוחות.